Gå til innhold

Chevrolet Silverado 6,5TD 1996, problemer med 4x4

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

Har et spørsmål for faren min. Vi har en Chevrolet Silverado 6,5TD fra 1996. Nå på glatta er det jo selvfølgelig en stor fordel med 4x4 på en tung og stor chevy. Problemet er at når vi setter den i 4WD er det en utrolig stygg skrapelyd og hele bilen starter å vibrere. Når vi skrur den tilbake til 2WD er det akkurat som den bare går halvveis tilbake, for den vibrerer like mye enda. Etter noen minutter kan den plutselig hoppe tilbake og være helt fin på 2WD. Vi bruker den som primærbil, så hadde vært kjekt å hatt den i orden.

 

Noen som veit hva som er galt?

 

Takk på forhånd for svar.

Endret av AntonsenPerformance

Liker meg best på vannet! Sponsorer søkes. Besøk:

www.AntonsenPerformance.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble usikker jeg nå, men har den spake innkobling av firehjulstrekk eller bryter på dashen?

Dere må se over mellomakselkryss og har vært enkelte som har hatt problemer med lager i framaksel. Slakke på utgående aksler

disse med el. innkobling av 4x4 kan ha problemer med den eletriske motoren som sjalter fordelingskassa. da kobler den ikke skikkelig inn, eller ikke i det hele tatt.

sjekke over dette først

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"alle" -96 og nyere er tatt inn med elektronik innkobling av 4x4 som kom som option dette året. Vær obs på at dette gjelder ekte 1996 modeller i henhold til årsmodell i VIN-nr og ikke "fake" -96 modeller som er overliggere fra -95 som er 1. gangs registrert i -96. De vil ha spak i gulvet...

 

Når du trykker inn 4x4HI knappen skjer det to ting; Fordelingskassa kopler inn mellomakselen forover og diffen foran kobles sammen med mellomakselen forover. Hvis ikke aktuatoren i fremakselen er oppgradert så er denne veldig mye tregere til å koble inn enn aktuatoren i fordelingskassa. Det er grunnen til at du føler at du havner i et mellomstadie.

Forøvrig vet du sikkert at denne bilen ikke har mellomdiff og skal kun kjøres i 4x4 på "glatt" underlag (med mindre du har ettermontert autotrack som kom i -98 da :-) )?

 

Mitt tips er å sjekke kryssa på mellomakselen som går mellom fordelingskassa og fremakselen. Eventuelt autonavene foran hvis du har spak i gulvet.

 

Ellers er jo http://www.offroad.no plassen for info rundt disse bilene, spesielt alle problemene 6.5'en er belemra med...

Endret av Aeomholt

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Den har brytere til 4x4, høy og lav. Vi har en 90 mod Chevy Suburban 6,2 også, den hadde et lignende problem. Den hadde jo selvfølgelig gulvspak til 4x4. Jeg er ikke 100 % sikker på om det er en ekte 96 modell, men etter hva jeg husker skal den vel være det. Skal prøve meg på offroad.no, så skal jeg snakke med fadern i mårra.

Liker meg best på vannet! Sponsorer søkes. Besøk:

www.AntonsenPerformance.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Den har brytere til 4x4, høy og lav. Vi har en 90 mod Chevy Suburban 6,2 også, den hadde et lignende problem. Den hadde jo selvfølgelig gulvspak til 4x4. Jeg er ikke 100 % sikker på om det er en ekte 96 modell, men etter hva jeg husker skal den vel være det. Skal prøve meg på offroad.no, så skal jeg snakke med fadern i mårra.

 

Har den knapper for 4x4 er det en ekte 1996 modell da denne optionen kom i 1996.

 

Sjekk mellomakselkryssa dine.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår