Gå til innhold

oljelekasje golf 3.

Ranger emnet


hakkapelita

Anbefalte innlegg

hallois.

Har fått oljelekasje på min golf 3 1995 modell, gått 197000 km.

Virker som det kommer på baksiden, mot torpedoveggen under eksosmanifolden/innsugs manifold pakningen.

Det forsvinner ikke mye, men kommer på eksosen og fårorsaker brent lukt i cupeen.

Noen her som vet om dette er en vanlig golf feil, og om det er dyrt og fikse det? søkte på forumet men fant ikke noe som matchet mitt spørsmål.

 

Takk for svar:pray:pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallois.

Har fått oljelekasje på min golf 3 1995 modell, gått 197000 km.

Virker som det kommer på baksiden, mot torpedoveggen under eksosmanifolden/innsugs manifold pakningen.

Det forsvinner ikke mye, men kommer på eksosen og fårorsaker brent lukt i cupeen.

Noen her som vet om dette er en vanlig golf feil, og om det er dyrt og fikse det? søkte på forumet men fant ikke noe som matchet mitt spørsmål.

 

Takk for svar:pray:pray

 

Du kan starte med å fortelle hvilken motor du har..

Første jeg tenker er toppdekselpakning, den svetter/lekker litt olje.

Ingen stor jobb å bytte, du trenger bare 10mm topp og skralle samt et skrujern..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på girboksen, den lugger litt når jeg skifter gir. lurer på at oljenivået er litt lite.hvordan sjekker man oljenivået på den? fant et plastikk deksel som jeg åpnet, tror det var påfyllingshull for olje. men har ikke funnet noen plass for og sjekke oljen, ikke sikkert man må skifte olje på manuelle girbokser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastlokket oppå kassa er IKKE oljepåfylling.. Legg full sving til venstre og glan inn på kassa fra siden (venstre). Da ser du en 17mm umbraco skrue. Skru ut den. Oljenivået skal være rett under hullet, altså, om du putter fingern inn skal du kjenne olja rett under hullet.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, om d viser seg og være for lite, hvilken olje er best og bruke, og hvor fyller jeg på?

 

75w-90 er vel viskositeten som er anbefalt fra VW mener jeg å erindre.

Finnes mange bra oljetyper du kan bruke, eksempelvis Castrol, Redline m.fler.

 

Du fyller på i det hullet som TL3518 nevner.

Girolje er ikke spesielt dyrt, så anbefaler deg å skifte all oljen fremfor å bare etterfylle.

Som TL påpekte i en annen tråd så trenger du 1,9L.

Tappeskruen sitter i underkant av differensialen, altså "klokka" som drivakslingene kommer ut av.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått orden på sakene, var på mekonomen og ble 2000kroner fattigere:( Men til gjengjeld fikk jeg ny olje på girkassa, den var gråaktig gamleoljen, videre fikk jeg skiftet ventildekselpakkningen, den var sprø som flatbrød og hard som fanden selv.P så ikke så rart at det lakk olje.

De tok også motorvask, med hageslange og avfetting, ble renere ivertfall.

Måtte også skifte coilen, den hadde overslag, og da den ble fuktig tok den kvelden.. alt dette til 2000 lapper. var det dyrt? vurderte møller, men der hadde de fort blitt 4000 tror jeg, de hadde kampanje, med 25% rabatt på arbeid og deler hos mekonomen, så det var derfor jeg valgte de.

 

Men når de tok av ventildeksleg var det et belegg på innsiden, emulusjon tror jeg de sa, de sa det kunne være pga dårlig olje, men da jeg fikk bilen hadde gummimansjetten under monotronicen sprukket, kan det være pga at motoren fikk falsk luft og ikke gikk optimalt? husker plugene var forsteinet, så tenkete det kunne ha en sammenheng. uansett, tusen takk for gode tips og god hjelp=):thumb:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emulsjon oppstår når kondens blander seg med oljefilmen, dette skjer som regel som et resultat av mye småkjøring der motor ikke blir skikkelig varm. Hjelper heller ikke at det er kaldt og fuktig ute slik som på vinteren.

Mesteparten vil forsvinne ved en skikkelig langtur.

En bidragende faktor er slitt og/eller dårlig olje.

Så vær kresen med hvilken olje du velger, er som regel en grunn til at f,eks Castrol koster mer enn f,eks Biltema sin olje, uten at jeg noen gang har prøvd sistnevnte.

 

Både Coil og gummiflensen er svakheter på disse motorene, og bare disse ville koster mer enn 2000,- hos VW.

Så tror du skal være meget fornøyd med prisen du betalte :)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår