Gå til innhold

Fersk eier av Saab 9-5 SE Estate 1999-mod 2.0 Turbo ønsker tips og råd

Ranger emnet


bmartin

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er helt fersk i forumet, og helt fersk Saab-eier :).

 

Tenkte jeg skulle stikke hodet inn her, og spørre litt siden jeg er relativt blank på bil (foreløbig).

 

Har akkurat kjøpt en Saab 9-5 1999-mod 2.0 Turbo (bensin). I papirene står det "9-5 SE Estate 2.0LPT 150HK 81".

 

Den har automatgir. Turbo og girkasse ble skiftet på rundt 160000 km.

 

1. Det første jeg lurer på er veivhus-lufting (eller hva det heter). Jeg har lest noe om at dette må oppgraderes for å unngå motorhavari. Jeg vil tro at det allerede er gjort, da bilen er gått litt over 200000 km... Men kan jeg se det ut ifra det som står i service-heftet?

 

2. Hver gang jeg starter får jeg beskjed om at noe er feil med alarmsystemet, "Theft alarm service" eller noe står det. Er det mulig å koble fra hele systemet, eller er det en komplisert og dyr affære?

 

3. Hvor kan jeg slå opp service kodene som står i service heftet? Slik som BAT 4031 C491, T7 mont, osv?

 

4. På en så gammel bil som har gått så langt regner jeg med at det er en del ting jeg må være spesielt oppmerksom på. Registerkjedet? Noen generelle tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort og gæli: http://www.saabturboclub.net

 

Først, gratulerer med ny bil.

 

Veivhusventilasjonen er et kjent problem på 9-5, det kalles oil sludge. Dette kan su søke på og finne den infoen du trenger.

 

Det er ingen vits i å koble fra hele systemet, men om den ikke hyler og piper, kan du holde inne CLR knappen på computeren i 8 sekunder. Forøvrig kalles den SID(Saab Information Display).

 

 

Feilkoder kan du få lest av med Tech II, besøk Speedparts på Kjeller du, de kan hjelpe deg med det.

 

Generelt må du være obs på oilsludgeproblemet. Angående rust kan det finnes bakerst i bakskjerm, mot fangeren, og nede i dørene.

 

Fjærben er også en svakhet her. Om du vil oppgradere noe er Speedparts de du vil ha kontakt med :-)

O:99 Saab 9-3

X: Ukjent antall båter, mopeder og annet dritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, og takk for svar!

 

Fant ut at det er mye info rundt om på nett ja - skal vel modde kasettspilleren til mp3-spiller snart tenker jeg:

http://82.182.142.23/saabradio/index_files/Page347.htm

 

Yep, rust under bakdøra - praktisk da det ikke er særlig synlig. Får smelle på litt ruststopper til våren.

 

Litt spesielt at jeg har en knapp for spyling av bakruta, og kan høre en el.motor surre når jeg trykker på knappen, men det er ingen dyse der bak... Noen som har dyse på 9-5 Estate 1999-modell? Hvor skal den sitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Slenger meg på denne med et spørsmål jeg!

 

Tenkte og kikke på en 9-5 neste helg. Han som eier den sa at den blåer litt ved start, men at turboen ikke var gåen. Er et verksted/bilselger som har den nå. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20473533

 

Kan dette være et tegn på at den holder på og ryke? Eller kan det ha noe med veivhusventilasjons-problemene?

Volvo S60 2,0T 2001'

Volvo 460 -95'

VW Golf II -86'

VW Corrado G60 -90'

Volvo 740 85'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa at turboen ikke var gåen?

Grunnen til at den ryker blått kan være så mangt.. Dårlige ventiltetninger, oljelekkasje i turboen(det hadde jeg).

Om det er lekkasje inni turboen så kan oljeforbruket øke ganske mye! Det ble såpass ille hos meg at jeg valgte å bytte turbo.

Det koster 10-15k for ny turbo hos merkeforhandler, men om du skrur selv blir det jo billigere ;)

Men jeg hadde vært skeptisk da de har svake motorer og dårlig turboer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 4 months later...
Han sa at turboen ikke var gåen?

Grunnen til at den ryker blått kan være så mangt.. Dårlige ventiltetninger, oljelekkasje i turboen(det hadde jeg).

Om det er lekkasje inni turboen så kan oljeforbruket øke ganske mye! Det ble såpass ille hos meg at jeg valgte å bytte turbo.

Det koster 10-15k for ny turbo hos merkeforhandler, men om du skrur selv blir det jo billigere ;)

Men jeg hadde vært skeptisk da de har svake motorer og dårlig turboer!

 

når vi snakker om dårlig: automatkassene i saab er ræva. kjøp manuell.

Chevrolet Malibu Classic Wagon 1979 V8 410 bhp 383 STROKER

VW caddy 1.9 TDI 2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En Saab 9-5 trenger ikke være et dårlig kjøp.

 

Viktig!

 

Skift olje og filter minst hver 10000km.

Jeg skifter to ganger i året og kjører kanskje 10k i året selv.

 

Bruk et oversized oljefilter, Bruker filter for ptcrucer turbo, det er noe større og passer rett på.

 

Bruk fullsyntetisk olje, Bruker biltema selv..fungerer mer enn godt nok for meg...men skal ikke starte en ny oljediskusjon.

 

Etter et kjøp av en 9-5 vill jeg annbefale og ta oljeskift og samtidig ta ned bunnpannen og sjekke tingenes tilstand, oljesilen har en tendens til å tette seg på modeller eldre enn 04, men det er litt avehengig av kjøremønster, mye start og stopp og småkjøring er værre en mye langkjøring.

 

og når du først har panseret oppe, skru av dem tre mutteren til downpipen på turboen og sjekk akslingen i turboen for slark, mye slark kan gi snarlig skifting av turbo.

 

sjekk at forrige eier har fått montert siste versjon av veivhusventilasjonsoppdateringen, og få dette gjort dersom forrige eier ikke har fått gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"2. Hver gang jeg starter får jeg beskjed om at noe er feil med alarmsystemet, "Theft alarm service" eller noe står det. Er det mulig å koble fra hele systemet, eller er det en komplisert og dyr affære?"

 

Dette er batteriet i alarmenheten og ikke i fjernkontrollen.

Kan skiftes selv dersom du er litt bil og elektronikk kyndig.

 

http://home.datacomm.ch/saeuberli/files/saab_alarm_batteries.pdf

 

http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=51906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår