Gå til innhold

Startproblemer Golf 2 GL 91mod RP motor

Ranger emnet


tor-hole

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe?

 

Bil: Golf 2 91 mod. RP motor. Mono-Jetronic insprøyting.

Starter ikke

 

- Startmotor går rundt (og naturligvis remmer på utsiden av motor - har ikke sjekket om hele motoren dras rundt).

- Batteri nyladet (14V, men ikke helt perfekt stand...)

- Har tatt av en plugg og sjekket: Litt forsiktig gul gnist, men ser ut til å fungere greit. (skulle denne vært mer intens blå?). Pluggene er gamle, og jeg tenkte å dra å kjøpe nye plugger, kabler og fordelerlokk dersom jeg får start på den...

- Har tatt av bensin-innrør til Innsprøyteren og over på en flaske og sjekket at det kommer 2dl bensin når jeg drar rundt starteren 10 sek.

- Sjekket det jeg kan på kabler, kontakter osv. - ser greit ut.

- byttet luftfilter.

- Tok bort hele lokket til innsprøyteren (luftkanalen fra luftfilter.

Da startet bilen såvidt en gang. Men når jeg prøver igjen er det ikke noe resultat.

- Når jeg ser ned i innsprøyter spjeld ser det litt fuktigt ut med bensin - vanskelig for meg å si om det er riktig mengde, men det ser hvertfall ut som det har kommet litt bensin ned.

- Det har jo vært kaldt en lang periode, og problemene kom etter at bilen hadde stått litt.

- Har vel ca. 10 liter bensin på tanken og har slengt på 2dl kondensfjerner.

 

 

Tenkte på tomgangsventil og choke, men hvordan kan jeg sjekke det på Mono-Jetronic?

Skal den starte med 'åpen innsprøyter'?, dvs. luft-toppen demontert?

Har ikke fått sjekket bensinpumpe/filter/rele, men regner med at det er OK siden jeg får frem bensin?

 

Noen tips til hva jeg kan prøve som neste steg?

 

Eller må jeg gå så langt å ta den på verksted...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at den skal starte må motoren:

- dras rundt: høres ut til å være OK

- Gnist: høres ut til å være OK, men for sikkerhets skyld kan du ta av fordelerlokket og tørke av evt. fuktighet. Se også på coilen om det er sprekker og om det evt. slår over gnister ved forsøk på start.

- Bensin: pumpe skal gå 1.5 sek når tenning slås på, og så stoppe. Starter igjen og går hele tiden når motoren går.

Høres ut som du har sjekket dette også, men bensinpumpen er en typisk utskiftingskandidat.

 

- Choke finnes ikke. Alt styres av ECU. Det er en tempføler på motoren (kjølevannet) som gjør at den skal få mere bensin når kald. Denne føleren feiler av og til.

 

Prøv med startgass. Om den starter da (selv om den stopper igjen) vet vi at gnist etc. er OK.

 

-


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp. Skal prøve startgass:

 

Du mener å spraye i startgass når luft-delen av innsprøyteren er demontert - eller å ta bort hele innsprøyteren og spraye rett inn innsugeren?

 

Får vel prøve å få tak i en tempføler også. De to andre tempfølerne i samme slangekopling har feilet tidligere, så det er vel ikke helt usannsynlig - men ville ikke bilen startet selv om den mener at kjølevannet er for varmt/kaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener å spraye inn startgass fra der luftfilteret er (var) for å hjelp til litt.

 

Den burde trolig klare å starte om tempføler er feil, eller i hvert fall holdes i gang med litt gass når den først har er startet.

 

Med startgass: Tenner den, men vil ikke gå så mangler den bensin. Tenner den ikke, så mangler gnist.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp!

 

Det var så enkelt at det var tennpluggene som måtte skiftes.

Prøvde startgass i innsprøytingen og den tente ikke.

 

Jeg har hvertfall lært to ting:

- selv om man har en liten men tydelig gul gnist fra når jeg testet en av tennpluggene så var det tydeligvis ikke nok.

- De tennpluggene som jeg kjøpte i forrige uke som jeg ikke fikk til å passe i kablene - var det bare å skru av den lille metall-kappen øverst så passet de i kablene likevel - så det burde jeg jo testet forrige uke...

Endret av tor-hole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår