Gå til innhold

Actavia Tour vs Octavia II

Ranger emnet


torleifh

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe Octavia 4x4. Prøver å finne ut hvor stor fordel det er med Octavia II fremfor Tour modellen. Hvilke fordeler har Octavia II, bortsett fra litt annet utseende, litt større motor og noen få cm. lengere bil? Har snakket med flere forhandlere, men de har ikke gitt gode svar, bortsett fra at bilene er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe Octavia 4x4. Prøver å finne ut hvor stor fordel det er med Octavia II fremfor Tour modellen. Hvilke fordeler har Octavia II, bortsett fra litt annet utseende, litt større motor og noen få cm. lengere bil? Har snakket med flere forhandlere, men de har ikke gitt gode svar, bortsett fra at bilene er forskjellige.

 

Oct II har MYE større plass!

Jeg hadde en Oct I tidligere og jeg med mine 183cm måtte sitte langt inni rattet med barnesete bak.

Med bilen jeg har nå så sitter jeg helt perfekt og har fortsatt litt å gå på.

Sen er bagasjen mye romsligere.

Muligens Oct II har noe nyere teknikk...

 

//M

Endret av Mikael1977

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om det er TDI eller bensin du tenker å kjøpe, men; dersom du tenker på diesel så får du vel ikke Tour'en med den nye CR (Common Rail) motoren. Dette er er en mye mer behagelig motor enn den gamle PD motoren, da den går mye mer stillegående. Dessuten får du Octavia 2 med 1,4 TFSI'en, som er en artig motor dersom man ønsker en rimelig bil.

 

Har pr dags dato en stasjonsvogn av hver type, en 2007 RS og en 2000 1,6. Fordelene med den nyere modellen er klare.

 

Octavia 2 er bredere innvendig, har bedre bakseteplass og dersom bakovervendt barnesete er aktuelt så rekker selen på Octavia 1 snaut rundt setet.. Octavia 2 har Isofix. Dessuten er fører miljøet bedre i Octavia 2.

 

Personlig syns jeg også at drivverk og hjuloppheng er vesentlig bedre på nye Octavia 2. Er sikkert delte meninger om dette da..

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octavia 2 er ca 10 reiser bedre og kjøre.. hatt begge. octavia 1 (golf 4 platformen) føles mye mer gammeldags. octavia 2 golf 5 føles mye mer som en moderne bil. mye tightere i styringen. mer komfort. mer avandert hjuloppheng. bedre støyisolasjon

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble jo litt forbausa når jeg kontakter flere merkeforhandlere og snakker med Skoda selgere - og de ikke klarer å gi gode svar vedr. forskjellen på Octavia I og II. Svar som "Det er jo to forskjellige biler" hjelper jo ikke mye. En annen selger lurte på om Octavia II hadde flere airbager. Og så var visst II-eren 4 cm. lenger. Jeg er usikker på om det er mangel på kompetanse, eller mangel på vilje til å skille mellom bilene - i håp om å få meg til å kjøpe en I-er ved neste korsvei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er 2 forskjellige biler i forskjellige prisklasser... prøvekjør en av hver så skjønner du hva jeg mener.. kan vere vanskelig og nevne noe spesifikt. da bilene er TOTALT forskjellige. motorblokka i 1,9 tdi ene er like. og der stopper likhetene.. Octavia 1 er enkelt og greit basert på Golf 4. som er en mindre avansert bil. med mekanisk servopumpe. stiv bakaksling(på fwd) mykt uggent originalunderstell(selv RS)

Mens Octavia 2 er basert på Golf 5 som er en mye mer avnsert bil. elektronisk servo. som motvrker sporing(min octavia 2 sporer mindre med 225 vinterdekk en min forie octavia 1 gjorde med 205 vinterdekk) den har en mer avansert bakstilling. som gjør bilen med gledelig å kjøre på svingete vei. understellet føles mye mer kompakt. tight. og forutsigbart. Octavia 2 ser 10 reiser bedre ut.

 

Altså har du råd. kjøp octavia 2.

 

jeg vurderer sterkt og bytte min i en 2010 1,6cr tdi DSG L&K nermere sommeren. bare usikker på om jeg vil ha. pensjonistutgaven(combicupe') ell familieutgaven(stasjonsvogn)

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår