Gå til innhold

Hard bremsepedal med påfølgende feil "Emission Workshop"

Ranger emnet


aaslas

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I jula fikk jeg et problem med min 2006 mod VW Touran 1.9TDI. Problemer med å starte, måtte forgløde 3-4 ganger før jeg fikk startet, og da med masse røyk, sikkert fordi det er mellom 20 og 30 kuldegrader i norge for tiden.

 

Så merket jeg at bremsepedalen var blitt hard, må bruke stor kraft for å bremse, føles som bremse uten bremsekraftforsterker. Fikk tips om å "tine" opp bilen i en varm garage. Problemet vedvarer etter "opptining".

 

Så begynte en gul motorlampe og lyse med meldingen "Emission Workshop". Følte at jeg mistet trekkraft. Dårlig akselration.

 

Det har gått mange dager nå, men fortsatt hard pedal og gult motorlys.

 

Noen som vet hva dette kan skyldes?

 

Mvh

 

 

Lars Erik Aas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått samme feilen på min bil. Variering i motorkraft og veldig hard bremsepedal- Fikk opp feil på glødeanlegget for en stund siden når kulda slo til men det har gått over. I går den 08.01.10 kunne vi ikke benytte bilen pga bremsene... Vi kjøpte denne Touranen fra 2004 i sommer og har vært kjempe fornøyd inntil nå... Nå blir bilen ikke varm, virker som webastoen ikke virker. Den er noe treg å starte( men starter på 1.) Må ofte stoppe bilen etter en stund for å "resette" slik at full motor kraft kommer tilbake igjen... merkelige greier... I dag startet ikke bilen som normalt og jeg måtte "kinne" ti, femten sekunder for så å bli vitne til et merkelig sirkus av røyk og veldig ustabilt tomgangsnivå.... Må på verksted til uka skjønner jeg... Tok bilen på en liten test da det ble klar sikt i fronruten etter en time på tomgang... testet bremsene og fant ut at den "dykket" mer enn normalt og at "panikk" bremsing hvertfall virket selv om pedalen var hard hele tiden...Bilen har DSG kasse(forøvrig byttet i sommer) vet ikke om det er noe som henger der i forbindels med bremsene ?? ( har vært borti det med mercedesen til svigers tidligere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet feilen som skuldes den harde bremsepedalen. Det var en vakumslange mellom eksosmanifolden og vakumpuma til bremsekraftforsterkern som hadde knekt av i kulda. fikk tapet den midlertidig med elektrikertape. Fungerer bra nå. bestiller ny slange til mandag.

 

Den gule lampa og "emission Workshop" lyser fremdeles, men dette kan jo hende har en sammenheng, og blir borte når jeg får resatt med Vag.com.

 

Lars Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme på min 2003 Touran 1.9 DSG etter å ha vært på en plass med nærmere 30 kalde i helga. Det er ingen indikator på at noe er galt, men det er det jo ;)

Nå skrur ikke jeg noe selv, så dette blir nok en utgift på denne mandagsbilen...

 

Ting som har gått til nå og fikset på egen regning:

* DSG; skifta mekkatronik mm.

* Webasto

* Vindusheis pass. side

* Bremsekraftforsterker; mistanke om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2004 TDI, samme problemet her. Virker som om det er en svakhet på litt eldre Touran dette her, ihvertfall i vinter som det har vært "litt" kjølig. Min Touran står vanligvis inne i en garasje, men i helga stod den ute en natt. I tillegg hadde jeg flatt batteri og måtte få dytta den igang. Tror nok det ble litt mye for både det ene og det andre. Takk for tipset med slangen, det skal jeg ta å sjekke. Ang slange, er det bare å stikke innom nærmeste VW verksted å få kjøpt en sånn en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut hvor og hva problemet var. Måtte ta ut batteriet for å komme til. Den der tror jeg at jeg skal få et verksted til å skifte! Det som jeg lurer på er at det må da vel være en produksjonsfeil når flere får den samme feilen på samme tid omtrent? VW har vel sikkert en oversikt over hvilke feil som blir reparert på sine verksted, og jeg skulle tippe at denne var ganske vanlig nå i vinter. Her er et bilde av røret som knakk på min bil. @pkstyle: 4.900,- for et plastrør er jo helt sinnsvakt, var det for kun delen eller også inkl reparasjon?

 

CIMG3102.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på møller, og har skifta MANGE sånne rør i vinter.

Siden rørene er så sinnsvakt dyre kjøpte vi bare inn 5meter slange, som vi kapper til i riktig dimensjon og setter på i stedetfor plastrøret. Gjør samma nytta, til en brøkdel av prisen..

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat de samme problemene med min touran 2005. Bremsepedalen som ble hard skyltes da at vakumslangen til bremsekraft forsterkeren hadde røket. Dette var også skyld i at motor lampa begynnte å lyse.

 

Det at den er tung startet og at webasto'en "ikke virker" skyldes glødepluggene. På min var glødeplugg 1 og 3 deffekt og da låste webastoen seg. Med en gang disse pluggene var byttet virket alt helt topp igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår