Gå til innhold

Kjettingpålegging

Ranger emnet


tøffah

Anbefalte innlegg

 

samma montering om du har 2 eller 3 akslet bil!

 

Du hever bilen din på lufta bak/forran så høyt du kan for å komme best mulig til!

 

 

Legg kjettinga ned på bakken med piggene opp! og strekk dem helt! vri tverr kjettingene på plass så alt ser rett og likt ut (hender at kjettingene blir surret rundt seg selv)

 

Når dette da er gjort! skal du da løfte kjettingene opp på hjulet med strammeren UTOVER altså mot deg, låsen skal innover mot tvillingen!

 

du må huske å legge dette pent over dekket så godt du kan rundt hele!

 

når du har gjort dette, kjører du bilen et halvt hjul fremover

 

nå kan du skjøte de 2 løse endene sammen og stramme på plass! sørg for at du får det så godt og stramt som overhodet mulig! løse kjetting ender som henger og slenger og knuser skjerma dine kan du enten stripse eller knyte fast!

 

så kan du løfte boggien din om du har (hvis du sitter skikkelig fast eller vet at du har behov for mest mulig marktrykk) og starte med å kjøre av avgårde!

 

Skal du kjøre lenger strekker anbefalles det å etterstramme kjettingene, da må du huske på å stoppe bilen at kjettil låsen er enten på toppen av hjulet eller på en av sidene! er den under så har det liten hjelp!

 

 

Veldig enig, og det er overraskende lett.

Mine rettelser: legg kjettingen over hjulet, og helt innte i eine enden, så rygg eller kjør 2,5 bolter på framhjulet om du skjønner. Hekt innpå innerlåsen så stramt som praktisk mulig, så strammer du ytterlåsen, unngå slakk kjetting som slår.

 

Kjører du lenger, så stopp med låsene tilgjengelig, løsne ytterlås, stram innerlås, så stram ytterlås.

 

Det er ingenting å være redd for, gjort på 10-15 minutter første gang med grei veiledning, fortere etterpå.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal rygge eller kjøre på kjettingene kommer litt an på biltype og påbygg. Har du best plass å boltre på FORAN hjulet, så rygger du på kjettingen. Har du bedre plass BAK, så kjører du forlengs oppå kjettingen.

Selv kjører jeg med tandem og anleggs-skjermer, så for min del kjører jeg fremlengs på kjetting på fremre driv, og hvis det er så ille at jeg må ha på bakre driv i tilegg, så rygger jeg på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å være føre var med kjettingen også, vite at dem er hele og passer, og bruke dem tidsnok!

 

Satt på til en kolega nylig, girkassa ville ikke gire ned (OC) og vi kom derfor ikke opp. Skulle ut å legge på kjetting, men da ville ikke bilen stå på parkbremsen, så han måtte sitte å holde bremsen inne (hadde maskinhenger på)...Da sliter du om du er alene i bilen ;)

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var første utgaven av OC dette, og innen han hadde rukket å gå over i manuell var det for sent. Bart i bunnen på bakken, nedkjørt snø på toppen. Ble overtid den dagen gitt ;)

 

Legg merke til hva enkelte utleninger definerer som kjetting:

http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/ostlandssendingen/verdi/122627

 

*grøss*

Endret av Tombra

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å være føre var med kjettingen også, vite at dem er hele og passer, og bruke dem tidsnok!

 

Satt på til en kolega nylig, girkassa ville ikke gire ned (OC) og vi kom derfor ikke opp. Skulle ut å legge på kjetting, men da ville ikke bilen stå på parkbremsen, så han måtte sitte å holde bremsen inne (hadde maskinhenger på)...Da sliter du om du er alene i bilen ;)

 

Bruk kjettingene tidsnok ja, det kan være skummelt nok å drøye for lenge selv om man er to også.. Satt også på med en som var rimelig bestemt på at han skulle dundre Scania semien opp hele fjellovergangen uten kjetting. Dvs, jeg lå egentlig baki køya og sov, for jeg hadde akkurat kjørt min kvote. Her våkner jeg av at det gires ned gir etter gir, bilen nykker og napper etter hvert som den spinner laus.. Merker av vi mister fart faretruende fort, og hører sjåføren begynne å skrike at det her går ikke..

 

Jeg stuper ut av overkøya, hekter på meg skoa og jumper rett uti brøytekanten samtidig som bilen mista siste rest av framdrift.. Og akkurat som jeg frykta, det var så bratt og speilblankt at semien sto ikke på bremsene.

 

Kom meg rundt fronten av bilen i det den begynte å segle bakover, akte på isen ned til bakstussen av trekkeren og fikk hekta av en kjetting i full fart og kasta denne inn under drivhjulet så vi fikk stoppa bilen fra å skli mer. Så var det bare å begynne å legge kjetting på andre sida i full fart mens bilen enno sto..

 

Så det kan lønne seg å være litt føre var om man ikke har store planer om å være etter snar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår