Gå til innhold

Frityrolje som drivstoff?!

Ranger emnet


Zeppelin

Anbefalte innlegg

Emnet er helt sikkert godt omtalt tidligere men jeg starter like så godt en ny tråd.

 

Altså: Jeg tenkte å skulle prøve å bruke brukt frityrolje som drivstoff. Har googlet og kikka på internett hvilke muligheter jeg har men finner liksom ikke helt ut av det.

 

Ideen min var kort sagt å sile oljen, om behøvelig flere ganger, for deretter å blande den feks halvt om halvt med diesel, og eventuelt med andre tilsetningsstoffer. Mener å huske at jeg har sett dette vært gjort tidligere?!

 

Er dette mulig?

Eller MÅ jeg innstallere en av disse Kit'ene som selges til dette formålet?

 

Eller for å spørre på en annen måte: hva må jeg foreta meg for å kunne bruke brukt frityrolje som drivstoff?

 

Bilen min er en Audi A4 -96mod 1.9TDI 110HK! Km.stand ca. 248000!

 

Stor takk til alle svar og tips :respect

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom de trådene her inne som finnes angående bruk av brukt frityrolje som drivstoff men det er etter det jeg kan se ingen som har lagt inn info vedrørende deres erfaring med dette.

 

Er det virkelig ingen her inne som har erfaringen med dette?

Hadde satt meget stor pris på alle tilbakemeldinger :pimp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fylle det på tanken å kjøre, men da lager du problemer for deg selv.

 

Den må renses, helst sentrifugalrensing, men siling funker det også.

Du må regne med å skifte dieselfiltre ganske ofte.

Den må ikke ha vært brukt for lenge, og blitt mørk, for da er PH-verdien for sur for delene i innsprøytninga di.

Olja bør varmes opp, og du bør montere hakket større dyser.

Du bør kjøre den på rein diesel før stopp og starte den på diesel.

Ikke kjempelurt på vinteren.

 

Søk på WVO

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Litt seint å hoppe på denne tråden, men SVO er ofte fryktelig dyrt og har ikke samme molekyloppbyggingen som WVO som allerede har blitt grundig varmet opp i frityrprosessen. Det enkleste og muligens beste er og la bilen forbli original på alle måter og sile oljen gjennom et finmasket kjøkkenhåndkle, tilsette 1% etanol (rødsprit/metanol) (evnt. valgfritt), 15% parafin og 2% syntetisk motorolje pr. liter WVO. Deretter må man la det stå cirka en uke med omrøring 1-2 ganger om dagen. Da får du et drivstoff som molekylært er ganske likt diesel eller biodiesel og som kan kjøres i originalt drivstoff system. Med parafinen tilsatt kan man kjøre i temperaturer ned til 4-5 grader ;)

Den 7. dagen hvilte Gud og skapte Volkswagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fortsatt litt liv i denne tråden :cheers:

 

Planen var ikke å kjøre på ren frityrolje, men spe ut dieselen med brukt, men filtrert og silet fityrolje. Jeg fikk nemlig et tips om at det var fullt mulig å blande halvt om halvt med diesel og frityrolje?!...

 

Nå er for øvrig Audi'n solgt, men jeg har en Volvo B10M buss som jeg bruker en del i løpet av sommeren. Og her går litrene og penga unna...

Så her må det vel være grunnlag for besparelse? Hvis jeg til tider kan doble dieselmengden ved å spe den ut så er jo det masse penger spart gjennom sommermånedene.

 

Jeg har også planer om å fordele diesel/frityrolje-kjøringa gjennom hele perioden slik at jeg til tider også kjører på ren diesel.

 

Noen synspunkter? :hellothere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har kjørt en landrover freelander 1999 modell over 30000 km på 99% brukt olje. Bilen er bygget om med separat tank for oljen oppvarming av oljen til motortemperatur, ventiler for veksling mellom drivstoff typer. Oljen har jeg renset igjennom forskjellige filtre med siste fitrering til 10um. Har 4 kjøkken som leverer olje og er overlykkelig for å bli kvitt avfallsoljen. Ingen merkbar forskjell på drivstoff typen bortsett fra litt roligere gange på frityrolje, pga bedre smøreegenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Dieselbiler er jo bare suverene! Har prøvd samtlige av disse væskene nå: Lampeolje, parafin (med tilsatt 2% motorolje), tennvæske, matolje og frityrolje. I mindre tilsettinger kan også white spirit, røssprit og metanol kombineres i blandingene. Skjekket også med en amerikansk forsker på hva dieselmotorene kan gå på, og han sa at det gikk fint ann å kjøre på smeltet plantemargarin som er bassert på planteoljer og hvis man har selvvarmende system, så kan man kjøre på stearin :O !!!

Den 7. dagen hvilte Gud og skapte Volkswagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår