Gå til innhold

Ettermontere hengerfeste

Ranger emnet


_Kenneth_

Anbefalte innlegg

Har nettop kjøpt en 1996 Mercedes 817 med totalvekt 7490kg.

Ønsker å ettermontere hengerfeste på denne, så det jeg lurer på er:

 

  • Må man kjøpe et modelltilpasset godkjent feste, eller er det nok at kula er godkjent?
  • Kan man montere dette selv, for så å få det godkjent, eller må et verksted gjøre det?
  • Trenger jeg visning på biltilsynet for å få det godkjent inn i vognkortet?
  • Hvor selges evt. hengerfeste til denne?

Endret av _Kenneth_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bildelssjapper har nok hengerfeste, ellers kan jeg anbefale eBay.co.uk! :) Der er det hengerfeste til så og si alt på fire hjul.

 

Om det må godkjennes? Tja... I teorien skal det skrives inn i vognkortet ja, men jeg har hatt en del biler med hengerfeste som ikke står i vognkortet, vektregelen da blir at du max. kan trekke henger like tung som totalvekt på bilen.(eller det som står på kula, seff)

 

Og husk at du må ja C1E. Holder ikke med BE. Men det vet du sikkert :) (og jeg må ta CE snart, for å kunne trekke en ussel liten bilhenger bak Volvon. Sukk.)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser de har sånne standardkroker på Biltema og Mekonomen f.eks.

Men de er vel ikke merket med maks belastning osv, slik som det må være?

Såg på et annet forum at enkelte lastebiler er godkjente for å ha hengerfeste på den "bommen" som er bake under liften.

Om det er tilfelle er det i så fall meget kurant å montere dette.

Hvor kan jeg finne ut om min er det, de vet det vel på Mercedes verkstedet, evt. biltilsynet?

 

Skal ta C1E, men du har lov å kjøre henger på 750kg på bare C1, vil tro det samme gjelder C også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser de har sånne standardkroker på Biltema og Mekonomen f.eks.

Men de er vel ikke merket med maks belastning osv, slik som det må være?

Såg på et annet forum at enkelte lastebiler er godkjente for å ha hengerfeste på den "bommen" som er bake under liften.

Om det er tilfelle er det i så fall meget kurant å montere dette.

Hvor kan jeg finne ut om min er det, de vet det vel på Mercedes verkstedet, evt. biltilsynet?

 

Skal ta C1E, men du har lov å kjøre henger på 750kg på bare C1, vil tro det samme gjelder C også.

 

NEINEINEI!!!!

 

Underkjøringshinderet/"bommen" til liften skal det IKKE monteres en damn shit! Det var det jeg fikk høre av sjefen på Hiab, når jeg ringte og spurte. Jeg trudde akkurat det samme :( Så jeg må kjøpe hengerfeste fra VBK, og feste i ramma på lastebilen.

 

Enkelte underkjøringshindere(altså kun en bjelke på tvers, ikke på en lift) er dog godkjente for kulekobling, men da må det isf. foreligge papirer for det. Ellers ligger du teeeeemelig tynt ann om hengeren detter av og åker inn i fronten på en familiebil :)

 

Har du et bilde av hekken på bilen? Blir litt enklere å finne ut hvordan feste du trenger :)

 

750 kg stemmer ja, har en henger som neeeeeeesten er så liten, men den bikker akkurat 8-900 med bilen på :(

 

EDIT: nå misforstd jeg visst helt her jeg... Er det denna du har kjøpt?

 

5739303_520x0.jpg

 

Da får du nok ikke hengerfeste på vanlige bilsjapper nei... Da må du måle hvor brei ramma på lastebilen er, og gå inn på VBK sine hjemmesider og finne et hengerfeste som passer :) Havner på rundt 5000,- inkl alle braketter, og moms. Om du skal lete brukt, så heter det "trekkbjelke".

Endret av Go-carter

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da hadde han sikkert ikke lift, han som skrev den posten. =)

Skal sjekke på VBK ang feste jeg, så tar jeg det derifra.

Men det er mulig å montere slike ting selv ja, og ikke kun på verksted?

 

Neida, kan nok hende han hadde lift, han sjefen på hiab hadde sett en del rare påfunn opp igjennom tida, sa han...:partyon:

 

Jauda, det er bare å montere selv! Iallefall det jeg har tenkt :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår