Gå til innhold

Når er det best å understellsbehandle???

Ranger emnet


londonwest

Anbefalte innlegg

Hei dere

 

Jeg har kjørt i vinter på ekstremt mye saltede veier, og jeg mener det ikke er noen vits i å understellesbehandle nu, siden jeg ikke gjorde det på slutten av sommeren.

 

Hva er lurt; og hva er best kvalitet?

 

Det sies så utrolig mye forskjellige hva gjelder dette tema?

 

Naf sier yes, til å understellsbehandle, enkelte bilforhandlere sider nei.

 

Skal det borres hull her og der og spøyte inn olje eller hva det nu er som brukes???

 

Thanks

 

ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikkje vits å understellbehandle no! Er det bedre at bilen ruster??

(er satt litt på spissen. Eg skal understellsbehandla bilen min til sommaren)

 

Er like greit å få bilen understellsbehandla fortast muligt.

 

Kva som er best, er nok avhengigt av ein del faktorer.

 

Som f.eks. kva slags bil du har, blir bilen køyrt på salt, er det rust på bilen osv

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tiden å understellsbehandle på må vel være når bilen er så tørr som mulig vil jeg tro.

Men de seriøse vasker jo også så har kasnkje ikke allverdens å si.

Skal man behendle med olje er det greit å gjøre det når det er skikkelig tørt ute, så man kan få støvet opp nder der.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg i hvertfall et tectyl verksted med godt rykte. Her er det nemlig store forskjeller ute å går på hvor pertentlige de er.

Åsså bør du be om en LM behandling. Det vil si at de borrer hull til alle hulrom og sprøyter inn tectyl. En slik type understellsbehandling lydisolerer bilen hørbart bedre også.

 

Skal ikke være noe i veien for å behandle bilen nå. Den skal uansett reingjøres grundig og tørkes under på verkstedet før behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg funderer selv på akkurat det samme egentlig, problemet mitt er at jeg ikke stoler på et eneste verksted til å gjøre jobben bra nok for meg! Så jeg syns det er et skikkelig vanskelig valg å ta! Det koster 3-4tusen for å få utført noe som KAN bli bra, hvis de gjør jobben sin.. Hvis de slurver kan jeg like gjerne kaste 4 tusen ut vinduet i fart liksom..

 

På akkurat dette området skulle jeg ønske det fantes en markedsundersøkelse på hvem som gjør best jobb her i landet.. Og hvem man absolutt bør styre unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder understellsbehandling er det best å få dette gjordt så tidlig som mulig, FØR det begynner og ruste. Og det gjør det i dette salthelvete vi kjører i. Endel bilforhandlere selger jo "verdens beste bil", som ikke ruster, og sier jo derfor at det ikke er nødvendig med ytterligere antirustbehandling av "deres" biler. Dette erv en farlig sovepute, for ALLE biler ruster (kanskje med unntak av Audi A8).

En seriøs behandling gjøres av fagfolk som har utstyr for slikt. NAF (Norsk antirustforening) er Norges desidert største kjede for slikt. Finn ditt nermeste verksted her: http://www.norskantirustforening.no

Dette er seriøse folk som vet hva de driver med.

 

Det er endel som sverger til behandling med olje,

det er vel greit nok på en bil som allerede er godt anngrepet og

som ikke forventes å ha så lenge igjen. Husk at olje tærer på allt av gummi under bilen...

 

Men en bil som skal leve i mange år fortjener en seriøs beskyttelse.

 

Det ble lenger oppe her nevnt LM-metoden.

(Det heter forøvrig ML)

Denne metode blir benyttet av alle seriøse verksteder og benytter et tynnt pentrerende stoff innvendig i alle hulrom sammt under hele bilen. Dette "kryper" inn i falser og skjøter og gir en førsteklasses beskyttelse. Undersiden av bilen blir deretter sprøytet med et tykkt beskyttende slitebelegg. Bilen blir selvfølgelig vasket helt ren under først.

 

En slik komplett behandling kan sikkert koste 3-4-5tusen men er rimeligere enn sannblåsing og sveising.

 

Noe og tenke hvis bilen skal leve lenge.

 

Mvh. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å understells behandle nå. Kommer an på om du har mye rust og sånn og da, men skader hvertfall ikke. Tror ikke jeg skal gjøre det før våren/sommeren selv, for da saltes det ikke mer, men ingenting i veien å gjøre det året rundt. Kan være smart med sandblåsning og zink-grunning og.

 

Eneste bilene som ikke ruster er Audi! Som Jahov sier.

De trenger du vel neppe behandle for rust før de er 10+ år gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste bilene som ikke ruster er Audi! Som Jahov sier.

De trenger du vel neppe behandle for rust før de er 10+ år gamle

 

Opps. Huff-huff.

Veldig skummel tanke det der.

I Autofil kunne vi rett før jul jo lese om en 4mnd. gammel

Avensis de hadde funnet rust på. Det var kanskje ekstremt, men de fleste to-tre år gamle biler kan du finne rust på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste bilene som ikke ruster er Audi! Som Jahov sier.

De trenger du vel neppe behandle for rust før de er 10+ år gamle

 

Opps. Huff-huff.

Veldig skummel tanke det der.

I Autofil kunne vi rett før jul jo lese om en 4mnd. gammel

Avensis de hadde funnet rust på. Det var kanskje ekstremt, men de fleste to-tre år gamle biler kan du finne rust på.

 

Nja, 4 mnd... Kan jo ikke sammenligne en toyota med tyske biler heller da. Og Audi er den eneste bilen som får "godkjent" av rustbehandlere, siden disse (nesten) ikke ruster. Dette fordi de har brukt TID og PENGER til å beskytte hele karosseriet godt ved fabrikken, mens alle andre bilmerker ikke forandret beskyttelse på karosseriet på over 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, 4 mnd... Kan jo ikke sammenligne en toyota med tyske biler heller da. Og Audi er den eneste bilen som får "godkjent" av rustbehandlere, siden disse (nesten) ikke ruster. Dette fordi de har brukt TID og PENGER til å beskytte hele karosseriet godt ved fabrikken, mens alle andre bilmerker ikke forandret beskyttelse på karosseriet på over 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Noen tanker rundt det med understellsbehandling. Har hatt 3 biler før, som ble behandlet med tectyl og Tuff kote dinol.
Erfaringen var dårlig, for det ble rust ganske fort under på sidene likevel.

med den forrige VW jeg hadde, spurte jeg karosserifolk på merkeverksted hva de mente. De frarådet noen behandling, og forklarte det med at det hadde lettere for å ligge noe å tære bak stoffet, som gjorde at det i fleste tilfeller bare gjorde ondt verre. Syns det kunne samsvare med hva jeg så på de forrige bilene.
Bilene var laget sånn fra fabrikkens side, at de skulle holde livet ut ble det sagt. Hvis man absolutt skulle behandle, burde det være "voksbasert" understellsbehandling. Det har jeg ikke sett noe sted, og vet ikke mer om.
Men den bilen holdt hvertfall lengst, men fikk etter 15 år rust i kanaler og bremserør framme. Om eventuell behandling hadde forhindret det, vet jeg ikke.

Så jeg må si jeg er noe i villrede hva jeg skal gjøre neste gang. Om det er verd utgiftene å gå for det, eller best å bare la være. Det sies og skrives så mye forskjellig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår