Gå til innhold

Usannsynlig drivstofforbruk.

Ranger emnet


cowbell

Anbefalte innlegg

Siste uken har jeg merket en grotesk økning i drivstofforbruk.

Jeg fylte noen liter og kjørecomputeren oppga 160 km med kjøring igjen.

Etter å ha kjørt rundt 2 mil viser måleren at det er rundt 50 km igjen på tanken.

 

Når jeg sjekker computeren for å se hvor mye drivstoff bilen bruker i eksakt øyeblikk ser jeg at måleren stiger med 0.1 liter pr. 2 sekund. Altå 10.1 til 10.2 på 1.2 sekunder.

Dette skjer på når bilen står på tomgang, f.eks mens jeg koster av snø.

Det meste den var oppe i var 30.0 l/100 km.

 

Bilen er en 1998-modell 1.8 bensiner. CD-utgave.

 

Luftmengdemåler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du merket faktisk økt forbruk?

 

gjenstående km blir beregnet etter hvor mye motoren bruker der og da. (hvor fort du kjører i forhold til forbruk)

 

Har merket forbruket. Men gjennstående kilometer skal jo ikke synke med 100km på 2 mil, når jeg kjører i max 60.

 

Men det er øyeblikkelig forbuk jeg bekymrer meg over. Som stiger så fort når den står på tomgang. Ser ikke ut som det hadde planer om å stoppe å stige heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når motoren er god og varm, hvor mye bruker den da i timen?

Min ligger her mellom 0,9 og 1.0 liter.

 

Du skriver også at forbruket øker mens bilen står på tomgang.

Jeg antar at du da ser på snittforbruker de siste 100 km.

Hvis du står mye på tomgang (skraper is, snakker med kompiser ut vinduet, etc), vil dette trekke opp forbruket mye.

 

Vet du også om alle temperaturfølerne fungerer?

Hvis motoren tror at den er kald selv om den er varm, vil den gå med choke på, noe som også vil føre til høyt forbruk.

 

Regner med at motorlys virker (er på ved oppstart) men lyser ikke under kjøring.

Endret av Vectra A&B
lagt til mer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår