Gå til innhold

1937 Ford 3 Window Coupe Rod

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg bygger hotrod av en opprinnelig norsk bil med norske papirer, så jeg er ikke så veldig inne i importreglene.

Men jeg har fotstått det slik at alle importerte hotrods i Norge er biler som var registert med sitt opprinnelige produksjons år i landet de kom fra. Med andre ord, ombygde gammelbiler. Ikke bygget fra scratch som en ny hot rod / kit car.

 

Det vil i så fall si at svaret på ditt spørsmål er nei, du vil ikke få registert en sånn bil i Norge.

 

Har du sett biler med norske skilter som motbeviser dette? Vel, spør eieren hva papirene viser...

 

Og en ting til: Ikke prøv å jukse med rammenummer, papirer osv. Trafikkstasjonene har mer kunnskap om dette enn for bare få år siden. Og i tillegg vil du for alltid stå ansvarlig for svindelen i ettertid. Du slipper ikke unna om bilen er videresolgt engang. TAD (Toll og Avgiftsdirektoratet) vil etterberegne oppbyggingsavgift fra importtidspunktet.

Drap og vold foreldes etter endel år, men når det gjelder innkreving av penger for staten sitter du i saksa resten av livet...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne:

 

Jeg kjøper si en Ford Model A i usa med "clear title". Vet om et firma som selger masse 20 talls biler.Registrer denne i Norge.

 

Deretter bygge hot rod utav denne. Blir det mye komplikasjoner med staten underveis?

 

PS. Vet du om en type bil, hvor et 1937 Ford 3 windows coupe karosseri vil passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karosseribytte godkjennes bare dersom rammen beholdes original, og det tviler jeg på at du har tenkt å gjøre? Og da tolkes "original" gjerne SVÆRT strengt. Man får ikke flytte på så mye et motorfeste og langt mindre senke/ bytte forstilling el.

 

Har ikke peiling på hva som kan passe under et 1937 karosseri.

 

Hvor mye du får bygget om en nylig importert veteranbil vet jeg ikke. Tror kanskje det er vanskelig. Disse bilene registreres jo som bevaringsvwerdige kjøretøyer mot at man slipper å etterkomme moderne krav til støy, lys, kollisjons sikkrhet, utslipp, bremser mm. Og når de er registert som det, betinger det at man holder de originale.

 

Foreslår at du setter deg inn i Toll- og Avgiftsdirektoratet og Statens Vegvesen's regler for godkjenning av biler. Hva jeg sier, mener eller tror kan være feil, og selv om det er korrekt, må du alltid kunne henvise til paragrafer og lovtekster når du argumenterer med de. Å komme å si at "Jeg vet om en bil som..." eller Jeg har blitt fortalt at...." vil ikke nytte.

Ta også kontakt med ACCN i Trondhjem sin tekniske avdeling. Tør påstå at de sitter inne med mest kompetanse her til lands om akkurat dette.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler som er 1971 mod og eldre trenger ikke importeres og registreres som bevaringsvedige kjøretøy, blir vanlig brukt import på dei, så det blir litt enklere regler for dei, enn biler nyere enn 1971 som skal etterkomme andre regler, og derfor kom regelen med bevaringsverdig kjøretøy som en liten omgåelse av det strenge regelverket dei engentlig skal registreres etter, for da ble det litt enklere å importere biler som er nyere enn 1971, men bakdelen ble jo at en ikke kan gjøre noe med bilen, alt må holdes originalt

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dersom jeg finner en 1940 Dodge Coupe, så må denne da altså restaureres til original stand?? Altså ikke 2010 bremser, fjæringer etc. heller??

 

Skal ikke forundre meg at jeg da må finne original fargene på disse bilene, slik at den blir 100% original.

 

Fy f#¤%&en for et strict regelverk det er i norge i forhold til si usa da..

 

Send inn klage!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to muligheter:

 

1. Å finne den bilen du ønsker her i norge - med opprinnelige norske papirer. En ombygging vil da grovt sett følge det regelverket som gjaldt da bilen var ny i Norge. Siden dette regelverket er lite spesifikt, er det rom for endel endringer.

Men gjør du så store endringer at bilen regnes som en "ny" bil, har du problemer igjen.

 

2. Å finne den bilen du ønsker f.eks i USA ferdig ombygd slik du vil haden - registert som en 1937 modell eller hva det nå er du ønsker. Men denne kan du ikke endre stort på etter at du har fått den godkjent.

 

Sende inn klage? Ja, hva tror du hot rod interesserte har holdt på med siden 1975??? Poenget er at ingen, ikke folk flest, ikke myndighetene, ikke bilimportørene og ikke engang resten av entusiastbil-miljøet er interessert i at det skal bli flere gamle biler på veiene.

Og veteranbil-miljøet er aktive motstandere og spiller på myndighetenes side når det er spørsmål om ombygging av gamle biler.

 

Hotrods er og blir et hår i suppa for alle: De er gamle, de forurenser, de er usikre, de har ingen nytteverdi og de er "head-turners" noe som er SVÆRT negativt i Ap-sosialist Norge.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dersom jeg finner en 1940 Dodge Coupe, så må denne da altså restaureres til original stand?? Altså ikke 2010 bremser, fjæringer etc. heller??

 

Skal ikke forundre meg at jeg da må finne original fargene på disse bilene, slik at den blir 100% original.

 

Fy f#¤%&en for et strict regelverk det er i norge i forhold til si usa da..

 

Send inn klage!!!

 

Nei det trenger du ikke så lenge den blir importert som vanlig brukt import og ikke som bevaringsverdigt kjøretøy, men er bilen nyere enn 1971 så blir det helt andre regler som må imøtekommes, og da er det at det blir vanskeligere å komme rundt den regelen om bevaringsverdigt kjøretøy, der finnes andre regler en bil nyere enn 1971 kan registreres som, men blir den registrert som bevaringsverdigt kjøretøy, så skal du i følge loven også ha original farge på bilen.

 

Men desverre så er ikke alle like våken når en bil eldre enn 1971 skal importeres og registreres, så da bruker svv å være ganske kjapp med å registrere som bevaringsverdigt kjøretøy, og da er du som bruker temmelig låst, men som sagt, tar du den inn som vanlig brukt import, så er det mye enklere regler og forholde seg til ang ombygging og modifiseringer

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det trenger du ikke så lenge den blir importert som vanlig brukt import og ikke som bevaringsverdigt kjøretøy, men er bilen nyere enn 1971 så blir det helt andre regler som må imøtekommes, og da er det at det blir vanskeligere å komme rundt den regelen om bevaringsverdigt kjøretøy, der finnes andre regler en bil nyere enn 1971 kan registreres som, men blir den registrert som bevaringsverdigt kjøretøy, så skal du i følge loven også ha original farge på bilen.

 

Men desverre så er ikke alle like våken når en bil eldre enn 1971 skal importeres og registreres, så da bruker svv å være ganske kjapp med å registrere som bevaringsverdigt kjøretøy, og da er du som bruker temmelig låst, men som sagt, tar du den inn som vanlig brukt import, så er det mye enklere regler og forholde seg til ang ombygging og modifiseringer

 

Dersom dette stemmer, så høres det vel ikke så veldig strict ut da. Men man må tydeligvis sette seg godt inn i reglene, og ikke kjøpe alt som statens vegvesen tilbyr da med andre ord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en enkel ting som få skilter som passer til Amcars har Amcar spurt etter siden 1970, men etter en liten periode med miniskilt som var egentlig for små og som di ikke lager flere av så er det bare stor lange skilt og store firkanter som er tillat. Gleder meg til den dagen Vegdirektoratet blir servisinstilt og vil hjelpe folk med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gleder meg til den dagen Vegdirektoratet blir servisinstilt og vil hjelpe folk med bil.

 

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg har ikke noen stor tro på at du er så ung at du kommer til å oppleve akkurat det....

 

Når det gjelder det med SVV/vegdirektoratet er det på trappene å få til et samarbeid mellom flere miljøer å få til en dialog med vegdirektoratet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg har ikke noen stor tro på at du er så ung at du kommer til å oppleve akkurat det....

 

Når det gjelder det med SVV/vegdirektoratet er det på trappene å få til et samarbeid mellom flere miljøer å få til en dialog med vegdirektoratet..

 

Det hjelper ikke med dialog, så lenge partene som skal ha dialogen med staten ikke tar hardere i med dialogen enn presten som ber gud om at det skal bli fred på jorden...

 

Jeg har lest endel av det som blir brukt, og Amcar tørr ikke smelle med dørene... De er blitt så byråkratiske at det er flaut...:deng

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår