Gå til innhold

[hjelp] Min Golf III stopper plutselig

Ranger emnet


Bjorno

Anbefalte innlegg

Golf III fra -97 (1.6 100hk)

 

Bilen stopper stadig, uten forvarsel. Senest tre ganger i løpet av ca. 2 km. Dette skjer gjerne ved lav hastighet/lavt turtall. Bilen lar seg imidlertid alltid starte igjen etter et par minutter.

 

Har skiftet plugg/coil-ledninger, rotor og fordelerlokk, og jeg har hatt på kondensfjerner.

hvilke andre muligheter har jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som samme problemet jeg hadde med en Hyundai. Den bare stoppet når jeg f.eks senket farten mot kryss, rundkjøringer o.l, men startet alltid etterpå.

Fant aldri ut hva som feilte den. Bytta bare bil tilslutt.

 

Men vil anbefale deg å få tatt en diagnosetest på bilen. Dette koster deg kanskje en 500 lapp på et verksted, men da kan man med sikkerhet diagnostisere hvor feilen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justert tenninga? Kan være den har dårlig tenningsrekkefølge og kvæler seg sjøl, så sylinderne blir fulle.. etter 2 min har det rent ut og da starter'n igjen.. kan det være det tror du? Når du kommer inn i krysset og tar inn clutchen, så faller turtallet.. Faller den helt ned og kveles med en gang da? Kan du redde den med gassen? Står den stabilt litt på ca 900 først og så slukner den.. ? Masse spørsmål her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer gjerne når jeg bremser i kryss ja, og ved litt harde svinger, når farta går ned. Har klart å "redde" den igjen ved noen anledninger, men er ikke alltid det går. Det skjer også at den "lugger" litt, og hopper ned ca. 10 omdreininger i et øyeblikk og går tilbake igjen med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forresten bemerke: byttet coil her om dagen, og kjørte da rundt i 1-2 dager uten å merke noe som helst. Antok at problemet var løst. Men i dag tidlig, etter å ha tanket for første gang på omtrent 4 dager, begynte den å stoppe og lugge igjen, 10 min etter tanking. Jeg heller mot at problemet er litt todelt. Kan det være noe rusk i bensintank eller noe? Kanskje jeg må ha på kondensvæske hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensfjerner skal ikke være nødvendig, og bør unngås.

 

Om det er problemer med bensintilførselen kan det være bensinpumpa, eller tett filter.

 

Ellers er gjengangeren ved ujevn gange, vakumlekasje, spesielt:

- gummipakningen under injection enheten. Rugg litt på den og hør etter ulyder eller ujevn gange.

- Vakumslangen til bremseforsterkeren. Gjerne sprekk i gummislangen med bøy inn mot manifold.

 

Ellers så er elektrisk feil en mulighet som nevnt i noen innlegg over.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- gummipakningen under injection enheten. Rugg litt på den og hør etter ulyder eller ujevn gange.

 

Disse motorene har skikkelig innsprøytning, eget gasspjeld, fire dyser, fuelrail, LMM osv:)

 

Jeg heller fortsatt mot ECM relèet, er en svakhet på disse motorene, samt andre VW som dem er levert på.

 

-----------

 

Få lest av feilkoder så slipper du bytte halve motorrommet for å finne hva som er ødelagt..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres for meg ut som kondens egentlig. Jeg hadde litt sånn sporadiske problemer som du beskriver her i vinter, men det hjalp når jeg helte på kondensfjerner.. hver gang .. :p bare ta oppi en dæsj med den grønne fra biltema.. men nå fyller jeg bare rein suppe og hakke merka noe på lenge .. prøv å bruke kondens, helt til om den lugger allikevell.. da vil jeg tro det er noe med tenninga.. Du sier du har bytta coil ledninger.. mener du da pluggledningene? Altså de som er mellom pluggene og fordelerlokket.. ikke mellom coilen og fordeler'n.. hvis ikke, bytt de. Om det er kortslutning mellom de kan de "kvele" pluggen så den virker ustabilt og dermed lugger det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Fikk endelig byttet ECM nå for 2 dager siden, og bilen går så det suser! Tusen takk!

 

Bare hyggelig du:)

 

Jeg har faktisk et slik og et bensinpumperelè liggende i hanskerommet til enhver tid, har fortsatt ikke hatt behov for å bytte, men en vet aldri :p

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår