Gå til innhold

Et vanskelig spørsmål til Bilforumets elektrikere

Ranger emnet


_Evje_

Anbefalte innlegg

Se for deg at du har et punkt strømmen kommer fra. Så har den to muligheter til å komme til jord. Det ene jordpunktet har kortere avstand enn det andre. Strømmen velger da det punktet som gir kortest vei til jord. Men hvordan vet strømmen hvilken vei som er kortest?

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortest avstand gir lavest motstand. Derfor. :)

 

Forøvrig er det ikke fullt så enkelt som at strømmen alltid tar korteste vei. Den tar letteste vei, altså veien med minst motstand. Men dette er også en svært forenklet forklaring...

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi det elektriske feltet beveger seg langt foran strømmen! Likestrøm beveger seg vel ikke med mer enn 1cm/min elns..
1 cm i minuttet? :P

 

Så strømmen har allerede følt og funnet ut hvilken vei som er best, før den velger denne veien?

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poliq er inne på det.

 

For at det skal gå en strøm i en leder må det oppstå et elektrisk felt i den. Det elektriske feltet skaper en kraft på elektronene i lederen og de begynner å bevege seg. Det vi kaller strøm er netto ladning ("elektroner") gjennom lederen per tidsenhet.

 

Straks det opprettes en forbindelse mellom to elektriske potenisal (Spenning) av ulik ladning. Settes det elektriske feltet opp i lederen med tilnærmet lysets hastighet, og strømmen begynner å gå i lederen etterpå.

 

Har vi to motstander i parallell (som jo egentlig er spørsmålet), er det elektriske potensialet (spenningen) over de to lik. Men det elektriske feltet som settes opp i hver av motstandene er ulike som følge av resistansen, og derav blir strømmen i de to avgreiningene ulik.

 

Strømmen "vet" ingenting, den bare "gjør" som det elektriske feltet "sier".

 

Forresten er hastigheten på elektronene i en DC krets på ca. 10^-4 m/s (0.0001 m/s). Men definisjonen strøm er ingen hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1mm/sek... strømmen tar ikke kun letteste vei, men det går MEST strøm den letteste veien.. den veien (kretsen) du sier er den lengste eller tyngste veien går det også strøm i, bare ikke like mye.. strøm=motstand*spenning... U=R*I flytt og vend på formlen og du finner ut akkurat hvor mye strøm det vil gå hvor som helst ved likespenning.

men absolutt et bra spm! tenk på det som vann igjennom tykke og tynne rør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EH! strømmen går 300000 meter i SEKUNDET! samme om det er vekselspenning eller likestrøm! Vekselspenning veksler 50 ganger i seknundet mellom negativ og posetiv sinuskurve! Det elektriske feltet beveger seg ja foran, men ikke langt.

strømmen tar letteste vei. Men strømmen går alle mulige steder hvor den kan gå. Hvis dere tenker en paraellkrets med ulike motstander. så går det fortsatt strøm i de store motstandene, men mye mindre enn der hvor det er lite motstand

 

Det som påstås her er bare tull og vås! hvor har dere fått det tullet inn i hodet? Håper virkelige dere ikke jobber som elektrikere!

 

Hvis dere kobler fra batteriet og legger opp strøm til tåkelys. setter på batteriet, setter å tenninga. DA TAR DET IKKE EN TIME FØR DET LYSER I LYSER I LYKTA? det skjer med EN GANG! ergo 300 000 km/S!!

Endret av Volvo 740 racing

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EH! strømmen går 300000 km i SEKUNDET! samme om det er vekselspenning eller likestrøm! Vekselspenning veksler 50 ganger i seknundet mellom negativ og posetiv sinuskurve! Det elektriske feltet beveger seg ja foran, men ikke langt.

strømmen tar letteste vei. Men strømmen går alle mulige steder hvor den kan gå. Hvis dere tenker en paraellkrets med ulike motstander. så går det fortsatt strøm i de store motstandene, men mye mindre enn der hvor det er lite motstand

 

Det som påstås her er bare tull og vås! hvor har dere fått det tullet inn i hodet? Håper virkelige dere ikke jobber som elektrikere!

 

Hvis dere kobler fra batteriet og legger opp strøm til tåkelys. setter på batteriet, setter å tenninga. DA TAR DET IKKE EN TIME FØR DET LYSER I LYSER I LYKTA? det skjer med EN GANG! ergo 300 000 km/S!!

 

nei.

selv om noe av det du sier medfører riktighet, bommer du nå!

Det elektriske feltet beveger seg riktig nok med en fart tilnærmet lysfarten, altså 3x10^8 m/s,

mens elektronstrømmen beveger seg veeeldig tregt i forhold.

 

booya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EH! strømmen går 300000 meter i SEKUNDET! samme om det er vekselspenning eller likestrøm! Vekselspenning veksler 50 ganger i seknundet mellom negativ og posetiv sinuskurve! Det elektriske feltet beveger seg ja foran, men ikke langt.

strømmen tar letteste vei. Men strømmen går alle mulige steder hvor den kan gå. Hvis dere tenker en paraellkrets med ulike motstander. så går det fortsatt strøm i de store motstandene, men mye mindre enn der hvor det er lite motstand

 

Det som påstås her er bare tull og vås! hvor har dere fått det tullet inn i hodet? Håper virkelige dere ikke jobber som elektrikere!

 

Hvis dere kobler fra batteriet og legger opp strøm til tåkelys. setter på batteriet, setter å tenninga. DA TAR DET IKKE EN TIME FØR DET LYSER I LYSER I LYKTA? det skjer med EN GANG! ergo 300 000 km/S!!

 

hehe.. jo jobber som elektriker! elektronene forflytter seg ca 1 mm/sek fordi de bare blir forskjøvet fra atom til atom.. så i utgangspunktet kan det ta en time før elektronene fra batteriet har nådd de påtenkte tåkelysa dine.. i mens er det bare elektronene inne i ledningen som sakte men sikkert pipler igjennom pæra.. spenningen derimot beveger seg med ca lysets hastighet..

når du beregner ohms lov med vekselspenning må man ta med cosinus phi inn i regnestykket i tillegg! dette på grunn av det vekslende feltet i spoler/kondensatorer som utgjør et lite tap i form av elektrisk motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan regne på det å se hvem som har rett.

Formelen er som følger:

2pC0

 

n=8.5*10^28 elektroner per kubikkmeter for kobber.

q= -1.60*10^-19 C (elektronladningen)

 

Så tar vi et eksempel:

En 1.5mm^2 kobberledning leder en strøm på 4 A, hva er elektronhastigheten?

2pC1

 

Som vi ser er elektronhastigheten(i lederretningen vel og merke) i dette eksempelet 0.029 mm/s, og du vil ikke under noen normale hendelser oppnå en hastighet på 300*10^6 m/s.

 

I en leder uten et elektrisk felt er elektronhastigheten i lederretningen 0m/s, den surrer villt rundt med en hastighet på 10^6 m/s, men har ingen gjennomsnittlig bevegelse i lederretningen. Den har en gjennomsnittlig stasjonær posisjon.

 

spenningen derimot beveger seg med ca lysets hastighet..

Spenning beveger seg ikke, det er kun et potensial og ingen vektor. Et elektrisk felt derimot er en vektor og og settes opp mellom to elektrisk potensial med tilnærmet lysets hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår