Gå til innhold

Piping, varmetråder og litt gen tips?


Hipphurra

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er så heldig at jeg har blitt eier av av min fØrste bil. En fiesta 1995 Flair (?)

 

Er ingen mester med bilmekking men har lyst til å lære litt småting.

 

Noe av det fØrste jeg har kommet borti er at på 1 og 2 på kupevarmeren så knirker det i viften under hanskerommmet? Jeg hØrer ikke noe piping på 3-4. Hvis den har gått litt på 3-4 så bråker den ikke på 1-2. Går det an å snike seg inn til denne viften på noe vis og smØre litt?

 

Så, varmetrådene bak ser ikke til å funke, jeg vet ikke om jeg har funnet knappen? Jeg har trykket på en knapp som det er bilde av en firkant og 3 streker oppover som damp. Men det har ikke hjulpet noe. Er det en feil eller er det en knapp jeg ikke har sett :D ?

 

Noen andre generelle tips? KjØre på med wd-40 på alle låser og ting som ikke liker kulde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er så heldig at jeg har blitt eier av av min fØrste bil. En fiesta 1995 Flair (?)

 

Er ingen mester med bilmekking men har lyst til å lære litt småting.

 

Noe av det fØrste jeg har kommet borti er at på 1 og 2 på kupevarmeren så knirker det i viften under hanskerommmet? Jeg hØrer ikke noe piping på 3-4. Hvis den har gått litt på 3-4 så bråker den ikke på 1-2. Går det an å snike seg inn til denne viften på noe vis og smØre litt?

 

Så, varmetrådene bak ser ikke til å funke, jeg vet ikke om jeg har funnet knappen? Jeg har trykket på en knapp som det er bilde av en firkant og 3 streker oppover som damp. Men det har ikke hjulpet noe. Er det en feil eller er det en knapp jeg ikke har sett :D ?

 

Noen andre generelle tips? KjØre på med wd-40 på alle låser og ting som ikke liker kulde?

 

Kurant førstebil det, billig i drift og sånt :thumb.

Vifta di er nok slitt, den sitter nok enten bak hanskerommet eller annet sted under dashbordet på passasjersida. Noen har den også under frontruta på utsida, altså under panseret. Du kan prøve å smøre den, men ikke sikkert det hjelper.

 

Sjekk at alle sikringene er hele, og les instruksjonsboka hvis du har det. Lyser det i knappen når du slår den på?

Varmetrådene bak er koblet til med en kabelsko på hver side av bakruta. Her kan du måle om det er spenning med et multimeter eller en prøvelampe.Bryteren og tenninga må være på når du gjør dette.

 

WD40 i låsene gjør bare vondt verre, den inneholder stoffer som vasker bort det originale fettet i låsene. Det samme gjelder låsespray. Bruk spesialfett ala litiumfett eller grafittfett inni låsene, eller til nød låsOLJE.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Om varmetrådene fortsatt ikke fungerer kan du kikke på tilkoblingspunktene på bakdøra. Det er 3-4 "tagger som sitter på selve døra, også er det tilsvarende plater nede ved dørken. Er det mye irring på dette? Puss det ned! Bakviskeren min fungerte ikke, så pusset jeg ned alt sammen, og nå fungerer alt som bare det!

 

Om det piper ganske høyfrekvent fra vifta er det sikkert lagrene i vifta som har gått til helvete. Da er det bare å bytte. Har samme problem i min for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmetrådene funker, jeg var bare litt utålmodig tror jeg.

Pipingen lever jeg med, er jo bare på 2 den hyler.

Hadde litt problem med at den forrige eieren hadde helt på noe hjemmelaget spylerveske tror jeg, for den la seg som pen is over hele frontruten mens jeg var ute å kjørte. Så den bytte jeg ut fort.

 

Men den dysen bak til vinduet der, er det samme beholder som spylervesken foran? Det kommer ikke noe ut :( tror kanskje det har fryst bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker ikke hvordan det er på fiesta. Noen biler har egen tank bak, da ligger den bak en av dekslene i bagasjerommet, se om det er et lokk du kan nappe av noe sted. Skal ikke være nødvendig med verktøy.

 

Andre biler har en stor tank som forsyner både front og bakrute, og det virker som om det er vanligst.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår