Gå til innhold

Stor sjans for skeiv topp?


limtopp

Anbefalte innlegg

Heisann, har tidligere vært plaga med at kjølevannet forsvinner sakte men sikkert, men finner verken lekasje eller noe i olja.

 

Men etter jeg hadde tatt meg en kjøretur igårkveld og parkert hjemme hadde toppa på kjølevæsketanken min hoppa av, og det lille som var av vann fosskoka.

Neste morgen fikk jeg ikke start på bilen, og det eneste som skjer når jeg vrir om nøkkelen er at motoren går rundt som den skal men tenner ikke, og det bobler som bare juling i kjølevanntanken.

 

Er det stor fare for at toppen er skeiv? Eller er det mest sannsynlig kun toppakninga jeg må skifte?:)

 

Det er en 95-modell 2.0 16V Mondeo:)

Ford Mondeo 2,0 GLX Kombi 95 mod

------------------------------------

Volvo 440 2,0i 93 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel være litt slem, det er vel helst toppen som har takka for seg om den er varmkjørt?

Kinner den ujevnt?

 

Men ingenting er sikkert før det er oppe....

 

Den kinner helt fint slik den bruker å gjør, er bare denne voldsomme bobblinga i tanken:P

 

Får bare håpe på det beste!

Ford Mondeo 2,0 GLX Kombi 95 mod

------------------------------------

Volvo 440 2,0i 93 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk om VP på mondeo a, den jævla slangeklemma....

 

Men den bør skiftes med reima, har du noen triks på den klemma på radiatorslangenn inn på Vannpumpe Mondeo?

 

En alutopp skal vel aldri planes, men høvles, pga at kammene ikke skal gå i en bue og knekke.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å planfrese en topp er riktig begrep. Planslipe og høvles kan legges på hylla. Det er kun planfresing som blir gjennomført idag.

 

Ofte så blir kamtiming feil pga for mye er frest bort. Jeg har planfrest utallige topper. Og det er svært sjelden jeg tok over 0.2 mm. Det handler mye om oppretting og å være nøye. + At en må ha en nøyaktig og rett maskin, godt skjæreverktøy og riktige skjæredata.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk om VP på mondeo a, den jævla slangeklemma....

 

Men den bør skiftes med reima, har du noen triks på den klemma på radiatorslangenn inn på Vannpumpe Mondeo?

 

En alutopp skal vel aldri planes, men høvles, pga at kammene ikke skal gå i en bue og knekke.

He he. Går greit uten AC, med AC er det nok kun tålmodighet alt.dritsinne som hjelper.

 

Ellers så var jeg vel litt uvøren i betgnelsene..

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å planfrese en topp er riktig begrep. Planslipe og høvles kan legges på hylla. Det er kun planfresing som blir gjennomført idag.

 

Ofte så blir kamtiming feil pga for mye er frest bort. Jeg har planfrest utallige topper. Og det er svært sjelden jeg tok over 0.2 mm. Det handler mye om oppretting og å være nøye. + At en må ha en nøyaktig og rett maskin, godt skjæreverktøy og riktige skjæredata.

Om du ahr en topp som er rett og slett skeiv, igår i bue, som ofte alu-topper gjør, og planfreser som du kaller det, med en skeivhet på 1 mm, så vil kammen etterpå gå i en bue, og knekke relativt fort, derfor skal ikke en ALU-topp slipes eller freses av, men man skal høvle av så anleggsflaten blir bein, men at toppen retter seg ved montering.

Det var ikke snakk om timinga for min del, dette fikser man ved bruk av rett topppakning etter maskinering.

 

Men generelt kalles alt for plansliping, noe jeg selv har gjort, skal si det tok tid å ta 1 mm av en CIH-topp....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er delvis feil. En topp vil ikke bli buet av planfresing.. Det har alt med oppspenning å gjøre.. Bruker annleggsflaten for toppdeksel å retter opp etter. Og så sjekker jeg med måleur etterpå.

Jeg har jobbet som verktøymaker i 13 år i både cnc-plansliper, dreibenker, 3 og 5 akset cnc fresemaskiner. Og har som jeg har skrevet tidligere planfrest utrolig mange topper. Alt fra vanlige motorer til motorsport motorer..Det har alt med operatør å gjøre. Har aldri sett en topp som har slått seg så mye, men det går sikkert ann..

 

Å ta 1 mm i en fresemaskin av nyere dato med riktig oppspenning, skjæredata og verktøy tar ca 2-3 min. + litt tid til oppspenning..

Bruker da en sånn en feks

14144.jpg

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår