Gå til innhold

50/55W xenon kit for nærlys?

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

Har lyst å få best mulig lys, så jeg skal ha 50/55W kits for tåkelys og fjernlys, men jeg er litt redd for at 50/55W for nærlysa blir for sterk for trafikk som kommer mot meg. Hva tror dere?

 

Skal bruke 10.000k for tåkelys, nærlys og fjernlys. Kamerat har 8000k, og det ser veldig bra ut, men jeg vil ha litt mer blåfarge fra lysa.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35W xenon er det vanligste, og det som ligger nærmest 55w halogen. Men jeg ser du skal ha best mulig lys? Da er det dumt å gå for 10000k, skal du ha best mulig lys må du ha 4300K. Det er det alle bilprodusentene bruker, og det er det en grunn til. Jo mer blått/lilla/rosa lyset blir, jo dårligere blir det.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er det som er vanlig, men har sett at folk bruker det i nærlysene også. Det jeg tenkte på er at siden lysa er vinklet slik at det ikke lyser så høyt opp så vil det kanskje ikke blende dem som kommer i motgående felt? Pris forskjellen mellom 35W og 50/55W er minimal, under 10 dollar.

 

edit. Var ingen forskjell mellom en kamerat som har 8000k og en annen som har 4300k, eneste forskjellen var at 4300k, var mer naturlig lys, slik at man så fargene bedre, men lengden var det ingen forskjell på. Kelvin er jo fargen på lysene, ikke styrken, lumen forskjellen på pærene er ikke så stor.

Endret av Dammed

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fargegjengivelsen blir ikke like god, spesielt ikke ved våt asfalt. Og det er det mange måneder i året i Norge. Det er derfor noen tåkelys er gule, gult lys ligger enda lenger ned på skalaen :)

 

Bare som et tips liksom...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg 2 ekstra pærer på 4300k

Ser du ikkje at du får bedre lys av 4300k enn 10000k, trenger du briller! ;)

 

4300k er best på våt asfalt

6000 er best på snø. (men lyser litt svakere enn 4300k)

 

Alt over 6000 er berre for show

Lysstyrken vil avta jo høgare du kommer opp på kelvinskalaen

http://www.dybvik-trading.no/kelvin.htm

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer det, men hva trenger man egentlig bra farge gjengivelse for? Man skal jo ikke ta bilder av veien foran bilen. Eneste jeg kan tenke meg er at man sliter kanskje litt på øyene siden det er ikke naturlige farger.

Hadde 10000k på nærlys.. dette var heilt ubrukelig, så kjøpte nye pærer på 6000

94- Omega 3,0

98- Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer det, men hva trenger man egentlig bra farge gjengivelse for? Man skal jo ikke ta bilder av veien foran bilen. Eneste jeg kan tenke meg er at man sliter kanskje litt på øyene siden det er ikke naturlige farger.

 

Det er mange ting man trenger bra fargegjengivelse for, det blir lettere å se elg, fotgjengere uten refleks, hull i veien+++

 

Du må ikke tro at valgene som blir tatt av bilprodusenter er tilfeldige. Dette har de forsket på, og de bruker det som er best i vanlige situasjoner. Derfor er det 4300k, og ikke 10000k på nye biler, uansett merke og prisklasse. Når du i tillegg skriver at du vil ha best mulig lys, blir 10000k et dårlig valg.

 

De fleste som velger 10000k blir drittlei etter ei stund, og setter i pærer med lavere kelvin. Men det er akkurat det samme for meg, jeg skal ikke kjøre bilen din.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, har kun sammenlignet 4300k og 8000k, bilene sto ved siden av hverandre og det var ikke en stor forskjell på lengden eller styrken.

 

Jeg vet at det er en forskjell mellom 4300k og 10000k, forskjellen er ca 20%, men jeg tenkte at dette kan jeg motvirke ved å kjøpe 50/55W istedenfor 35W.

 

info jeg har brukt:

Xenonsammenligning.jpg

 

Grunnen til 10000k er show, jeg vil ha det blå lyset. Det er jo eneste grunnen til at jeg tenkte jeg skulle gå for 10.000k istednfor 6/8000k.

 

Hmm sant nok, men hvordan ser du hull noe bedre, dem er jo svarte/brune det er jo ingen farger å reflektere. Fotgjengere har som regel mørke klær hvis de ikke har refleks på seg, og igjen samme opplegg, det er ingen farger å reflektere. Men jeg tror jeg kan få en kamerat til å teste 4300k og 10.000k for å se hvor stor forskjell det er før jeg kjøper.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image001.jpg

Dybvik sier at 6000k har en knallhvit farge, mens av skalaen på bilde går det vel frem at 4300k gir hvitest lys!?

Personlig tror jeg jeg vil gå for følgende oppsett:

Fjernlys: 4300k - 55W antatt

Nærlys: blåhvit xenon look-a-like halogen! 35W?

Tåkelys: 8-/10-/12-/14000k for show - 35W?

Parklys: LED's med en fin farge som matcher tåkelysene. eller: parklyspærer med blått glass

 

Hvorfor?

Fordi jeg vil ha best mulig lys i mørke med 4300k i fjernlys.

Fordi jeg ikke vil blende andre med å ulovlig montere xenon i reflektorer ment for halogen.

Og fordi jeg vil ha et fint utseende til dagtid/skumring med park+tåke.

 

just my 2 cents. gjør hva du vil, men er du en av de som blender meg, blender jeg tilbake! ;)

Endret av poliq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får det amerikanerne kaller glare fra xenon lys i halogen lykter. Mine lykter har linser så jeg håper det vil motvirke såkalt glare, som er lys som går alle veier. Jeg har kjørt mot en kamerat som har 8000k i en A6, og jeg ble ikke blendet, men han har stilt lysa nedover for å unngå å blende andre. Noe jeg også har tenkt å gjøre hvis folk begyner å blinke med fjernlysa.

 

Men har noen brukt 50/55W xenon som nærlys, hvordan fungerer dette?

 

Bilen min har forøvrig 50/55W halogen i tåkelys og fjernlys. Og det blir Xenon lys, ikke noe look-a-like halogen lys.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, bruker selv 55W H4 Bixenon i bilen min. Fungerer utmerket og er kjempe fornøyd.

åja.. har 4300K på de. Det er det beste lyset du kan få ut av lyskasterne dine ;)

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår