Gå til innhold

hjelp til kjøp av muttertrekker. luftdreven

Ranger emnet


Markelure

Anbefalte innlegg

hei, fikk i dag en kompressor med spesifikasonene(kellen kompressor):

 

2hk, 1500kw, 24l tank, turtall: 2850 o/min, driftstrykk: 8 bar, 198 liter/min

 

vil jeg klare å drive en muttertrekker til å bytte bilhjul ol?

 

fant noen muttertrekkere, så dere kan dømme :)

 

http://www.biltema.no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Muttertrekkersett/ denne var litt for dyr kanskje?

 

http://www.biltema.no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Muttertrekker/

 

http://www.biltema.no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Muttertrekker1/

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134361504

 

har og hørt man mister mye på å bruke forlenger, men hva legger dem i det? går dette som forlenger, om man ikke kobler sammen noen elns http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134361383

 

håper jeg postet riktig plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry mate men en kompressoren duger ikke særlig til en muttertrekker.

 

De drar MYE luft, hvis du skal opp i en brukbar størrelse.

 

Både regulator, ventiler og (korte) rør bør være dimmensjonert for luftforbruket.

 

Du får trekkeren til å svive, men det blir ikke særlig kraft.

 

Få deg en kompressor med minst 5hk motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme kompressor selv og den siste av trekkerne du listet opp og det funker greit. Etter at man har løsnet en bolt må man gjerne vente noen sekunder mens kompressoren lader opp trykket igjen. Du klarer greit å ta hjulboltene dersom de ikke sitter overdrevent hardt, for da går du tom for luft før de løsner.I det den løsner går det et brøkdel av et sekund så er den ute så venter du litt til trykket er på topp igjen før du gyver løs på neste. Dette funker absolutt, selv om jeg personlig ønsker at jeg hadde en større kompressor med 50 liters tank og mer hk. Det du IKKE trenger å kjøpe til denne er luftdrevet skralle, de er mye neddrevet og sluker luft og jeg er tom for luft lenge før jeg har skrudd ut en bolt:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme kompressor selv og den siste av trekkerne du listet opp og det funker greit. Etter at man har løsnet en bolt må man gjerne vente noen sekunder mens kompressoren lader opp trykket igjen. Du klarer greit å ta hjulboltene dersom de ikke sitter overdrevent hardt, for da går du tom for luft før de løsner.I det den løsner går det et brøkdel av et sekund så er den ute så venter du litt til trykket er på topp igjen før du gyver løs på neste. Dette funker absolutt, selv om jeg personlig ønsker at jeg hadde en større kompressor med 50 liters tank og mer hk. Det du IKKE trenger å kjøpe til denne er luftdrevet skralle, de er mye neddrevet og sluker luft og jeg er tom for luft lenge før jeg har skrudd ut en bolt:-(

 

takk for skikkelig svar :) ikke bare sånn tipper det ikke går opplegg, men faktisk vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker "greit", ergo, du må stå å vente på at den skal lade seg opp hele tiden, og luft skrutrekkeren fungerer langt fra optimalt.

 

Men herregud, er jo sikkert bare å gjøre om du bare skal skifte dekk. Men da hadde jeg mye heller levert inn kompressoren og kjøpt en skikkelig eletrisk drevet muttertrekker. Den kompressoren får du ikke brukt til noe skikkelig arbeid annet enn spikerpistoler og småting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går værtfall mye kjappere å vente litt på den, en å skru ut for hånd.

 

har ikke tenkt å starte opp et bilverksted heller da. skal bare bruke den til småting + bytte hjul på bilene 1 gang i året.

 

spurte en kammerat med tilsvarende kompressor bare annet merke og han sa det kom til å gå greit.

Endret av Markelure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har maken(?) Homework 24L fra Obs!. Den har nå holdt i 3-4 år. Begynner å lage noen stygge skjærende lyder, men hva får man for 500kr? En på biltema mente dems går på et lavere turtall på samme effekt og vil av den grunn vare lengre.

 

Kjøpte også Kellen luftverktøy-koffert til 500kr. Muttertrekker der funker faktisk, men avtrekkern knakk i hengsla. Skal lage meg en ny av 8mm flatstål. Jeg synes den er sterk nok til det meste, men det går nok ei grense ved ... *stikke fingern der sola aldri skinner* 150nm +/- 100nm. Ofte den bare står og banker og slår.

 

Luftskralla går ikke an å bruke i det hele tatt. Og en gang jeg smurte den med 5-56 lakk den i alle mulige og umulige skjøter. Meiselen er aldri brukt. Lagrene i rettslipern tok fort kvelden, men jeg får fortsatt brukt den til ymse utgravinger. Både skralla og slipern gurgler i seg luft.

 

Ellers har jeg prøvd punktsandblåser, det går an. Vanlig sandblåsepistol med slange ned i sekken får ikke trykk i det hele tatt. Luftsag funker greit. Har etterhvert fiksa meg en 2,6hk 100L, men det er heller ikke brukbart til noe som tar mer enn et par minutter å utføre. Da blir det mere venting enn arbeide.

 

Bruttern kjøpte Kellen skrallefastnøkler. De er genialt billige, men de er så tykke og brede at du får ikke brukt dem der du trenger de mest. I tillegg er det så mange grader mellom hvert klikk at du behøver god plass til å rotere nøkkelen før den tar omtak. Bra slarkete er de også. Men de tåler faktisk en god del moment uten å glippe. Sies at man helst ikke skal ta de tyngste takene med skrallefastnøkkel.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema sine muttertrekkere er noe dritt. Du får ikke noe moment med de, og du må smøre de veldig ofte for at de i det hele tatt vil virke. Skal du ha en ordentlig muttertrekker må du stikke innom en verktøy-butikk. Disse koster også fort 2000 kr. En relativt kraftig kompressor må også til, hvis du skal bruke det til hjul.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar, men tror ikke dette er samme kompressor som homework. har googla meg fram til at den er noe bedre. er ikke sikker. men takk for svar :) sjekk å lese om folk som har skikkelig erfaringer med det. tenker å ta runden på mandag og kjøpe inn div luftverktøy.
Vil fortsatt anbefale deg å ikke kjøpe det hos Biltema, ClasOhlson osv.

 

Jeg anbefaler deg å kjøpe noe som er litt ordentlig, så slipper du å kjøpe noe nytt senere. Det er også gøy å ha følelsen over at du har kjøpt noe ordentlig som faktisk funker, og som ikke er noe ork å bruke.

 

Et alternativ til luft-verktøy er jo elektrisk. Det er også billigere enn både muttertrekker og kompressor :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår