Gå til innhold

Bil på is

Ranger emnet


volvo stine

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg når det er trygt å kjøre på isen med personbil? hvor tykk den må være?

-og ikke noen synsing og tull, vil ha harde fakta.. ;-)

 

Longesetvatnet du tenkjer på no? :)

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg når det er trygt å kjøre på isen med personbil? hvor tykk den må være?

-og ikke noen synsing og tull, vil ha harde fakta.. ;-)

 

Du kan umulig ha prøvd å google. Jeg gjorde det for deg og i første/øverste link dukket det opp mye bra info om istykkelse og iskvalitet. Blant annet står det;

 

Is er et spennende medium. Ved null grader er den myk og seig, men ved 20 til 30 minusgrader er den sprø som glass. Styrken varierer mye. Ren frossen is er sterkest, mens is blandet med snø er seig. Sjøis er et kapittel for seg selv. Ren, frossen is kalles stålis og tåler store belastninger:

 

4 centimeter is tåler en mann

 

5 centimeter is bærer 100 kilo

 

10 centimeter tåler 400 kilo eller mann og hest

 

20 centimeter tåler en menneskemasse eller en bil

 

30 centimeter tåler tre tonns lastebil

 

Ved vindstille vær uten snø på isen vokser istykkelsen med 2,4 millimeter pr. minusgrad pr. døgn. Ved -20 grader bli altså isen nesten fem centimeter tykk i løpet av ett døgn. Om det begynner å blåse etter at den første ishinnen har lagt seg, vokser isens tykkelse enda raskere.[/Quote]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp :-) hadde en fæla diskusjon med en litt bekymra pappa tidligere i dag, så jeg tenkte jeg sku slenge noen fakta i bordet!

 

Vel, eg skjønar han, eg er bekymra ovenfor "mine" også som herjar der nede. Eg for mitt vedkomande er ikkje der lengre, men det er hovudsakleg grunna bilen, ikkje isen, låg bil er ikkje noko særleg der nede no lengre, etter at snøen kom. Eit alternativ er jo parkeringsplassen på NK og skisenteret. Eg er på skisenteret nærmast kvar kveld frå ni-ti og utover og går på bortoverski, er jo aldri bilar der på kveldstid omtrent. :)

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp :-) hadde en fæla diskusjon med en litt bekymra pappa tidligere i dag, så jeg tenkte jeg sku slenge noen fakta i bordet!

 

Husk at det finnes flere "dersom, hvis og men", og at du ikke nødvendigvis kan relatere istykkelse med hvor sikkert det er. Det er og andre faktorer, i tillegg til kvaliteten på isen, som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorisert ferdsel i utmark heter det, husker ikke paragrafen.

Bota har sikkert gått opp siden jeg holdt på, den gang var den på 10000kr.

 

Så kan dem finne på å slenge noen paragrafer oppå der igjen om du blir huka, som å sette liv og lemmer i fare for deg selv og andre osv osv..

 

Kan igrunn fort bli dyrt for litt morro ja.. Fort gjort å bli huka også, de kan huke deg etter du har kjørt hjem også om de har vitner/bevis.

Ser for meg at det kan bli litt sesong for slikt denne vinteren, siden enkelte allerede er ute i media..

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=579038

Politiet vil nok få satt en stopper for dette kjenner jeg dem rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir så forbanna irritert, for 30 år siden kjørte di trailere med tømmertransport midt på fjorden fra der jeg bor og 6mil oppover dalen...nå er lissom alt LIVSFARLIG lek nå... hvorfor skal dagens mennesker være så sinnsykt redd for alt som skjer!?!?

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår