Gå til innhold

Sveising av hjulbuer i Grenland

Ranger emnet


OlavF

Anbefalte innlegg

Sveising er vel litt 1980 :D nå limes hjulbuene på med moderne lim. (men litt overlapp). Det blir ikke rust hvis platene er beskyttet før man limer og behandler etterpå med tecktyl.

 

Orginalt er de punktsveist og limt, punktsveisen er forresten rustplass #1 hvis man tar en tidd på hvor det begynner.

 

Er ikke så lett å få punktsveiste tynnplater til å være rusfri i årevis.

 

Til Civic får man flere ettermarkedsskjermen, så du er godt ivaretatt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveising er vel litt 1980 :D nå limes hjulbuene på med moderne lim. (men litt overlapp). Det blir ikke rust hvis platene er beskyttet før man limer og behandler etterpå med tecktyl.

 

Orginalt er de punktsveist og limt, punktsveisen er forresten rustplass #1 hvis man tar en tidd på hvor det begynner.

 

Er ikke så lett å få punktsveiste tynnplater til å være rusfri i årevis.

 

Til Civic får man flere ettermarkedsskjermen, så du er godt ivaretatt der.

Utdyp gjerne. Hvor kan man få gjort dette? Fint om du kan sende meg en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del som limer ja, men det er ikke slik man reparerer en hjulbue skikkelig.

Hvordan vil du få det kantikant, nei du limer utapå.

Dessuten er ofte innerskjermen rusta delvis vekk også.

 

Hvordan man fikser det:

Skjærer vekk det råtne, sliper til metall, limer buen fast i bilen med overlapp med karosserilim, grunner, sparkler og lakker, samt innvendig behandling.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i skikkelig da?

 

Flere profesjonelle verksted gjør dette.

 

Bilprodusentene limer de også, med punktsveis for å holde platen på plass...... Er faktisk slik de fleste med selvbærende kaross er bygget opp.

 

Punktsveis har sine svakheter:

 

Det er fare for at stålet slår seg (0.7mm stål er ikke lett å sveise på..)

 

Sveisen svekker stålet, ruster som bare det

 

Sveisebadet kan få skarpe kanter som er vanskelig å etterbehandle skikkelig med lakk.

 

Og sist men ikke minst, med punktsveis kan det LETT ruste imellom platene = HELVETTE med rust som kommer innenfra. Og ja du kan kjøre på med så mye tectyl du bare vil, litt rust = rust.

 

Med moderne lim slipper man alt dette, rett och slett :D

 

Det beste er å behandle bilen skikkelig fra den er 100% ny, men hvem gidd vel det? ;-)

 

Har du TIG så kan du nok sømsveise en 100% tett og fin søm. Men det er nok for entusiasten.

 

Sparkling med bly har sine ulemper det ogåså, er ikke noe særlig å jobbe med. Giftig, dyrt og varmen kan lett slå platen.

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår