Gå til innhold

Bildiagnosespørsmål!

Ranger emnet


poliq

Anbefalte innlegg

Starter med å si at jeg har lest utallige poster og tråder i flere forskjellige forum, men uten særlig hell! :(

De fleste konkluderer med "Get a VAGcom test!" :(

Har en litt lei og til tider direkte farlig feil med bilen!

Under langt og hardt pådrag mister jeg av og til turbotrykket. Dette skjer som oftest i 5. og 6. gir, men har også skjedd i 3. ved en eller to anledninger.

 

Feilen dukker kun opp ved maksimal, eller tilnærmet maksimal akselerasjon, og da bare hvis jeg holder gassen lenge.

Er ikke helt sikker på hvor lenge jeg må holde gassen, men i alle fall en del sekunder. (5-10?)

 

Det som skjer er at jeg mister (trolig alt) turbotrykk, og det virker som om bilen går i en slags nødmodus, da dette ikke kommer tilbake igjen. Har prøvd å kjøre med sugemotor slik i opptil flere minutter uten at noe har endret seg.

INGEN VARSELLAMPER LYSER! Dette synes jeg er veldig rart!

 

Fuelcut/Overboost

Det virker nesten som om motoren går i nødmodus fodri den ikke for nok diesel, men det snodige her er at så fort jeg skrur av og på tenninga en gang, så fungerer bilen som den skal, og jeg har (masser?) av turbotrykk til rådighet. Kan vel også nevne at dieselfilteret er nytt av året!

 

Chip/Remapping årsak?

Bilen er remappet av TS tuning til et oppsett på 190hk og 410nm. Hva motor/start og kjøring angår, har jeg ikke oppdaget andre feil enn den som er nevnt ovenfor. I tillegg trodde jeg TS var noenlunde seriøst, og syntes det var rart om de skulle selge ett oppsett som ikke fungerte som det skulle. I alle fall uten at det var en kjent feil.

 

Diagnose

Er klar over at en diagnose ikke trenger å koste mer enn 300 kroner, hverken hos møller eller andre, men dette blir det jo fort penger av, dersom man skal flere turer dit! Jeg kjenner heller ingen som har noe slikt utstyr, derfor har jeg vurdert å gå til anskaffelse av noe selv. Hva? Det vet jeg ikke. Eneste jeg vet er at jeg har mest lyst til å prøve å styre unna de aller billigste løsningene, da jeg både har hørt og lest så mangt om disse. Satt å leste litt på nettet her tidligere i dag, og kom over denne. Noen som har prøvd den? Eller lignende?

 

Hadde vært kjempefint med respons av noe slag, enten du har hatt samme/lignende feil selv, du har VAGcom i trondheimsdistriktet, eller rett og slett klarer å bevise at mine "googleskills" suger.

 

Beklager at dette ble en vegg av tekst, men håper du tar deg tid til å svare, dersom du kan hjelpe.

 

Bilen er den øverste i signaturen.

Endret av poliq
la til noe info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at en diesel jobber best mellom 1500-4000 omdreininger ca, kan ofte oppleves som at motoren mister all kraft når man passerer det "effektive" turtallsregisteret. Ellers får du montere turbotrykksmåler så ser du hva som skjer i systemet.

Det er ikke snakk om at jeg havner utenfor motorens eller turboens hovedregister. jeg mister alt trykk..! Dette har skjedd ved 3000-3500rpm, mulig også andre turtall, men ikke langt unna.

 

Med dette opsettet har motoren en "momentpeak" på ca 1900rpm, og en "effektpeak" på 4000rpm. Ved vanlig kjøring girer jeg alltid før 3000rpm, og selv om jeg drar på, så er det veldig sjelden jeg jeg passerer 4000rpm! med 6 gir og såppass med moment er det vel strengt talt ikke nødvendig heller! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

190 hk i en 1,9TDi(det er det du har vel?) er jo ganske heftig, og det kan jo hende du rett og slett ligger farlig nærme grensa for det turbo og dieselpumpe klarer å levere, rett og slett. Ellers så er vel denne N75-ventilen en gjenganger...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste bare for igjennom, men skjedde dette før du chippa om bilen? Om nei, har du prøvd å fjerne den og se om det skjer da?

Det vet jeg ikke noe om, da den var "chippa" da jeg kjøpte den..

Går ikke an å fjerne den, da det ikke er en fysisk brikke som sitter i, bare omprogrammert.

Går vel an å sette den tilbake til orginal stand, men det er liksom ikke det jeg vil fram til her, da jeg vil tro den har fungert godt med det oppsettet tidligere!

