Gå til innhold

Lade trøbbel på Citroën AX


snober

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har virkelig trøbbel med en AX.

Det hele starta i høst da jeg merka at batteriet ikke ble ladet skikkelig.

Jeg tok derfor og skrudde opp dynamoen, og lodda på noe børster. Den ene børsten var slitt opp.

 

Og dermed lada beistet med ca 13 volt i noen minutter.. så kutta den ut..

Så derfor gikk jeg til innkjøp av nye børster på Mekonomen. Etter et enkelt bytte av børster, starta jeg opp. Og målte, og jaggu lada den ikke..

 

Men dog etter noen korte turer begynte motorlama og lyse!? Og bilen stoppa. Etter og taua bilen bilen hjem fant jeg ut at den atter ikke lada lengre.

 

Derfor etter mye frustrasjon gikk jeg til innkjøp av en ny bosch dynamo på 80A.

 

Også denne gangen lada den. og jeg la ut på test tur. Men etter ca 20 min med kjøring, begynte batterilampa og lyse.

Da jeg kom hjem igjen fant jeg ut igjen at driten hadde kutta ut og lade..

 

Pluss at batteriet tappes selv om bilen er av.. Og kun over natta..

 

Nå har jeg målt både litt her og der, og skjønner ikke hva som er feil..

 

Fant at en litt større skrue, ved siden av der plussen er kobla på hadde 14,40 volt. Så derfor prøvde jeg og bytta plass.. Men fortsatt får jeg bare 11,6 på batteriet når motoren går. (er ca 12,65 når motor er av)

 

Men så begynte jeg måle litt til.. og når får jeg 0,3 volt der plussen var, og 11,80 der jeg satt plussen..

 

Men det rare er at når jeg ohmer, så får jeg kontakt mellom pluss og minus.. selv når jeg kobler av dynamoen...

 

Nå skjønner jeg ingen ting! Og aner ikke hva jeg skal gjøre!:shake

 

Svar eller forslag mottas med stor takk! og belønning vanker til den som kan løse dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil ha klaget på dynamoen å fått ny, so sett om den nye funker.

Visst ikkje det funker då, då er det nåkke me ledningene som går inn på dynamoen.

Sjekk om ledinga til magnetiseringa er skikkelig tilkobla.

Men stemmer det me amperene på ny dynamo'n?

Rett ladespenning skal vere på rundt 14V.

Endret av Audiurquattro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du gjør er å måle hvor mange volt du har på batteriet, mellom pluss og minus med motoren igang.

Deretter måler du hva du har ut fra dynamoen.

 

Hvis disse målingene skiller vesentlig, måler du mellom pluss på dynamoen og pluss på batteriet. Deretter mellom chassi på dynamoen og minus på batteriet.

Disse målingene vil gi deg spenningsfallet på henholdsvis pluss- og minussiden.

Hvis du har spenningsfall på mer enn 0,3 volt, bør du gjøre noe med ledninger, jording e.l. Dette kan være grunnen til at feilen er periodisk. Et dårlig jordpunkt eller annen dårlig kontakt.

 

Du bør også sjekke om du har 12 volt på den tynne ledningen til dynamoen. Hvis du ikke har spenning her, vil ikke dynamoen lade. Sjekk gjerne denen ledningen til utganspunktet... her er det også muligheter for dårlig kontakt, irr, skade på ledningen o.l.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår