Gå til innhold

Lade et frosset batteri?

Ranger emnet


Temur

Anbefalte innlegg

du vet da hva DESTILERT vann er vel din same?

 

Kokt vann er destilert! bare tullinger som drar på bensern og kjøper noe så dumt som "batterivann" til 70 spenn;)

 

Lær av en svarting!

 

Kokt vann er ikke destillert, det er dampen fra vannet som koker som er destillert, det som ligger igjen i kasserollen er det du ikke vil ha på batteriet, i kjølevæsken etc..

 

En grei kilde til rent vann til slike formål er kondenstørketrommel, disse har egen tank som må tømmes jevnlig..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt vann er ikke destillert nei, det er riktignok reinere med tanke på bakterier enn ukokt, men bakteriene lever nok ikke lenge i svovelsyra likevel.

Så er det det med kalkinnhold også, derfor er det ofte greit å kjøpe batterivann, hvis du syns det blir for dyrt med ei flaske batterivann til 19,90 på biltema burde du kanskje endre prioriteringer...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVordan vet du at det har fryst?

Har du skrudd opp lokkene og sjekket nedi? Eller hva legger du i frossent? At det bare har stått ute i kulda og blitt flatt, og bilen ikke vil starte?

Lad det opp... mål gjerne syrevekta og fyll på batterivann om nødvendig først.

 

 

 

Har skrudd av lokkene ja. Det er is nedi selve batteriet.

 

Har satt det inn nå i en gildekasse, for å la det tine.

 

Får prøve det og fylle på litt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Destilert vann er fritt for alt annet enn nettopp vann. Springvann, kokt eller ei inneholder akkurat like mye ioner eller salter. Det er disse som vil ødelegge batteriet ditt, så om du ikke besitter et apparat for å destillere vannet, og da tror jeg ikke "vannkokeren" i kjelleren ikke er godt nok, kjøp batterivann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er ingen bensinstasjoner som tar 70kr for destillert vann. Var vel en som påsto det oppi her...

 

Apoteket selger også destillert vann, vet ikke hvor mye det koster der men...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apoteket tar 20-30kr/l. Kjøper du 4L kanne på kjøkkentema synker prisen til 10kr/l. Steder med mange gaffeltrucker har gjerne egen destillering av batterivann. Jeg har en kilde der, men jeg behøver vann til damprensern min og da går det for liten kapasitet til at jeg bare kan komme og tappe en 20L dunk når jeg vil.

 

Det er mye kalk i vannet her, og jeg vil ikke ødelegge trykkjelen med vanlig vann. Jeg har en "pingvin" luftfukter fra kjøkkentema og den har fått åreforkalkning. Piezoelementet grodde igjen da den står i lengre perioder uten vann.

 

Så vil gjerne ha tak i et destilleringsapparat for "hjemmebruk". :D Hvor mye vann lager en kondenstørketrommel? Blir vel litt dyrt å holde den med strøm bare for å få seg en kaffekopp. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apoteket tar 20-30kr/l. Så vil gjerne ha tak i et destilleringsapparat for "hjemmebruk". :D Hvor mye vann lager en kondenstørketrommel? Blir vel litt dyrt å holde den med strøm bare for å få seg en kaffekopp. :)

 

Den vi har har en tank på ca. 2L, på full trommel med våte/fuktige klær må jeg belage meg på å tømme denne 2ganger.

Vel å merke så stopper maskinen før tanken er full, så beregner ca. 2,5-3L totalt.

Har hatt en 5liters plastdunk og trakt stående på badet til dette formålet, dunken fyller jeg lett på en uke.

Mye klesvask når en har småbarn:)

 

Har vel ca. 20L på dunk i garasjen nå, har brukt til batteri, kjølevann, strykejern, polering mm i lengre tid nå..

Veldig kjekt å ha på en liten sprayflaske til vask av vinduer, blir ikke kalkflekker som med springvann..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller rett og slett kjøpe seg et Optima tørrbatteri så slepper man å mase med å etterfylle batteriet iallfall.. ;)

Tåler å fryse også det.. Mitt sto fastfrosset i nesten 10cm frosset vann på betonggulvet i garasjen en vinter, da høstregnet laget flom i garasjen rett før frosten kom.. Glemte av batteriet som sto bortgjemt i en krok da jeg berget ting og tang fra vannet. Så midt i vinteren oppdaget jeg at det sto der, totalt fastfrosset.. Prøvde å få det løs med øks, men ikke sjans.. Det fikk stå til våren.

Når våren kom fantes det ikke strøm på batteriet, la en fastnøkkel tvers over polene og det var ikke reaksjon engang. Koblet på en proff verkstedbatterilader, satte på booster i 10sek og etterpå lot jeg det lade et døgn. Dette er flere år siden nå, og batteriet er fortsatt i bruk i dag! ;)

 

Nå har jeg vel 4 Optima rødtopp fordelt på div biler jeg har, målet er å ha det i samtlige biler. Optima slår det meste!

 

Men destillert vann kan være kjekt til mye annet ja, såklart!

Så kaffetrakteren var egentlig ikke så dumt hvis den faktisk destillerer og fordamper vannet skikkelig?! Eller bare "dytter" den kokt vann over i filteret?

Endret av Stig73CamaroZ28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 years later...
du vet da hva DESTILERT vann er vel din same?

 

Kokt vann er destilert! bare tullinger som drar på bensern og kjøper noe så dumt som "batterivann" til 70 spenn;)

 

Lær av en svarting!

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ser det er lengesiden du skrev dette, Men måtte bare gi deg en liten tilbakemld.

Før du leker stor i kjeften, burde du vite hva du snakker om...

Kokt vann er ikke destilert vann.. Men du er inne på noe.

Vis du tar dampen som kommer fra det kokte vannet og kjøler det ned så det blir flytende vann.

Da har du destilert vann......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vet da hva DESTILERT vann er vel din same?

 

Kokt vann er destilert! bare tullinger som drar på bensern og kjøper noe så dumt som "batterivann" til 70 spenn;)

 

Lær av en svarting!

 

Det er det dummeste jeg har hørt, at kokt vann er destillert - er ikke engang i nærheten. Destillering fjerner salter og sporstoffer i vannet, koking bare øker konsentrasjonen av dette.

De du fremstiller som tullinger (som kjøper batterivann) har sitt batteri i 5-10 år, de som følger ditt råd vil ødelegge batteriet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår