Gå til innhold

Kesol: 1990 Volvo 740 GLT 2.3 16v stv - Familiecruiser

Ranger emnet


kesol

Anbefalte innlegg

Har etter flere år med Opel (Corsa A, Manta B, Ascona B, Commodore B og Omega A) gått til innkjøp av en Volvo, i mangel på en fornuftig Opel å kjøpe etter at jeg vraka Omegaen min.

 

Bilen er og skal forbli en bruksbil, men det må selvsagt gjøres med LITT stil, og uten at det blir harry-harry.

 

Ga den nette sum av 14450,- for bilen, noe jeg syns var en fin pris.

 

Nåværende utstyr og specs:

 

- 2.3 16v 155 hk, B234F. Nyoverhalt på verksted i vår, byttet olje hver 2000 km siden da. Forstår det slik at dette er en halvveis ettertraktet motor blandt eldre Volvo? Ny klutsj og lamellplate.

 

01_722133845.jpg

 

- Diffbrems

- Elektrisk soltak

- Sentrallås

- Servo

- ABS

 

Kanskje mye trivialiteter her for noen, men for en student som er vant til en Omega A 2.0i LS er dette svære greier... :D

 

Første som står for tur nå er å rette et par pittesmå feil (bakvisker fungerer ikke osv), og så få på plass litt stereo. Henter mesteparten av stereoen fra lager fra tidligere biler og Omegaen. Skal også montere 2 stk. Bosch Rallye med blå glass, overligg fra tidligere bil. Muligens også 6000K xenon i tusenmetringer og langlys, kanskje nærlys (eller er det H4 på denne bilen...?).

 

Skal også til å bestille nye fjær og dempere... Ser ut til at det blir Koni Special bak, Bilstein Spring foran og Lesjöfors 40 mm med TUV. Fjær og bakdempere kunne selvsagt vært litt kvassere, men man må jo tenke økonomi også. Er tross alt en bruksbil.

 

Utover det er det ikke noen ekstra planer. Er tre lakkskader jeg gjerne vil rette på, men det må gjøres til våren. Vil også sote ruter i noe røykgrått. Vil ellers bytte ut litt plast rundt omkring på bilen (lykteglass, bl. a) for å få bilen til å fremstå som pen utvendig. Kan noen gi med en innføring i hva som finnes av blinklysglass og frontlykter og baklykter som ser litt penere ut enn originalt? Tenker enten mørkere, eller blankt glass med tydelig rødfarge der det skal være rødt.

 

 

 

Interiørmessig er bilen direkte trist. Grått stoffinteriør. Tror ikke jeg gidder å bruke penger på dette, men skal prøve å få interiøret til å fremstå på sitt beste med litt rens.

 

Kjøpte Volvo med muligheten for turbomotor i bakhodet, men siden motoren var såpass sprek som den egentlig er, tar jeg den delen med knusende ro for nå...

 

Sommerfelgene som fulgte med er 240 Turbo- felgene. Har ikke sett disse på en 740 stv med senk, så skal se det an først. Hadde selvsagt vært kult med noe 16-17" kantfelg, men 15" passer bra både dekkøkonomisk og for kjøreegenskapene. Får se hva det blir til.

 

Kanskje ikke så spennende enda, men håper bilen skal bli verdt å ofre et sekund med blikk på etterhvert. ;)

Endret av kesol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har fått deg en kjekk bil!! B234f`en er ikke noe dum maskinist det, og toppene er etterhvert blitt ganske så ettertraktet =) Må få heve ut noen flere biler av vogna!

 

Høres ut som om du har de rette planene også, er ikke så mye mer som skal til enn senk og noen greie felger så er 740 en pen bil =)

 

Lykter: Sjekk ut http://www.bcb.no og http://www.vparts.se , disse har komplette pakker med hvite blinkers rund baut. Prisen er vel ikke så steingal heller. Dette er stort sett det eneste du får tak i til eldre Volvo, men er også det som er penest. Evt kan man vurdere å tone dem litt på egenhånd =)

 

Følger med:race

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil nu si at du har anskaffet deg et smykkeskrinn av en bil.

 

Bakløkter rødt oppe hvit hvit i midtn og rødt nederst ser best ut.

Hvite blinker/usa blinklys? du kan jo eventuelt bygge om til 940 front

 

motormessing kan du jo eventulelt koste på deg et grenrør.

 

får tak i belli delskin interiør til disse bilan. ellers har du masse potensiale da.hvis du skal ha turob så smekk på med spm inmat. så e det bare turbogrenrør og turbo og div småting så e de tjo go

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på grenrør, men vet ikke helt hvor i budsjettet det passer inn. Regner med det finnes en del slike grenrør fra rallycross. Er det samme grenrør som på 8v sugemotorer?

 

Blir ikke gjort noe styling eller bytiing av front. Ork. :D

 

Er nok forskjelige grenrør på 8v og 16v litt andre flensa på 16v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Her skjer det ikke så mye! Vært litt frem og tilbake om jeg skulle selge bilen, men blir nok ikke gjort.

 

Følgende er kjøpt:

Grenrør fra KG-Trimning

Effektanlegg fra Simons (2.5", lurer på en sportskatalysator også)

Luftfilter fra K&N (70 mm)

Fordempere, Bilstein Sprint (skal monteres sammen med bakdempere og fjær senere)

 

Ellers ikke noe spennende. Trur det blir brukt mer penger på sugetrim etterhvert (om jeg har så dårlig økonomisk sans da :D), kammer fra Enem (pluss diverse) samt datasprut.

 

Nå skal jeg hjem og rykke xenon-pisset rett av bilen! Verste møkka jeg har vært borti. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår