Gå til innhold

1994 115HK A6 TDI - kaldstartproblemer

Ranger emnet


david-f

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke etter lignende tråd uten å lykkes, men uten å finne noe.

 

Tror motoren heter AAT - 1994 115HK A6 TDI (kjøpte den ny!). Den har i så måte fungert feilfri inntil jeg skulle hente den etter å ha stått en uke på Torp i vinterkulden (bilen, ikke jeg). Symptomene nå er som følger:

 

1- Om morgenen, selv om den elektriske motorvarmeren har stått på 1 time starter den ikke før ca. fjerde forsøk.

2- Ved hvert forsøk, starter den såvidt og dør umiddelbart etterpå.

3- Ved hvert forsøk, og når den til slutt starter, kommer det en grå sky av forferdelig illeluktende eksos.

4- Etter å ha kjørt et par minutter, hvis jeg trykker inn klutsjen og slipper gasspedalen, dør motoren. For å få den i gang igjen er det nok å slippe klutsjen ut igjen.

5- Har sjekket at det kommer 12V til alle glødepluggene når tenningen skrues på, også etter at glødelampen har slukket (vet ikke hvor lenge etter).

6- Har sjekket motstand i alle glødepluggene og byttet 2 stk. som var åpenbart defekte (ja, jeg burde helst ha byttet alle, men det ble ingen forbedring i det hele tatt etter disse 2 ble byttet)

7- Har tappet ut ca. 1dl fra dieselfilteret, men det var ingen vann der. Motoren var rimelig varm, men det er kanskje ikke umulig at vannet likevel kan ha vært frosset?

8- Dette kan ikke være relevant, men jeg mistenker at termostaten er defekt. Etter at motoren er kommet opp i riktig temperatur, begynner temperaturen å synke igjen.

9- Etter å ha kjørt noen minutter, går motoren som normal.

10- Kommer ikke på noe mer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne det, men hva er det denne gjør som kunne forklare symptomene? Glødepluggene får spenning. Forteller den ECU'en at motoren er varm nok til å greie seg med mindre diesel?

 

Er det den dingsen med kontakt på som sitter i nærheten av glødepluggene og dysene, nærmere fronten enn midten av topp'en? (beklager elendig beskrivelsen..)

 

Vil det evt. hjelpe å ta ut kontakten, eller vil motoren nekte å starte kanskje?

 

Beklager alle dumme spørsmål!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti at temperaturføler har vært dårlig og gitt tungstartet bil..

 

ved 0 grader så skal det være mellom 5000-6500 ohm i motstand..

ved 100 grader så skal det være mellom 150-300 ohm i motstand..

 

 

iflg Autodata.

 

Her kan du måle motstand mellom 1 og 2.. Bildet viser a4

SlProgram017.jpg

 

Men jeg er ingen audi ekspert, men har sett noe lignendes symptomer før.

 

her ser du hvor føleren sitter

SlProgram018.jpg

Endret av Kjetilr

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig denne temperatørføleren er i orden. Målte i går kveld ca. 2000 Ohm da motoren var fortsatt lunken. I dag morges var det ca. -5C i garasjen og motoren var trolig litt varm ettersom motorvarmeren hadde stått på en stund. Motstanden var da ca. 3,500 Ohm. Så den endrer seg, og er uansett ikke veldig feil.

 

Ettersom motoren kutter ut etter å ha kjørt et par minutter, synes dere jeg kan være rimelig sikker på at dette ikke har noe med glødepluggene å gjøre? Er det meningen at glødingen kutter ut mer eller mindre umiddelbart etter at motoren starter, eller gløder de fortsatt i noen minutter? (i nevnte temperatur).

 

Takker for hjelp så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår