Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
snober

Lade trøbbel på Citroën AX

Rate this topic

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har virkelig trøbbel med en AX.

Det hele starta i høst da jeg merka at batteriet ikke ble ladet skikkelig.

Jeg tok derfor og skrudde opp dynamoen, og lodda på noe børster. Den ene børsten var slitt opp.

 

Og dermed lada beistet med ca 13 volt i noen minutter.. så kutta den ut..

Så derfor gikk jeg til innkjøp av nye børster på Mekonomen. Etter et enkelt bytte av børster, starta jeg opp. Og målte, og jaggu lada den ikke..

 

Men dog etter noen korte turer begynte motorlama og lyse!? Og bilen stoppa. Etter og taua bilen bilen hjem fant jeg ut at den atter ikke lada lengre.

 

Derfor etter mye frustrasjon gikk jeg til innkjøp av en ny bosch dynamo på 80A.

 

Også denne gangen lada den. og jeg la ut på test tur. Men etter ca 20 min med kjøring, begynte batterilampa og lyse.

Da jeg kom hjem igjen fant jeg ut igjen at driten hadde kutta ut og lade..

 

Pluss at batteriet tappes selv om bilen er av.. Og kun over natta..

 

Nå har jeg målt både litt her og der, og skjønner ikke hva som er feil..

 

Fant at en litt større skrue, ved siden av der plussen er kobla på hadde 14,40 volt. Så derfor prøvde jeg og bytta plass.. Men fortsatt får jeg bare 11,6 på batteriet når motoren går. (er ca 12,65 når motor er av)

 

Men så begynte jeg måle litt til.. og når får jeg 0,3 volt der plussen var, og 11,80 der jeg satt plussen..

 

Men det rare er at når jeg ohmer, så får jeg kontakt mellom pluss og minus.. selv når jeg kobler av dynamoen...

 

Nå skjønner jeg ingen ting! Og aner ikke hva jeg skal gjøre!:shake

 

Svar eller forslag mottas med stor takk! og belønning vanker til den som kan løse dette!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eg vil ha klaget på dynamoen å fått ny, so sett om den nye funker.

Visst ikkje det funker då, då er det nåkke me ledningene som går inn på dynamoen.

Sjekk om ledinga til magnetiseringa er skikkelig tilkobla.

Men stemmer det me amperene på ny dynamo'n?

Rett ladespenning skal vere på rundt 14V.

Edited by Audiurquattro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det første du gjør er å måle hvor mange volt du har på batteriet, mellom pluss og minus med motoren igang.

Deretter måler du hva du har ut fra dynamoen.

 

Hvis disse målingene skiller vesentlig, måler du mellom pluss på dynamoen og pluss på batteriet. Deretter mellom chassi på dynamoen og minus på batteriet.

Disse målingene vil gi deg spenningsfallet på henholdsvis pluss- og minussiden.

Hvis du har spenningsfall på mer enn 0,3 volt, bør du gjøre noe med ledninger, jording e.l. Dette kan være grunnen til at feilen er periodisk. Et dårlig jordpunkt eller annen dårlig kontakt.

 

Du bør også sjekke om du har 12 volt på den tynne ledningen til dynamoen. Hvis du ikke har spenning her, vil ikke dynamoen lade. Sjekk gjerne denen ledningen til utganspunktet... her er det også muligheter for dårlig kontakt, irr, skade på ledningen o.l.

 

Lykke til :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.