190 hk i en 1,9TDi(det er det du har vel?) er jo ganske heftig, og det kan jo hende du rett og slett ligger farlig nærme grensa for det turbo og dieselpumpe klarer å levere, rett og slett. Ellers så er vel denne N75-ventilen en gjenganger...

 

1,9TDI ja, joda, er jo noe i det du sier der, men har da også lest om folk som henter ut 220hk og 500nm med orginal turbo. Nå vet jeg jo ikke hvordan dette fungerer i lengden heller da, men kan jo være at det er hentet ut mer enn nok allerede ja..

 

Har lest litt om at folk driver og bytter ut og kobler den ventilen. (fler ventiler muligens?) Hva jeg kom frem til etter å ha lest noen tråder om det var at det var veldig delte meninger anngående fordeler/ulemper osv. Ikke vet jeg. Mulig jeg må lese litt mer om N75 da. Såvidt jeg vet har den uansett ikke noe med mine feilsymptomer å gjøre?! kanskje?! :(

Endret av poliq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Men jeg har hatt noe lignende problem,, om at jeg har fått lavere turbotrykk osv..

Hørte med TS og dem sa at så lenge bilen er chippet, så kommer den alltid til å ha de innstillingene den har fått, er ikke sånn at det skal forandre seg..

 

SÅ jeg byhtta luftmasse måler osv, i håp om at ting skulle bli bedre , men nei da..

 

viser seg heller at turbo'n min har gått...

Skriker i turbo'n når jeg gir på osv..

 

sakset herifra:http://www.bilforumet.no/octavia/202019-turbotrykk.html

 

hører jeg turboen når jeg drar på jeg og, men ikke unormalt godt. Eneste gangen jeg hører utrivelige lyder fra turboen er hvis jeg prøver å presse den mellom 1000 og 2000rpm. Noe jeg ikke gjør selvfølgelig. :)

 

Håper bare ikke at turboen er på tur til å ta kvelden da.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N75 er vel såvidt jeg vet ventilen som regulerer turbotrykket, så den vil absolutt kunne ha en innvirkning ja. Det fins en ventil som skal være bedre enn den originale, husker ikke hva den heter.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at den har gått rent i det hele tatt etter at den har blitt programmert?

Den går alltid rent, utenom de få gangene dette skjer!

Eller, 100% rent, det kan jeg vel nesten ikke påstå at jeg vet, men det er i allefall ikke noe som tilsier at den ikke går som den skal, med hverken kald eller varm motor.

 

Har dog funnet ut at "turbotrykkregulatorventilen" N75, og EGR-ventilen (N18?) som står ved siden fungerer likt, så jeg tenkte jeg skulle ta og bytte plass på de, slik kan jeg i alle fall finne ut om det er N75 som fremkaller nødmodusen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen går nok i nødmodus for du har enten for lavt eller mest sannsynlig for høyt turbotrykk. er redd at også i dette tilfelle bør du få tatt ut feilkodene slik at du ser i hvilken ende du skal begynne. du sparer deg nok for mye tull i stede for å begynne å flytte på ventiler og kanskje lage deg forskjellige følgefeil som du likevell på diagnose/VAGCOM for å få slettet.

* 03 VW Passat TDI Highline

x 98 Mitsubishi Galant GLX

x 93 BMW 525 TDS Touring

x 93 Honda Accord Coupe

x 91 Audi Coupe 20V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen går nok i nødmodus for du har enten for lavt eller mest sannsynlig for høyt turbotrykk. er redd at også i dette tilfelle bør du få tatt ut feilkodene slik at du ser i hvilken ende du skal begynne. du sparer deg nok for mye tull i stede for å begynne å flytte på ventiler og kanskje lage deg forskjellige følgefeil som du likevell på diagnose/VAGCOM for å få slettet.

Bra tips! Håper uansett at det er N75,og VNT.. :/

Blir nok en diagnose på verksted etterhvert ja, bare synd støttekassa er så og si bunnskrapt for tida! :(

Men amazonen er til salgs da, håper å håve inn litt cash der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese litt på denne, riktignok på bensinbil, er ikke kyndig nok til å si turbo/WG ser nogenlunde lik ut på Diesel.Det gir deg værtfall en pekepinn hvis det er litt slakke i pungen! :OD

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=175086&highlight=n%F8dmodus

 

Jeg kjøpte meg diagnose-instrument via E-bay til en 200peising.. genialt!

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150396868290&ssPageName=ADME:R:RC:MOTORS:1123

* 03 VW Passat TDI Highline

x 98 Mitsubishi Galant GLX

x 93 BMW 525 TDS Touring

x 93 Honda Accord Coupe

x 91 Audi Coupe 20V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår