Gå til innhold

bytting av topp-pakning spm.?


Lars Himle

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å bytte topp-pakning på en citroen xantia 2.0.

Jeg har skrudd en del bil før men har ikke så mye erfaring med å demontere topp-lokket på motorer med ventiler.

Det jeg lurer på er om det er noen her som kan si noe om ossen jeg gjør dette evntuelt en veileder.

 

Skal også bytte reg. reim men denne må vell av uansett så det har vell ingen ting å si?

 

Er det noe spess jeg må tenke på når man gjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 1... snakker vi 2,0 8v, 16v eller HDI???

 

Ja, reg.reima må av så den kan du likegodt skifte. Like greit å skifte vannpumpe også når du først er neddi der.

 

Du demonterer eksos, innsug og reg. reim. Litt avhengig av motortype demonterer du også kammene før du kommer til toppboltene og tar hele sulamitten av.

 

Men jeg vil anbefale deg på det STERKESTE å vurdere prosjektet ditt nøye før du setter igang.

Noen av tingene du spør om får meg til å ane at dette kanskje er litt over kunnskapsnivået?

 

Og hvorfor skal du skifte toppakningen? Ganske sjeldent det er nødvendig på disse bilene, bortsett fra hvis reg.reima ryker.

Med unntak av enkelte tilfeller av vannlekkasje rundt innsuget på 1,8 og 2,0 8V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Grunnen til at jeg skal gjøre det er fordi det kommer kjølevæske inn i motoren. Det stemmer at jeg ikke har skrudd mye bil motor før.

Er det mye som kan bli ødelgt vis jeg prøver å bytte pakningen?

jeg har tidligere bytta små deler som starter, dynamo og slikt men jeg lite erfaring med 4taktere(i forhold til 2taktere). det eneste jeg har gjort er å bytte sylinder på en liten 50cc moped å da klarte jeg å vri motoren rundt uten av regkjedet satt på sånn at ventilen åpnet/lukket seg i feil tidspungt.

jeg har skjønt at man må merke reima og drevende som reima er på for at det skal bli riktig.

er det noen som har noen veileder eller bilder av jobben så jeg kan vurdere det litt nermere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår