Gå til innhold

Bilvask i minusgrader

Ranger emnet


mayaregine

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere med bilvask nå når temperaturen er så lav?

 

Jeg vasket bilen i vaskehallen på statoil med porten lukket, trodde det var ca -5 grader ute.

 

Det var altså -15 fant jeg ut etter jeg vasket, kjørte 50 meter før alle dråpene frøs til is på panseret. Tok noen bilder og skulle prøve å få av det frossne vannet på fangeren. Da satt jeg fast fingeren min på krommen..........

Skulle støvsuge bilen etterpå og sto i ca en halvtime for å få lukket dørene. En liter 5-56, varmeapparatet på bånn gass og mye banning senere gikk det, så nå vil jeg også ha tips til dette her.

 

Hadde vært greit å fått av litt salt, uten at bilen blir ubrukelig en uke etterpå.

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vaska bilen når det var -12.

Er viktigt å tørke bilen. (+ alle dører og bakluke)

Låsene må smørast. (kanskje ein teipbit over dei)

Gummilistene i dørene bør smørast. (hugs bakluka)

 

Her er min fremgangsmåte.

http://www.detailersclub.no/forum/topic/4785-vintervask-ved-minusgrader/

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørk med f.eks Water Magnet. Til dørpakningene pleier jeg å spraye litt silicone på en microfiberklut og dra over med. Da tørker du samtidig som du beskytter.

IKKE bruk 5-56 eller andre universalsprayere, de løser opp alt fettet som ligger der fra før, og så er det mye verre neste gang. CRC har masse smøremidler som egner seg bedre. I selve dørlåsen bruker jeg CRC låsolje som er tyntflytende, mens til "grovere" deler som må smøres (vindusheis, mekanismer etc) bruker jeg CRC Multilube.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tørker du bilen? Statoilstasjonen her får en slik fønegreie i selvvaskehallen TIL VÅREN.. Noe som hjelper meg fint lite akkurat nå :p

 

Eg tørker bilen med tørkehåndkle.

I dørkarmene brukte eg ein vanlig mikrofiberklut til bil. (har masse sånne. brukes til å ta av lakkrens/polering/lakkforsegling/voks)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker bilen med høytrykkspyler m/varmtvann, i oppvarmet lokale. Tørker bilen med wafflewave tørkehånkle, smører lister med siliconstift, smører låser. Tut og kjør. :) Heldig nå. Vaska bilen i -18 grader i helga som var. Så bilen er fortsatt fin og ren pga at det er så kaldt. Lite møkk som spruter opp gitt.

Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

legger bare på silikon på lister (sånn turtelwax silikonstift) når gradene kryper ned under 0.

 

og spraya låsen med låsespray som er vannavstøtende. pluss litt i låsekassa

 

Vasker bilen 2 ganger i uka, bruker en sånn sellvask med oppvarma vann.

i både 10 og 20 minus ;D

 

Aldri hatt noen problemer med frysdørlås eller problemer med å lukke døra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker som jeg gjør om sommeren med noen justeringer:

 

Vasker ikke riktig så jævla nøye

Tørker godt over lister og evn.t tar på silikon (sjeldent)

Åpner og lukker dørene noen ganger den settes bort for dagen/natta

 

Jeg har aldri hatt noen problemer. Ei bruker jeg låseolje.

VW Corrado G60 - Langtids prosjekt

Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet

I´m BANKRUPT - A G60 owner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår