Gå til innhold

Veldig mye diskant

Ranger emnet


Slettet konto

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har toppspilleren til sony 2008 versjonen.

Problemet er att jeg har vanvittig mye diskant, og kjip som jeg er så gidder jeg ikke å koste på ett delefilter.

Har en del peiling på bilstereo generellt så ikke kom med dumme svar som att det er bare å stille på forsterken.

Men hovedspørsmålet mitt er bare, hvor i alle dager finner du menyen til å stille mid, diskant og treble og div?

Har ikke fjernkontrollen, men dette burde vell gå ann uansett?

Kommer innpå den vanlige menyen ved å trykke på volumhjulet, og kommer inn på "spesialmenyen" ved å holde dette inne, men der er det bare forskjellige eq'er.

Og dette er ett kjempeproblem for meg, så takker for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det andre, så kan man vel uansett lese litt i bruksanvisningen? Dette svaret går sikkert inn under "dumme svar" som du så elegant kaller det, men;

Har en del peiling på bilstereo generellt så ikke kom med dumme svar som att det er bare å stille på forsterken.

Det kan faktisk være så enkelt som at HøyPass-filteret på forsterkeren deler altfor høyt. Om ikke du har noen nytte av dette svaret, kan det ihvertfall være andre som får en aha-opplevelse ved å lese dette.

 

Ytterligere info for andre lesere;

Dernest kan han ha en fasefeil på høyttalerne sine om han har montert nye eller originalhøyttalerne er byttet ut tidligere. Om han får mer bass ved å skyve Balance til én av sidene, så er én av høyttalerne feilpolet.

 

Som et siste sjekkpunkt kan spilleren Reset'es; da vil alle innstillinger nullstilles og lyden bør bli nogenlunde lineær. Om det da allikavel er kun diskant som høres er det egentlig bare en nødløsning å stille ned diskanten på spilleren; det er noe galt et annet sted. Elendige høyttalere, sprengte/ødelagte høyttalere i tillegg til ovennevnte forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nei det deler så lavt som det er mulig, skal finne ut hva spilleren heter, og jo, sony har toppspillere. Har hatt toppmodellen 2008 og 2009. Disse koster vell ca 5700,- . Det er noen gode alpine høytalere (hattehøytalere vel og merke). Men er kun ute etter en måte å få spilleren til å gi ut litt mindre diskant via innstillinger. Hvis ikke kan jeg jo evt gå over til å brenne cd'er via itunes og brenne med diskantforminsking.

Men ellers takk begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som cossiemk1 var inne på, er ikke akkurat Sony kjent for å ha spillere med god lyd, uansett hvor dyre de er...

 

Var akkurat det jeg mente med at sony ikke har noen "topp"spillere, uansett om den koster 6000kr.

En hvilken som helst pioneer eller alpine av nyere dato, spiller bedre enn den sony spilleren.

 

Men nå er jeg også av typen som skrur av ALT av ekstra lydinnstillinger. Har aldri ekstra bass eller diskant, aldri loudness, og bruker aldri Eq... Lyden på cd-plata, er den lyden jeg vil ha ut av høyttalerene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe nei det deler så lavt som det er mulig, skal finne ut hva spilleren heter, og jo, sony har toppspillere. Har hatt toppmodellen 2008 og 2009. Disse koster vell ca 5700,- . Det er noen gode alpine høytalere (hattehøytalere vel og merke). Men er kun ute etter en måte å få spilleren til å gi ut litt mindre diskant via innstillinger. Hvis ikke kan jeg jo evt gå over til å brenne cd'er via itunes og brenne med diskantforminsking.

Men ellers takk begge to :)

 

Hei..

 

Har en Sony spiller selv. MEX DV-1000 er betegnelsen på den. Den har 7 bånds equalizer (seks forhåndsinnstilte lydbilder og et custom innstillingsbilde), noe som gjør separat innstilling av bass, diskant, osv overflødig. Derfor har heller ikke spilleren denne muligheten.

Men som du nevner, uten delefiltere til høyttalere vil diskanten ofte bli alt for høy, så problemet ditt ligger nok helst der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat det jeg mente med at sony ikke har noen "topp"spillere, uansett om den koster 6000kr.

En hvilken som helst pioneer eller alpine av nyere dato, spiller bedre enn den sony spilleren.

 

Men nå er jeg også av typen som skrur av ALT av ekstra lydinnstillinger. Har aldri ekstra bass eller diskant, aldri loudness, og bruker aldri Eq... Lyden på cd-plata, er den lyden jeg vil ha ut av høyttalerene ;)

 

 

Blir jo veldig fin lyd uten bruk av eq i en bil:hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Nok en som ikke har en dritt peiling på hva han snakker om...

 

Oppsettene mine har nå vunnet en pris eller t1 for god lyd, så jeg er nå ihvertfall fornøyd ;)

 

Jeg vet vertfall at en bil er en meget stor utfordring og bygge stereo i med tanke på sq, man må bruke eq for og oppnå et høveligt tilfredstillende lydbilde.

 

Og alle vet at du ikke har så god peiling på slikt, så ikke kom her og skap deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet vertfall at en bil er en meget stor utfordring og bygge stereo i med tanke på sq, man må bruke eq for og oppnå et høveligt tilfredstillende lydbilde.

 

Og alle vet at du ikke har så god peiling på slikt, så ikke kom her og skap deg!

 

Ok, da sier vi det, du kan dette og det gjør ikke jeg...

Det finnes andre måter å justere lyden på, enn å gjøre det med spilleren eller eq, men det vet jo du alt om ;)

 

Og hvem er du, som mener du kjenner meg, og vet hva jeg kan og ikke kan om bilstereo?? Har jeg gjort deg noe? Og hvem er alle disse andre son VET at jeg ikke har peiling på bilstereo?

 

Jeg prøver som regel å hjelpe de som ikke skjønner noe av bilstereo her inne, og har fått lite klager på det, men jeg skjønner jo nå at mine råd og tips ikke er ønsket her inne, så da skal jeg slutte med det.

 

Er det noe mere du vil rakke ned på meg om, så regner jeg med at du vet hvor du finner meg, du vet jo alt om meg...

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da sier vi det, du kan dette og det gjør ikke jeg...

Det finnes andre måter å justere lyden på, enn å gjøre det med spilleren eller eq, men det vet jo du alt om ;)

 

 

 

Ja jeg vet at det er flere faktorer som spiller inn om det er god lyd man er ute etter. Norge har 2 eller 3 EM mestere i EMMA, Og de bruker da eq for og justere anlegget sitt.

Sammen med aktiv deling og tidskomp.

 

Men det viste du vel mr.Guru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår