Gå til innhold

Lukter svidd elektronikk

Ranger emnet


Hyperstein

Anbefalte innlegg

Hei,

 

modell: A4 1,8T 1998

 

Problem: Lukter svidd elektronikk enkelte ganger. Termostat viser ikke noe varmeøkning i motoren men mistenker den for å være ødelagt (finnes det en enkel måte å sjekke dette på?). Har sjekket kjøleveske og olje, og begge er på nivåer innenfor kravene.

 

Er det noen som kan tenke seg hva som kan være problemet?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det kan være termostaten som er skyld i lukta? Da jeg var på vei til skibakken foriige uke sto jeg en time og stampa i kø i oppoverbakke - da måtte jeg stoppe bilen etter tre kvarter for det kom røyk fra motorrommet. Er en ødelagt termostat noe somkan forårsake dette?

 

Er bytting av termostat noe jeg kan utføre selv - ikke særlig bilkyndig men ikke redd for å mekke dersom jeg får en god veiledning.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der med at det tar 5 min å skifte termostat må jeg si meg uenig i.

Termostaten er satt inn i vannpumpe huset, og her er det jævlig trangt. All kjøleveske må tappes av! Avtapningsskuren for radiatoren kommer du til ved å ta av støtfanger, eller du kan gjøre som meg å ta av termostathuset og alt fosser ut. Kjekt å ha ei bøtte klar her. Husk for guds skyld å sette termostaten rett vei, det samme med o-ringen. Denne må også byttes men det får du med når du kjøper termostaten. Du skal ha en som åpner på 87 grader :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo, her!

Snakk om kortfattede slutninger altså. En god og varm motor lukter ikke svidd elektronikk, men er du dønn sikker på at det er den lukten av brent plastikk og pcb? Om ikke noen sikringer har gått og alle sikringene er riktige pleier det ikke å være noe sånt altså.. men for all del, jeg har hatt kabler som har brent i gamle bilen min, det var ikke så kult.

 

Står tempmåleren din på minimum? Eller på 90? Bruker man vagcom kan man lese av verdien som en integer og får definitivt svar på om den har røket.

Du har ikke en liten oljelekkasje som gjør at du griller olje på blokken din heller da?

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der med at det tar 5 min å skifte termostat må jeg si meg uenig i.

Termostaten er satt inn i vannpumpe huset, og her er det jævlig trangt. All kjøleveske må tappes av! Avtapningsskuren for radiatoren kommer du til ved å ta av støtfanger, eller du kan gjøre som meg å ta av termostathuset og alt fosser ut. Kjekt å ha ei bøtte klar her. Husk for guds skyld å sette termostaten rett vei, det samme med o-ringen. Denne må også byttes men det får du med når du kjøper termostaten. Du skal ha en som åpner på 87 grader :)

Lykke til!

 

Jeg tenker på denne http://norskbildelsenter.no/Bilder/Varer/630x475/Vare_15556_1.jpg

 

På min ADR motor satt denne på baksiden av motoren som jeg sa i en post tidligere :)

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der med at det tar 5 min å skifte termostat må jeg si meg uenig i.

Termostaten er satt inn i vannpumpe huset, og her er det jævlig trangt. All kjøleveske må tappes av! Avtapningsskuren for radiatoren kommer du til ved å ta av støtfanger, eller du kan gjøre som meg å ta av termostathuset og alt fosser ut. Kjekt å ha ei bøtte klar her. Husk for guds skyld å sette termostaten rett vei, det samme med o-ringen. Denne må også byttes men det får du med når du kjøper termostaten. Du skal ha en som åpner på 87 grader :)

Lykke til!

 

Jeg tenker på denne http://norskbildelsenter.no/Bilder/Varer/630x475/Vare_15556_1.jpg

 

På min ADR motor satt denne på baksiden av motoren som jeg sa i en post tidligere :)

 

edit: av en eller annen grunn ble det dobbelpost..

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for mange gode svar.

 

Tempen på dashbordet har aldri vist noe annet enn 60 grader så det kan jo hende at den er ødelagt. Men som sagt er det nok kjøleveske og olje; jeg vet ikke om det er andre mangler som kan overopphette motoren(?).

 

Jeg så etter om det kan være noe lekkasje og ser at det kan virke som om det er noe "oljete" på motorfeste ca. 10 cm til vensre for oljefilteret, men vet ikke om dette er olje eller om det er is og snøsprut fra veien - får ikke sjekket dette før senere i dag. Byttet oljefilter i sommer og etterstrammet i høst - kan det hende at filteret løsner seg selv?

 

Skal sjekke om alle sikringene er inntakte - takk for tipset!

 

Melder tilbake senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se nærmere om jeg får byttet den termostaten - det er den du mener døde ut ikke sant? Ikke bilen?

 

Snakket med tidligere eier i dag og han opplyste om at termostaten ikke har funket på flere år, og at en mekaniker hadde sagt at det ikke var nødvendig (!). Derimot mente han at det kunne være cluchten som er gåen - kan han ha rett i det? Den er ikke blitt byttet på maaange år sa han og synger på siste vers sannsynligvis. Selv merket han at motoren sluret veldig da han trakk tung last opp lengre bakkestrekninger på vei over fjellet.

 

Hva sier dette dere? Tar meg en tur til torshov bilrekvisita i ettermiddag og ser om de kan ta en titt.

 

Hvor mye kan en evt. utsikftning av clutchen komme på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det muligens termostaten din ja, dette er en slitedel som er vanlig å bytte. Husk at tempføler for dashboard er helt uavhengig av termostat. Men såklart kan en konstant åpen termostat gi mindre enn 60grader kjølevannstemperatur. En god funksjonstest på termostaten er å hive den oppi en panne med vann og koke det opp, og se om den åpner seg.

Ang. det med oljen, ta fingeren på det og gni litt på det, om det er sleipt er det olje eller noe annet gugg som helst skal holde seg i sitt respektive system. Men det er jo bare å peile oljen det, om den har sunket med null komma niks så er det neppe det. Min svettet olje en stund, og da luktet det pyton.

En skikkelig varm motor kan lukte svidd, men din indikerer jo det motsatte - at den er kald..

Endret av veegard

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

kom ikke noe lenger med bilen i går så ingen nytt.

 

Men snakket som sagt med tidligere eier i går som sa at det kan skyldes clutchen, men kan en slitt clutch forårsake røyk i motorrommet (slura på clutchen i sneglefart oppover bakke i en time forrige uke, og det var første gang lukta oppstod.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår