Gå til innhold

How-to: momsrefusjon når pakker bikker 200kr pga fraktprisen

Ranger emnet


pro_sniper

Anbefalte innlegg

Jeg handler veldig mye fra utlandet, og spesielt i USA er det vanlig at verdien som selger oppgir utenpå emballasjen inkluderer fraktkostnadene.

 

Den oppførte verdien blir naturlig nok, og dessverre, oftest brukt som beregningsgrunnlag når det skal avgjøres om pakken kan tas inn i Norge gratis under 200-kronersregelen - eller om det skal betales moms og 108 kr i gebyr til posten av hele summen.

 

Reglene er slik - for å ta 2 eksempler som viser situasjonen:

1. Om verdien av varen er 199 kr og frakten er 100kr, skal det ikke betales verken avgifter eller gebyr.

2. Om verdien av varen er kr 201 og frakten er kr 98, skal det betales moms av totalt 299 kroner + 108 kroner i gebyr til posten for tollklarering.

 

Problemet oppstår altså når selger oppgir varens verdi inkl frakt til (i eksempelet) kroner 299.

Det er da du må på postkontoret og betale moms av hele verdien (299*0,25=75kr) + 108 kroner i gebyr...

299+75+108=482, mer enn en dobling av prisen på en vare som skulle være billig.

 

Hvordan få momsen tilbake:

Du sender et brev med krav om refusjon av moms-beløpet til ditt tolldistrikt sammen med a) kopi av fakturakopien/pakkseddelen, og b) kvitteringen fra postkontoret (der det betalte momsbeløpet er spesifisert).

 

(Inne i de fleste sendinger er det inkludert en fakturakopi eller pakkseddel der totalbeløpet er spesifisert som henholdsvis vareverdi og frakt, men en e-postkvittering fra selger vil også fungere som dokumentasjon så lenge vare- og fraktkostnader er spesifiserte hver for seg.)

 

Dette blir selvsagt småpenger i hvert tilfelle, kanskje kan man få tilbake 50-100 kr i moms per pakke.

Gebyret på 108 kroner er uansett tapt, for det får du ikke refundert.

 

Hvorfor er dette viktig å gjøre for bare 50-100 kroner?

1. På grunn av prinsippet! Jeg vil ha tilbake pengene mine som staten har krevd inn på urettmessig grunnlag.

2. Den viktigste grunnen: hvis mange nok av oss gjør dette skaper det en hel haug merarbeid for tollvesenet! Timekostnaden på tolleren som må godskrive disse beløpene er høy!! 8)

 

Ingen får flå meg uten å miste litt skinn selv... 8)

 

Her er e-posten jeg fikk fra Tollvesenet som bekrefter at momsen kan refunderes på forespørsel i slike tilfeller:

"Ut fra den dokumentasjon som forelå på fortollingstidspunktet var varene fortollingspliktige. Hvis det er kommet til nye opplysninger, er det for privatpersoner mulig å søke om tilbakebetaling av innførselsmerverdiavgift. Søknad må i så tilfelle sendes til: Bergen Regiontollsted, Postboks 1893, 5817 BERGEN. Det må legges ved kopi av fortolling, forsendelsesdokumenter og faktura som omhandler denne forsendelsen."

_________________________

R33 Insured by Ruger&Beretta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal også være mulig å få korrigert toll/MVA beregningen når forsendelsen hentes på posten.

Postkontoret må da kontakte fortollingsavdelingen i posten.

 

Snakket med fortollerne i posten om dette for 2-3 år siden.

Problemet er at postkontorene er lite drevne på dette - og trolig enda mindre nå når man nå henter pakker på Rema o.l.

For å få det til må man trolig forklare på postkontoret (Rema) nøyaktig hvordan det skal gjøres, og hvem som skal kontaktes.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig post dette.

Men det kommer alt for dårlig frem hva man egentlig er ute etter å få refundert.

 

Hva med å skrive enkelt og greit at frakt ikke er momspliktig, og at slik mva kan man få refundert. Tok meg lang tid å skjønne hva man egentlig ville frem til her.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår