Gå til innhold

Hvordan måle om bilen trekker strøm (avslått)

Ranger emnet


mazdaeiger

Anbefalte innlegg

Hei!

Lite spm. Har på følelsen at cd-spilleren eller noe i bilen min drar mye strøm når bilen er av. Hørt at det normale er ca 0,03A

 

Hvordan måler jeg dette? Har et biltema multimeter..

Lurer da på hvordan målekablene skal stå (svarte i COM porten og rød i 10A porten?) og hvordan måler jeg det? Må jeg ta av pluss polen på batteriet, å ta den svarte målekabelen på polskoen menst den andre på pluss polen på batteriet?

 

Kan minimalt om elektronikk så må bare høre så jeg ikke kortslutter noe ;)

 

På forhand takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett ledninger og instrument på A ja. Husk å lukk alle dører å skru av alt før du måler. Tror ikke det instrumentet tåler mange A i måling. Men som du sier er det nok bare en liten lekasjestrøm ett sted. Måler du strøm, kan du bare begynne å ta ut sikringer til lekasjen er borte. Så finner du lettere feilkilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei god gammaldags prøvelampe er og kjekt å ha i kassa. Lyser den kraftig går det mye strøm, gløder den knapt .. Fint til raske feilsøk samt å finne 12V inni ledninger og kontakter. Samt gode jordpunkter. Men amperemeter er seff tingen hvis du vil ha en eksakt måling. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan måler jeg dette? Har et biltema multimeter..

Lurer da på hvordan målekablene skal stå (svarte i COM porten og rød i 10A porten?) og hvordan måler jeg det? Må jeg ta av pluss polen på batteriet, å ta den svarte målekabelen på polskoen menst den andre på pluss polen på batteriet?

 

Jeg bruker å ta av minuspolen når jeg måler snikstrøm i og med at minus polen bestandig er den siste som skal på og den første som skal av.

I tillegg bruker jeg krokodilleklemmene på multigmeteret og klarer å lure disse på uten å bryte forindelsen mellom godsledning og batteriet før multimetere har god kontakt.

Når du da har tatt av godsledningen uten å bryte forbindelsen får du et fullverdig måleresultat.

 

Grunnen til at jeg ikke bryter forbindelsen under noen omstendigheter før måling er på grunn av at styreenheter som kan trekke strøm ikke nødvendigvis gjør det etter at strømmen er brutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! Hørest lurt ut. Men jeg har ikke tilgang til krokodilleklemme. Eneste jeg har er biltema multimeteret så ;)

 

Men hvilken pol er best å koble fra? + eller -?

Og om man tar av pluss polen, å måler over + polskoen og + på batteriet, da skal vel fortsatt minus polskoen sitte på minus polen på batteriet?

Endret av mazdaeiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lukk å lås bilen. ta av minus polen å mål. på nyere biler, så e strømmen høy i noen minutter før den detter ne på et rulig å fint nivå. alt uner 100mA e supert! trur ska gå fint me 300mA som du sier..

i min bil, så har æ på sol skjermen på passaskjer siden har æ et lys som bruker å stå på. denne skrur sæ av når æ låser bilen.

passat 1997 3b

rocky 1985 2L offroad

(x) accord 1988 2.0exi vrak

(x) pug 205 xr 1986 vrak

(x) pug 205 xr 1986 vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bumber denne tråden litt :p

 

Har tenkt å gjøre det samme med min fordi jeg skal skaffe meg en 12v skjøteledning fordi vw har lagt to sigarettuttak i bagasjerommet og ingen foran i dashen..

 

Er det ikke bare å sette målepinnene til multimeteret på + og - polen på batteriet?

Trenger vel ikke ta av noen polsko for å se om batteriet pumper ut ampere når bilen står stille?

 

Og i mitt tilfelle kan jeg vel også sette målepinnene i + og - kontaktene til sigarettuttaket på skjøteledningen for å se om kontakten drar strøm? (div. om det går strøm gjennom skjøtesigarettuttaket når bilen er av)

 

Eller er jeg helt på jordet? (er ikke ekspert på dette området :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er nok på jordet ;)

Om du setter instrumentet ditt på strømmåling og kopler målepinnene til + og - på batteriet så kan du i verste fall ødelegge instrumentet ditt. Er du heldig så ryker kun sikringen inni det. Det du faktisk gjør er å kortslutte batteriet med instrumentet ditt. Batteriet klarer gjerne å levere CCA 600 Ampere, instrumentet ditt måler vel opp til 10 Ampere.

 

Spenning skal måles parallelt over spenningskilden eller forbrukeren.

Når du skal måle strøm så må du kople instrumentet i serie med kretsen. Derfor MÅ du kople instrumentet ditt i serie med batteriet, altså mellom minuspol på batteriet og chassis :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på nyere biler, så e strømmen høy i noen minutter før den detter ne på et rulig å fint nivå. alt uner 100mA e supert! trur ska gå fint me 300mA som du sier.

 

300mA = 0,3 Ampere, noe som er alvorlig høyt.

 

Om bilen står ubrukt i 4 dager (96 timer) gir da et forbruk på ca 30 Ah. 8 dager (192 timer) gir følgelig et forbruk på ca 60 Ah. Om batteriet er f.eks. 60 Ah så vil dette selvfølgelig være helt flatt etter 8 dager, noe som ikke er normalt ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er nok på jordet ;)

Om du setter instrumentet ditt på strømmåling og kopler målepinnene til + og - på batteriet så kan du i verste fall ødelegge instrumentet ditt. Er du heldig så ryker kun sikringen inni det. Det du faktisk gjør er å kortslutte batteriet med instrumentet ditt. Batteriet klarer gjerne å levere CCA 600 Ampere, instrumentet ditt måler vel opp til 10 Ampere.

 

Spenning skal måles parallelt over spenningskilden eller forbrukeren.

Når du skal måle strøm så må du kople instrumentet i serie med kretsen. Derfor MÅ du kople instrumentet ditt i serie med batteriet, altså mellom minuspol på batteriet og chassis :)

 

Jeg forstod ikke helt det der, hehe. :p Batteriet tror jeg det står 70 Ah på eller noe slikt. Da gir det vel 70 ampere i timen? Det blir vel ikke så mye i sekundet?

 

Har lest litt om serie- og parallellkobling. Ved seriekobling så går all strømmen gjennom ting etter hverandre, slik at hvis en ting slutter å funke brytes hele kretsen, og i parallell kan det gå hulter i bulter uten innvirkning.

Må jeg ikke ta fra pluss på batteriet til karosseriet i så fall? Karosseriet er jording, og minus? Fra minus til minus går vel ikke, må det ikke være en sluttet krets på en måte?

 

Og angående det å måle strøm i sigarettuttaket, der går det vel maks 6 ampere eller noe? Da kan jeg måle om det går strøm gjennom der på vanlig måte, eller blir det feil? :)

 

Eller kanskje jeg skal sette meg på skolebenken og få voksenopplæring i elektronikk i stedet for å plage dere masse med dumme spørsmål :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et batteri på 70 Ah kan teoretisk levere 70 A i en time. Det kan, også teoretisk, levere 1 A i 70 timer. Ah er kun oppgitt for kapasitet på batteriet. Dette er oppgitt etter gitte målekriterier, er derfor jeg skriver teoretisk.

 

Ved seriekopling er komponentene koplet i serie ja, altså etter hverandre. Når du skal måle strømtrekket på bilen så kopler du av minuspolen på batteriet. Den ene ledningen fra instrumentet kopler du til minuspolen på batteriet, den andre ledningen kopler du til polskoen som gikk til minuspolen (den du koplet fra). Strømkretsen vil da være sluttet med instrumentet ditt og du vil lese av hvor mye strøm det går.

 

Når det gjelder målingen du vil foreta i sigarettuttaket så går det ikke. Som alltid, skal du måle strøm så må instrumentet koples i serie med kretsen, ikke parallelt.

 

Det finnes ikke dumme spørsmål, kun dumme svar ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår