Gå til innhold

Servicekostnader og generelle driftskostnader

Ranger emnet


frankhovin

Anbefalte innlegg

Heisann - helt ny i forumet, så beklager om innlegget havner feil sted. Jeg prøver.

 

Jeg lurer litt på både A6 og A4, men for dette spørsmålets skyld la oss si A4, av litt eldre årgang. De jeg ser som ligger innenfor prisrammen som er aktuell er som regel fra 1998 til 2002. Stort sett A4, men også noen A6. (Nå sist så jeg f.eks en A4 Avant TDI jeg synes var pen: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20909564) Det er først og fremst dieselmotor jeg er ute etter, og stasjonsvogn.

 

Det jeg lurer på er: Er det veldig høye servicekostnader på disse bilene? Og hvor lange serviceintervaller er det? Hvordan er den generelle driftssikkerheten? I det hele tatt - totalinntrykk og erfaring med A4/A6 av ikke helt ny årgang (1998-2002) ut fra et "fornuftsbasert" utgangspunkt (altså, hvis man ser på faktiske forhold og ikke at man liker bilen og kjøreegenskapene så godt at man gjerne lever med enkelte dårlige faktorer).

 

Er takknemlig for alle tips og innspill.

Endret av frankhovin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort dyrt visst du skal ha bilen på verksted, men er du som meg å gjør jobben selv så blir det en billig bil :)

har kansje brukt 15k på deler... da er det snakk om nye dempere med fjære, hjullager, mansjett, drivknuter osv osv osv..

Min er en 1998 modell..

Forstillingen er en svakhet på B5'en..

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble rådet til å styre unna v6 motorene til audi/wag før 2004-05 av møller for de var vist glade i å slite ut kammer på de motorene,å dyrt å inn på værksted med for å bytte kammer.

a6 har mange v6 diesel motorer hvertfall.

men i 2005 så ble de fleste vanlige feil bygd om på motorene fra audi/wag:)

 

ellers så er det mye slitedeler enn kan gjøre selv altså:):)

Endret av karsru`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg er jo i stand til å gjøre noe selv - har hatt mange eldre biler, men mekaniker er jeg ikke. Når det gjelder at verksted fort blir dyrt, så gjelder vel det de aller fleste biler hvor det tar noen timer å gjøre jobben? Det jeg lurer litt på er hvordan Audi er i forhold til andre merker.

 

Takk for konkret tips om A6. Vet du om dette også er gjeldende for A4?

 

Noen konkrete meninger om eksemplet jeg linket til fra Finn.no, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi biler er en ganske grei jobb å skru på, jeg lærte meg ting veldig kjapt. De lider av det samme som veldig mange nittitallsbiler, de er langt ifra like driftsikre som dagens nybiler!

Kjøper du en A4 har du masse folk med kompetanse på disse bilene, lett tilgjengelige reservedeler og veldig mye bra uoriginalt. De er gode å kjøre og ser bra ut også :)

Ville anbefalt 1.8 turbo, 1.9 tdi'en er også grei. Styr unna bensin uten turbo og v6 helst :) lykke til!

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi biler er en ganske grei jobb å skru på, jeg lærte meg ting veldig kjapt. De lider av det samme som veldig mange nittitallsbiler, de er langt ifra like driftsikre som dagens nybiler!

Kjøper du en A4 har du masse folk med kompetanse på disse bilene, lett tilgjengelige reservedeler og veldig mye bra uoriginalt. De er gode å kjøre og ser bra ut også :)

Ville anbefalt 1.8 turbo, 1.9 tdi'en er også grei. Styr unna bensin uten turbo og v6 helst :) lykke til!

 

har bensin uten turbo og er fornøyd, fatter ikke hvor du får i fra at man skal styre unna bensin uten turbo...

Har ikke hatt en feil på motoren og den har akkurat runda 230k, har byttet plugger å g62 termostaten....

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin uten turbo, styr unna? 1,6 er kanskje den motoren med minst feil fra audi? 1,8 er ikke så værst den heller med unntak av sila på oljepumpa som tetter seg igjen, kjedestrammer som går osv, men det får du med turbo utgaven å:P

 

Men enig med at 2,5 tdi motoren bør styres unna... kammer, dieselpumpe osv som ryker på den! Ikke kult å kjøre a6 allroad, når man må bytte kammer på motoren, kompressor + belger på luftfjæringa osv, det blir fort dyrt:)

 

Men du har jo lyst på tdi! Bare å kjøpe 1,9 tdi:) Gode motorer det:) ellers er a4 en veldig god bil:) forstillinga som sagt kan det bli litt slakk i etterhvert, men ellers en veldig fin bil uten veldig mange problemer=) alltid noe småtteri, men det er det vel med alle biler?

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke helt hvordan dere kan si at 1.8 turbo motorene er dårlige ...... detta er den 2. 1.8t motoren jeg har og fortsatt ikke hatt no problemer :) ja man bytter termostater og småting men ikke faen om de er dårlige på den måten at du må styre unna de .....

 

 

2.5 tdi som kammer er bytta på er safe det også :) kun stålet som var dårlig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket nettopp med en som har jobbet på et merkeverksted, og hadde følgende å fortelle om Audi i perioden 1998-2001:

 

- kvaliteten er overraskende dårlig. Det er den verste perioden av Audi og VW siden tidlig 70 tall. 98 til 01 modellene har utrolig mye problemer med basale ting som oljetrykk, smøring og unøyaktigheter i deleproduksjonen, samt små, men kostbare problemer med vindusheiser, sentrallåser, vannlekkasjer og ikke minst det elektriske anlegget. Og ikke snakk om automatkassene en gang, det er litt leit når en bil til 80.000 plutselig trenger en reparasjon som koster 50.000.

 

Jeg ville ikke kjøpt en 98-01 Audi uten at den hadde kjørt langt, minst 150.000 km (for å avdekke alle fabrikkfeil) og at den hadde mange garantireparasjoner i historikken. Hvis den ikke har byttet coiler, vindusheiser, låsekasser, motorstyring osv før, så må du gjøre det etterpå. Det kan selvsagt gå helt fint, men du finner mange andre gode biler i samme prisklasse. Kanskje du har gjettet det allerede, men jeg ville styrt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg leste over hva jeg skrev så formulerte jeg det litt dumt. 1.6 og 1.8 uten turbo er særdeles uinspirerende å kjøre og holder seg ikke så bra i verdi i forhold, heller. Men neida, de har jo grei kvalitet. Skrudde fra hverandre ADPen min for å bytte noen pakninger og tja.. det er ikke noen ingeniørbragder nedi der som tilsier at det er en spesielt bra motor, den er ganske kjipt laget.. Men de har ikke noen konkrete svakheter heller.

Men jeg vet 1.8-motorene for bruk til turbo er særdeles velutprøvd og er også lettest å få deler til på nettet.

 

Audi manuellkasser er ganske handy, kjennetegnes med god presisjon og kort girvandring, de er mye kjekkere enn andre konkurrenter i mellomklassen (tenk peugeot 406 og annet rask).

Automatkassen er ikke til å hoppe i taket for, trenger du aut. gir så ville jeg heller hatt en C- eller E-klasse i samme årgang.

 

Minus med 1.8t: helt jævlig på vinterføre. hjulspinn ut av de fleste lyskryss med litt aksellerasjon. konklusjon: liker du å kjøre sportslig, investerer du i en med quattro får du en veldig mye bedre oppelvelse :-)

 

Har ikke sjekket, men ene kompisen min sa at det var samme 1.9tdi motor som sto i passat 3bg, og de syntes jeg er ganske greie. Kan chippes mye også. Om du liker diesel, da.

Endret av veegard

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket nettopp med en som har jobbet på et merkeverksted, og hadde følgende å fortelle om Audi i perioden 1998-2001:

 

- kvaliteten er overraskende dårlig. Det er den verste perioden av Audi og VW siden tidlig 70 tall. 98 til 01 modellene har utrolig mye problemer med basale ting som oljetrykk, smøring og unøyaktigheter i deleproduksjonen, samt små, men kostbare problemer med vindusheiser, sentrallåser, vannlekkasjer og ikke minst det elektriske anlegget. Og ikke snakk om automatkassene en gang, det er litt leit når en bil til 80.000 plutselig trenger en reparasjon som koster 50.000.

 

Jeg ville ikke kjøpt en 98-01 Audi uten at den hadde kjørt langt, minst 150.000 km (for å avdekke alle fabrikkfeil) og at den hadde mange garantireparasjoner i historikken. Hvis den ikke har byttet coiler, vindusheiser, låsekasser, motorstyring osv før, så må du gjøre det etterpå. Det kan selvsagt gå helt fint, men du finner mange andre gode biler i samme prisklasse. Kanskje du har gjettet det allerede, men jeg ville styrt unna.

 

 

syns du tar litt av her ........

 

 

han du har snakket med liker tydeligvis ikke audi .. ja man burde holde sag unna gamle automatkasser, men det gjelder alt og alle omtrent.

 

coiler koster jo ikke stort .... motorene er jo de samme i alle vag så disse er meget godt utprøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår