Gå til innhold

ikke alle i fra bærum er blærete.

Ranger emnet


volvo240gl_turbo

Anbefalte innlegg

Hadde en i klassa som var med i natur og ungdom. Største dusten som finnes! Han ble sur på meg når jeg sa at mine gamle volvo dieseler og laureler dieseler sto og gikk på tomgang 45 min for og varme seg opp om vinteren. Kan vel også si at faren hans kjørte en halv mil på mitsu 2,5 td på kok. bye bye topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du er idiot hvis du lar bilen din stå i 45 minutter å varme seg opp.. Nå har det seg slik at vi faktisk har noe som heter motorvarmere hvis du ikke klarer å kjøre fem minutter med kald bil, som både er bedre for miljøet (ja, du leste riktig) og lommeboka di...

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har motorvarmer ja. Den står også på en halvtime før oppstart men bilen skal være isfri og varm når man skal kjøre. Har fått meg bil nå da med automatisk oppvarmingsystem av motor og kupe uten og gå ut og stikke i kontakten. Men en diesel bruker ikke noe når den står og går på tomgang. Værre med bensinbiler som bruker 5 ganger mer bensin når de starter opp. Lastebiler og annleggsmaskiner pleier jo og stå og gå i en halvtime på morran. Er jo en grunn til at lastebilmotorer holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har motorvarmer ja. Den står også på en halvtime før oppstart men bilen skal være isfri og varm når man skal kjøre. Har fått meg bil nå da med automatisk oppvarmingsystem av motor og kupe uten og gå ut og stikke i kontakten. Men en diesel bruker ikke noe når den står og går på tomgang. Værre med bensinbiler som bruker 5 ganger mer bensin når de starter opp. Lastebiler og annleggsmaskiner pleier jo og stå og gå i en halvtime på morran. Er jo en grunn til at lastebilmotorer holder lenge.

 

Det er relativt stor forskjell på en 5 liters lastebilmotor med 200hk og gud veit hvor mye NM som skal dra tungt flere hundre tusen km hele livet sitt, og en 1,9 TDI som knapt får et gasspådrag i ny og ne. Så DET var en litt søkt sammenligning, dessverre. :)

 

Forøvrig varmkjører jeg lastebilen min og før jeg drar ut på langtur, men om jeg låner noen av dieselbilene her i familien er det full fres med en gang. Og da har vi både en passat og X3, hvorav begge på 170.000km uten noe snev av motorproblemer.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 5 liters motor er ikke en lastebil motor. Og bare klag så mye dere vil at bilene mine står og går om morran. Jeg merker nesten ikke forskjell i forbruket uansett. Nå sitter det den vw lett lastebilmotor i min 240 og som alle vet så holder ikke de motoren (toppen) mer en 250 tusen ved vanlig bruk men min har gått snart 300 og ingen ting tyder på at jeg skal få problemer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 5 liters motor er ikke en lastebil motor. Og bare klag så mye dere vil at bilene mine står og går om morran. Jeg merker nesten ikke forskjell i forbruket uansett. Nå sitter det den vw lett lastebilmotor i min 240 og som alle vet så holder ikke de motoren (toppen) mer en 250 tusen ved vanlig bruk men min har gått snart 300 og ingen ting tyder på at jeg skal få problemer heller.

 

Jaha? Skal jeg ringe Volvo og si det står feil i vognkortet mitt da?

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg har rødmerking på litt over 2500, og "grønt" fra 1000 til 1500 :)

 

Men for å ha sagt det: Kjør så mye du vil på tomgang, er hverken min diesel eller penger.

 

Men på den forrige varebilen jeg hadde var det et kjent problem at de som stod lenge på tomgang, fikk en høy prosentgrad diesel i motorolja. Det er nok neppe sunt :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en grunn til at man bytter motorolje?

Jeg jobber i et grustak med hjullastere og i løpet av en ettårsperiode byttet vi 2 motorer. En på en hjullaster og en på et sikteverk. Det skal sies at motorene her blir kjørt på maksimalgass opp en lang bakke med en gang de blir startet opp. Samme gjelder sikteverkene. Så ikke uventet med motorhavari her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Har motorvarmer ja. Den står også på en halvtime før oppstart men bilen skal være isfri og varm når man skal kjøre. Har fått meg bil nå da med automatisk oppvarmingsystem av motor og kupe uten og gå ut og stikke i kontakten. Men en diesel bruker ikke noe når den står og går på tomgang. Værre med bensinbiler som bruker 5 ganger mer bensin når de starter opp. Lastebiler og annleggsmaskiner pleier jo og stå og gå i en halvtime på morran. Er jo en grunn til at lastebilmotorer holder lenge.

 

nåjah.. på 30min gjør du ikke det;) prøv deg en time eller 2. da har du en helt tint bil om det er jævlig kaldt ute!

 

min står på hele natta både kupevarmern og motorvarmer.. bilen er faktisk snøfri når det er snødd 10cm rundt her;)

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere så viktige på det? Jeg starter opp bilen, og lar den svive i et par minutter mens jeg børster/skraper is og snø før jeg setter meg inn i den. Da tar det 3-4 minutter før den er tålig varm. Og er du ekstra viktig på å få varm bil så fort som mulig kan du ligge i 2 giret.

 

Om det er så kaldt kan du kle på deg litt før du setter deg i bilen.

 

Og når det gjelder en vanlig bil skal det veldig mye til før du havarerer motoren. Så lenge motoren får smøring, kjøling og minimalt med service/vedlikehold vil den vare hele bilens levetid. Du kan normalt være mer redd for at rusta tar knekken på bilen ;)

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lar min stå og gå med choken ute ender det bare med at den stopper og blir sur, også når den er kald.. Vanligvis starter jeg bare bilen og gir bånn gass i en slædd rett etter oppstart, bilen går da fortsatt like fint den.. Også kald selvsagt, noe annet ville vært slemt. Tror den lever på jubelrop og underholdningsverdi.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår