Gå til innhold

Hjelp - stereobytte i en '97 Astra F(caravan)

Ranger emnet


Markfiskern

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle bytte ut r/k-spilleren, med noe som kunne ta litt mer moderne format. Som cd/mp3 og hvorfor ikke USB..

 

I bilen var det orginalt en Blaupunkt car300. Etter at jeg skjønte det satt bracoskruer i hulla og fikk ut de, var det en smal sak og dytte til låseklemmene så spillern kom ut.

 

Men nå lurer jeg på om jeg har gjort på leggen. . . jeg tenkte å sette inn en Pioneer DEH2200UB. Enkel, grei og billig til mitt bruk. Saken er:

a) at når jeg setter overgangen fast inne i braketten, og lirker den inn i spilleren, så blir spilleren stående 3-4cm utenfor midtkonsollen

b) at den orginale festebraketten for Blaupunktspilleren sitter dønn fast, og jeg ser ingen skruer e.l som tilsier at braketten ikke skal la seg fjerne.

 

Gode råd mottas med heder, ære og store takk.

Har dette vært oppe før, så bær over med en ny bruer som ikke fant den gamle tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! birthday

 

b) at den orginale festebraketten for Blaupunktspilleren sitter dønn fast, og jeg ser ingen skruer e.l som tilsier at braketten ikke skal la seg fjerne.
Bruk ramma (festebraketten) som følger med Pioneer'en... ikke nødvendigvis samme mål på en euro- og en asia-spiller.

 

Blaupunktramma er vel ikke skrudd fast, bare bøyd fast med små presstapper langs kanten. Bøy ned ramma på midten og krønsj den ut, skal neppe brukes omatt att.

 

a) at når jeg setter overgangen fast inne i braketten, og lirker den inn i spilleren, så blir spilleren stående 3-4cm utenfor midtkonsollen
Her henger jeg ikke med... vi har nok litt forskjellige ord på ting. Kan du utrede litt mer? Regnet med at festebrakett menes ramma som spilleren glir inn i, men... overgang fast inni den??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! birthday

 

Mange takk. Kjekt for grønnskollinger som undertegnede å ha ekspertisen lett tilgjengelig fra et verktøy man føler seg komfortabel med (laptop). . ;-)

 

Bruk ramma (festebraketten) som følger med Pioneer'en... ikke nødvendigvis samme mål på en euro- og en asia-spiller.

 

Blaupunktramma er vel ikke skrudd fast, bare bøyd fast med små presstapper langs kanten. Bøy ned ramma på midten og krønsj den ut, skal neppe brukes omatt att.

 

Nei, jeg kan ikke se en eneste skrue e.l som sagt. Eneste jeg ser ifbm braketten til BP, er fakrakontakten og antennekoblinga antageligvis. Fakrakontakten var det "haker" på som jeg har fått løsna, så den følger nok ikke med ut om jeg får braketten løs.

Øynet et lite håp om kanskje å få braketten ut, uten helt å ommøblere formen på den, i tilfelle rottefelle. Men om det ikke finnes andre utveier, blir det vel med vold og vilje. . :deng

 

Her henger jeg ikke med... vi har nok litt forskjellige ord på ting. Kan du utrede litt mer? Regnet med at festebrakett menes ramma som spilleren glir inn i, men... overgang fast inni den??

Ja, overgangen inne i BPramma som jeg har nevnt, var fakrakontakten. Det fulgte med en overgang til ISO med Pioneerspilleren, og det er nok denne overgangen som er for stor og sørger for at Pioneeren stikker utenfor ramma til BP.

 

Takk for velkomst og svar :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verre og verre... :D Fakra-kontakt? Den kom fra ~2004 omtrent på Opel. Det sitter vanlige 8-pols ISO-kontakter i Opelen, pluss en 10-pols ISO for display/rattstyring.

 

Eneste jeg husker av problemer med Opel er at den ISO-kabelen er for kort til montering av ny Blaupunkt-spiller med normale pølsefingre, men Pio har jo løs ISO-kabel så det burde gå greit... (du må forresten høyst sannsynlig bytte om Rød og Gul kabel fra Pio til ISO, Opel har motsatt oppsett der som regel.)

 

Det fulgte med en overgang til ISO med Pioneerspilleren
Teknisk sett ingen ISO-overgang, men en vanlig tilkoblingskabel for Pioneer. Standard og nødvendig på alle Pioneer.

 

Her fant jeg et par bilder:

CAR300withcage.jpg

CAR300rear.jpg

Som du ser er den svarte ramma en separat del, og ISO-kontaktene er sleidet fast i den innerst. Få ut ramma (en tynn skrutrekker få bendt opp låsetappene i over- og underkant), få løs ISO-kontaktene fra ramma og plugge dem inn i Pio-kabelen, bytt om Rød og Gul på Pio-kabelen (sjekk diagram på CAR300 hva som er Tenning/Bryter og Konstant/Battery på ISO-klossen fra bilen og sjekk dette mot koblingsskjema til Pio), fest Pio-ramma i dashen og skyv inn Pio.

Ferdig.¨

 

En nødvendig ISO-DIN antenneovergang har du kanskje allerede:

2981_phonocar_8_529.jpg&w=200&h=118

 

FYI:

Fakra/MOST/Quadlock-kontakt, navnene går endel om hverandre i praksis:

RNS510-23.JPG

w-CTSVX002.jpg

 

Standard stereokontakt på omtrent alle euro-biler de siste årene, kan ligne på ISO men går ikke overens på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk jeg et øyeblikk til å se over stereoskiftet igjen. Kanskje feil uke å skifte stereo på, uten ledige timer i døgnet.

Men, før jeg forhaster meg her, så spør jeg heller en ekstra gang. Jeg synes det er noe som ikke stemmer her.. ellers har jeg bare latt meg forvirre. .

 

Jeg har forstått det dithen at 10ern på topp ikke er noe å bry seg med? Den fulle 8ern i midten er høyttalerne, og nederst sitter bl.a jord og strøm

Den nederste kontakten i bilen (holdt med klipsene til høyre)

RAD 1: rød, rødgrå+hvitsort, [tom], blårød (ikke tilkoblet kontakt på car300)

RAD 2: brun, 2x grågrønne, tynnere(?) rød, [tom]

 

Den nederste brikken på Pio-overgangen slik den da kobles mot bilen, er

RAD 1: RØD, BLÅHVIT (ikke tilkoblet), TOM, TOM

RAD 2: SVART, TOM, GUL, TOM

Dette stemmer vel mer eller mindre med http://bilradiospes.no/index.php?aID=49&ids=artID ? Og når jeg kobler sammen, vil

RØD gå på RØD i rad en, SVART og BRUN i rad 2, tynnere(?) RØD på GUL?

Den blåhvite i bilen kan jeg flytte over på tom, så denne ikke går i kontakt med rødgrå/hvitsort fra bilen?

 

Forsto jeg forresten korrekt her og i brukerveiledning at gul kobles med rød og rød med gul i selve overgangen?

Altså Pio]-gul-rød-[iso og Pio]-rød-gul-[iso?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto jeg forresten korrekt her og i brukerveiledning at gul kobles med rød og rød med gul i selve overgangen?

Altså Pio]-gul-rød-[iso og Pio]-rød-gul-[iso?

Ja.

 

RAD 1: rød, rødgrå+hvitsort, [tom], blårød (ikke tilkoblet kontakt på car300)

Ikke finn på noe kreativt med BlåRød her... den er et hastighetssignal fra speedometer, og skal ikke benyttes med din nye spiller heller. Får denne 12V inn på seg, går instrumentpanelet åt skogen.

 

Intet poeng å flytte den BlåHvite fra spilleren ISO, gjør ingen skade mot RødGrå/HvitSort. Ser ut som den aktiverer dashdisplay av/på.

opel_tid_6_142.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår