Gå til innhold

kupévifte problem, seat

Ranger emnet


andre88

Anbefalte innlegg

det startet med at viften til varmeannlegget sluttet å virke på 123, kun på 4.

nå, idag sluttet den å virke på 4 :/

 

noen som har vært borti problemet? hva kan være feil?

 

jeg har sjekket sikkringen, og jeg har sjekket selve bryteren så godt jeg kan.

 

hvis det kan være hele viften som er defekt, er det dette som er den riktige erstattningen? link

 

det er en seat cordoba 1,6l 97mod jeg kjører.

Endret av andre88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spare noen kroner kan du jo dra til Skedsmo bilopphugging og kjøpe en brukt vifte fra Golf III el. lign.

 

(linken i første post har liste over biler med samme vifte)

 

Mest trolig viftemotoen er gåen siden den ikke lenger virker på max heller. Mulig den gikk tregt slik at den bare klarte å dra rundt på 4 før den ga seg.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok ny varmeapparatsmotstand, ny vifte og en ny sikring tipper jeg, motstanden er i drift på alt uten om full gnu, den har ryki pga stort strømtrekk/lite kjøling, når vifra slutter å virke på største hastighet så er det sannsynlig at sikringen har ryki pga stort strømtrekk og vifta går tregt og må skiftes.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok ny varmeapparatsmotstand, ny vifte og en ny sikring tipper jeg, motstanden er i drift på alt uten om full gnu, den har ryki pga stort strømtrekk/lite kjøling, når vifra slutter å virke på største hastighet så er det sannsynlig at sikringen har ryki pga stort strømtrekk og vifta går tregt og må skiftes.

 

sikring trenger jeg vel egntlig ikke? skrev i første posten at den er hel og fin :)

 

men, motstanden, hva er egetlig det? pris? lett å bytte?

 

som dere sikkert har skjønt, så er ikke dette akkurat min sterke side, vil det være vanskelig å bytte dette selv? (sammen med noen som sikkert kan litt mer teknisk enn meg)

 

eller burde jeg bare sette bilen på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok ny varmeapparatsmotstand, ny vifte og en ny sikring tipper jeg, motstanden er i drift på alt uten om full gnu, den har ryki pga stort strømtrekk/lite kjøling, når vifra slutter å virke på største hastighet så er det sannsynlig at sikringen har ryki pga stort strømtrekk og vifta går tregt og må skiftes.

 

Det trenger ikke være at vifta har kvelda. Har akkurat det samme problemet på vento'n min. For noen uker siden slutta den å funke på 4 også.

 

Dreiv å fikla litt med viftebrytern, og da fungerte vifta av og til. Endte med at jeg la en papirbit under kobberplata som lager kontakt med elektronikken. Så i mitt tilfelle er det nok selve viftestyringa som er dårlig.

 

Kan være det her også. Stikk på hoggern å finn en viftestyring til golf3/vento/seat og prøv dette først. Vil tro det er kjappere å bytte denne enn selve vifta.

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta er dritenkel å skifte.

Løsne plata under hanskerommet og vips der er vifta. Vri den 1/16 omdreining mot klokka, og den løsner.

Hvis det er slik at den har slutte å funke på trinn etter trinn, tror jeg det er lageret i viftemotoren som er er dårlig.

Da trenger den mer og mer kraft for å gå rundt (1-2-3-4 på bryteren) før den stopper helt.

Dette kan du også sjekke når viftemotoren er løs, skru på bryteren og hjelp den i gang.

Går den da, så VET du at den må skiftes.

Kan også måle om det kommer 12V fram til vifta når bryteren skrus på.

På min var det både bryter og motor.

Bryteren gjorde jeg ren og fikk opprettet kontakt igjen, mens motoren kjøpte jeg "ny".

Betalte € 10 for den fra Tyskland (ebay.de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, da skal jeg ringe høggeren i morgen å spørre om de har både vifte og vifte styring :)

hvis det er så enkelt å bytte vifta så skal jeg få det til :)

 

har glemt å legge til at det luktet litt "svidd" når den sluttet å fungere på nivå 4 også.

 

får nesten ikke brukt bilen nå pga alt dugget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert kjøpe motstand brukt - om man rekker før høggern tar juleferie.

(tipper ny originalvare koster rundt 500Kr.)

 

Jeg foreslår imidlertid at du først bytter vifta og ser hva som skjer før du bytter bryter og evt. motstand.

 

Siden du allerede har vifte, så bør det bare ta 10 minutter å bytte den.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det varme i bilen min igjen ;D

 

jeg kjøpte både vifte og motstand i dag hos hugger'n, kostet 600 tilsammen.

 

etter at de nye delene var montert var det fortsatt ikke liv i vifta, så jeg dro ut betjeningspspanelet og fiklet litt der, etter litt tukling fikk jeg liv greiene ;)

 

jeg fant en av hoved problemene da jeg skulle ta ut motstanden, hele strømledningen til vifta var smeltet tvers av :scared

men nå er alt heldighvis bra :)

 

takk til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår