Gå til innhold

OorZakO : Nissan Primera GT - Ultimera GT Turbo

Ranger emnet


oorzako

Anbefalte innlegg

Javel, da var jeg igang med et nytt prosjekt og denne gang vil jeg lage en prosjekt-tråd slik at jeg selv kan se tilbake på idèer og bilder fra gamledager (Hei fremtid meg!)

 

Uansett. Bilen, en 1994 Nissan Primera GT P10, ny sommeren '94. Ringeriket registrert, kjørt 290.000km og i heller 'godt brukt'-stand ble min for en rimelig penge. Var en bekjent som er noen år yngre en meg som kjøpte bilen i, antatt, sommer engang. Deretter har han bare kjørt den, og bilen skal i visstnok en fart av ~200km/t ha kokt og stoppet. Så han ga opp bilen ganske kjapt og tilfeldigvis spurte han om jeg ville kjøpe den billig siden den var ingen nytte for han som ikke kan fikse eller feilsøke.

 

Bilen ser ut til å ha hatt et greit liv fram til 2007 da den ble kjøpt av eier nr. 5 (etter det jeg kan se) og det virker ikke som han har tatt vare på den eller følgt noen som helst service`er ei han jeg fikk den av.

 

Bilen blir et rent prosjekt, og er bil nr. 3 så jeg har ingen hastverk med å få den på veien igjen, men har et håp om å cruise rundt i den til sommeren, men får se.

 

Da var det nok intro. Bilen skal plukkes helt, det som er at rust skal fjernes, motoren skal plukkes og ALT! som kan bevege seg og som kan byttes SKAL byttes. Girkasse skal overhales. Motoren skal også forsterkes, trimmes og turbokonverteres.

 

Alt understell, foringer, oppheng, bremser skal forsterkes og byttes. Og har løse planer (og veldig lyst) til å modifisere på en 200SX S15 front, og lakkere den i grønn eller lilla-metallic.

 

DAG 1 - 30.11.09

 

primera004.jpg w640.png

Bilen da jeg fikk den inn i garasjen.

primera003.jpg w640.png

Siden, de sparket inn sideskjermene bare for morroskyld ?! Jaja.

primera002.jpg w480.png

Mmm, pent interiør... ååååååhhhh neeeei, sexy teip på rattet og løs girkule.

primera001.jpg w640.png

Bak, noen skrammer og bulker. Bagasjeromsluka er koksgrå og kan kun åpnes ved å krype igjennom bilen.. :thumb

primera005.jpg w480.png

Enda et bak. Følgte med 17" sommerfelger med to gode og to dårlige dekk. Felgene skal muligens brukes videre, eller selges. (Noen interesserte?)

 

primera006.jpg w640.png

Da begynner demonteringen, 2 minutt for å fjerne panseret.

primera008.jpg w640.png

Bilen var SKÅLTOM for kjølevæske. Lurer også på hvorfor den kokte? Jo radioatoren var plukk rotten.

primera009.jpg w640.png

Følgte visstnok med vinterdekk på felg( totalt 10 dekk og felger med bilen) Igjen, to brukendes og to slitte dekk. Kommer ikke til å bli brukt. Noen som er interesserte?

primera010.jpg w640.png

Mer demontering, trenger ikke lykteviskere. ÆSJ, ekstra unødvendig vekt.

primera011.jpg w640.png

Da var frontfanger og lykter demontert. Dette kommer nok ikke til å bli brukt. Må lage den litt mer spennende en hva den opprinnelig er. Bilen er nå også satt på 4 bukker og felgene er tatt av.

primera012.jpg w640.png

Delesjekk!

primera013.jpg w640.png

Moralsk støtte. Den til høyre klaget over hvor kaldt det var, og den andre skrudde for å holde seg varm :P

primera014.jpg w640.png

Demontert radiatoren. ultrasuperdefekt.

primera015.jpg w640.png

Dunket litt i den å plutselig lå mesteparten av kjølerillene på bakken.

primera016.jpg w640.png

Peilet olja og fikk et lite sjokk. Den var seig og illeluktene. Ojoj, av med toppdekselet for å undersøke hvor ille det var.

primera017.jpg w640.png

Æsj, full av smuss, grums, olja smørte ikke i det hele, var seig å råtten, og det luktet ikke særlig godt av den.

 

 

Etter dette var det kveld, dagen i dag ble brukt til mer planlegging og endel søking på nett samt photoshop. Tilbake i garasjen i morgen. Skal prøve å ta litt mer bilder en det som ble tatt på dag 1.

 

TO BE CONTINUED.

 

Hadde også vært kjekt med innspill. Planen min nå er; Plukk. Bytt ALT. Oppgrader interiøret, trekk sideplater i skinn osv. Primera P11-144 lykter og bakluke (Eventuelt noe custom). 200SX S15 front (Primera og 200SX skal visstnok være like breie etter informasjon fra Wikipedia) Da blir panseret modifisert ytterst, front fra 200SX blir sveiset på, sideskjermer blir modifisert, og lykter spesialttilpasset.

Endret av oorzako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herleg tråd! Hadde sjølv ein P10 SRi som fyrstebil, herregud så den klengde seg til vegen! Korleis er planane for turbokonverteringa? Tenkt å godkjenne det? Om ikkje, så kan du jo kjøpe drivverk av ein 4x4-Primera og konvertere til 4x4, MED grommotor! :D

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herleg tråd! Hadde sjølv ein P10 SRi som fyrstebil, herregud så den klengde seg til vegen! Korleis er planane for turbokonverteringa? Tenkt å godkjenne det? Om ikkje, så kan du jo kjøpe drivverk av ein 4x4-Primera og konvertere til 4x4, MED grommotor! :D

 

Min første bil var en godt trimma, og ribba SAAB 9000 Turbo som aldri ble ferdig. Så jeg får den gode følelsen tilbake med denne.

 

Kommer til å oppdatere tråden med dagens økt, men må se status på motoren før jeg tenkte videre på turbokonverteringa. Har en hel GT delebil på hånd så tar kanskje motoren fra den da det var MYE kjølevæske i olja på den som står i denne. Er muligens så råtten og muligens rusta inni at enn like så gjerne kan bygge om en "frisk" motor.

 

Har prøvd å finne Primera T4 å bruke som delebil med tanke på chassis, men det har vist seg å ikke være så lett så tar det etterhvert.

 

Motormessig så skal ALT inni motoren byttes og forsterkers, å håper på å lande på en 310-350hk en plass. Vil ikke ha noe mer igjennom forhjula ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter og spent på update :)

 

Har du noen konkrete planer for hva du skal gjøre med motoren? Skal du bruke en Primera GT motor og turbokonvertere bør du se litt likheter ifra SR20DET motoren som har en del forskjeller bl.a underspyling på stempler.

Disse motorene har jo og kjede, den bør du og tenke på å bytte sammens med råder og stempler osv.

 

Men du kan jo først plukke i sønder den motoren som står i bilen og se hvordan tilstanden faktisk er og gjøre noe ut ifra det? Peis f.eks alle delene i en delevasker for og få vekk all den gamle olja så er de gode som ny. Så ikke så jævli ut under toppdekslet. (har sett værre)

 

Men uansett, lykke til! Spennende og se et SKIKKELIG Primera prosjekt! :)

 

Mvh Ole

Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører langsommere enn meg, og de svina som kjører fortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår