Gå til innhold

Caravelle 2,4 GL 1995 blir ikke varm

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en Caravelle 2,4 GL (diesel) 1995 mod. og har problem med å få motoren varm.

 

- Skiftet termostat med en gang.

- Temp måler i instumentpanel kommer opp til den laveste streken (der hvor det står "C") ved tunge oppover bakker stiger den maks til neste strek.

- Har aldri sett at kjøleviftene har gått, selv like etter oppoverbakker.

- Slange til radiator og kjølevæsketank blir ikke varmere enn at de er gode å varme fingrene på, altså ingen problem med å holde på dem.

- Etter en stunds kjøring hender det at varsellampe for kjølevann begynner å blinke. Ifølge manual betyr dette enten for varmt vann eller for lite vann. Nivået er da like under maks merket og temp i beholder og radiatorslange er ikke varmere enn vanlig.

- Varme til kupéen fungerer, bare at det er lite varme å hente (altså vrir jeg på kaldt kommer det kaldt, på varmt kommer det lunkent)

 

 

Det virker på meg som at vannet sirkulerer bra, men kan det være at det er luft i systemet? I så fall hvordan lufter jeg?

Temperaturen ute for tiden ligger på -5 til -10, men jeg antar at denne motoren skulle klare å avgi varme for det om.

 

Ser at det går en egen vannsløyfe til oppvarming av kupéen. Denne drives av en elektropumpe og er koplet på foran termostaten. Denne vil jo da kjøle motoren før termostaten har åpnet, men det skulle etter mitt hode bare forsinke oppvarmingen.

 

Hva kan problemet være?

Hva skal jeg sjekke? Og hvordan?

Hvor er tempmåler plassert? Også hvor er tempkontakt for varsellyset plassert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 1 year later...

Stiger temperaturen ved tomgang, for å så synke ved kjøring?

Varme i varmeapparat?

 

Ville ta en fysisk sjekk at kjølevannslangene i motorrommet, kjenn om dem er varme o.l.

Finn vannpumpen og sjekk om det er varme i alle slangene.

 

Viss termostaten står åpen uavhengig av temperatur så vil temperaturen variere noe etter belastning og eksempelvis fartsvind.

Står termostaten lukket, eller bare delvis åpen vil kjøleslangen etter vannpumpe, den som går inn i bunn av radiator, være merkbart kald sammenlignet med de andre slangene, den skal være kaldere, men ikke iskald.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei

Nå er caravellene ganske vriene å lufte kjøleanlegget på da, med varmeapperat både her og der. Var en tråd om en på vwbus.no som slet med et lignende problem, bare med en vr6. Der var det luft i systemet bare, mener konklusjonen hans var at han satte bilen i en meget bratt bakke, å lot bilen stå en god stund med lokket til ekspansjonstanken av. Å det mener jeg hjalp. Skiftet noen vakumventiler på min transporter selv i fjor, å den var iskald lenge etterpå. Men plutseligt kom det ut en luftlomme tilsvarende 4dl med kjølevæske, å da funket den knall etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår