Gå til innhold

Min Lupo 3L tdi

Ranger emnet


Ludo 3L

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Tenkte jeg skulle lage en liten tråd om min 3L, da de er såpass skjeldne her til lands :)

 

Kjøpte den nylig av en venn som har hatt den i en kort periode, før dette har den stort sett gått på langkjøring/ukespendling mellom oslo og stockholm, så den har vel bortimot verdensrekord på lang kjørelengde på en Lupo :p

 

Veldig fornøyd med bilen så langt, den bruker gjerne ikke 0,3 liter på mila sånn som målsetningen for bilen skulle være, men på småkjøring uten videre tanke på økokjøring og forbruk ligger den på ca 0,4 liter pr mil.

 

Legger ved noen bilder tatt idag, har ikke gjort så mye med bilen ennå, foruten å skifte viskerblad og en liten innvendig støvsuging.

 

Slik ser den da ut pr idag:

 

28112009004.jpg

 

28112009005.jpg

 

28112009007.jpg

 

28112009009.jpg

 

28112009011.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser en DSG-kasse :) Lupo 3L var den første bilen til å ha denne kassen, automatisk styrt 5-trinns dobbelclutchkasse.

 

At the time we drove the Lupo, we were aware that it had a strange new transmission, but what VW didn't tell us till now is that it is in fact the new direct shift gearbox (DSG) found in the R32 and Audi TT 3.2, albeit with very different programming and one less gear.

 

In simplest terms, DSG is a dual-clutch electronically controlled transmission similar on the outside in appearances to a tiptronic automatic, but more like a manual gearbox mechanically inside - there is no clutch pedal. DSG utilizes 2 clutches, 2 main input shafts and 2 sets of gears - 1st, 3rd, 5th and Reverse on one shaft and 2nd, 4th on the other. What you see in the car looks very similar to a regular tiptronic gate with P, N, and E (for economy instead of drive) and a gate to the left for manual shifting.

 

Mye interessant å lese om 3L modellen her, den er ganske modifisert fra en vanlig lupo, bla veier den ca 150kg mindre enn en vanlig dieselutgave.

 

http://www.vwvortex.com/artman/publish/printer_319.shtml

 

Først og fremst skal jeg bare vedlikeholde den og skifte diverse saker og ting som er preget av tidens tann. Slitedeler har blitt skiftet fortløpende, så teknisk er den i fin stand, men lykteglassene er slitte og lyset generelt er dårlig på den, så det blir enten nye lykter med sort innmat og xenonkit, eller originale linse-xenonlykter fra Lupo GTI om det lar seg skaffe til overkommelig pris. Bilen har litt småbulker her og der, bakfangeren har et stygt hjørne, kanalene har noen skader fra dårlig jekking, og panser og fanger foran har en god del steinsprut, så det er mulig en hellakkering til våren bør vurderes.

 

Ellers er jeg glad i god lyd i bilen, så det blir nok noe stereomekking i løpet av vinteren nå. Tok en kjapp plassvurdering baki ved å sette nedi noen komponenter jeg har liggende. En massiv forsterker og en 15" er det iallfall plass til :)

 

24112009011.jpg

 

Ble forresten litt paff da jeg fikk ut skumplastkassen som lå i brønnen bak, og så størrelsen/dybden på brønnen, den er jo diger :) Soundstream Davinci forsterkeren ploppet lett nedi der, det var en fin bonus :D

 

28112009020.jpg

 

Ellers blir det nok KW coilovers til våren, og et sett Schmidt TH-line (jaja, veldig nyskapende...not) eller noe tøft fra Image Wheels, noen custom 3-delte smidde felger i 15" derfra koster ikke mer en ca 10k. Vi får se hvor mange ganger jeg har ombestemt meg frem til våren :)

Endret av Ludo 3L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

la merke til noen skjønnhetsbulker. er bilen damekjørt? ;)

har lenge tenkt på å legge opp et annlegg i lupoen min. har 2 problem, den ene er at det ikke skal bli harrybygd, den andre er plassen baki der=)

 

må si mæ litt misunneli på rattet som følger me lupoen din.

 

men me tanke på drivstoff forbruk, har hatt min nedi 0,39 l mila, langkjøring selvfølgeli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det med stolene vet jeg, kommer til å jakte opp et audi S3 interiør i løpet av vinteren, det passer bortimot rett i (stolene foran altså), og resten bakover blir vel stereoanlegg uansett så :)

 

Litt mer tricky å begynne å sveise på 3L modellen siden stort sett alt er aluminium (alt som er skrudd fast i selve karosseriet slik som panser, skjermer, dører, bakluke). Har sorte lykter på vei, og fått pris på coilovers fra parts & retards til kr 3200,- niceprice på disse småbilene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 2 months later...
Gjest sicarlse
den der må da gå noe helt sinnsykt? sånn en liten bil? 3l tdi? damn, men fin var den :D

 

EDIT: i fail

 

you fail ja :D

 

er vel det at den bruker 3Liter per 100 km :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
you fail ja :D

 

er vel det at den bruker 3Liter per 100 km :)

 

Stemmer det.

Lupo 3L var verdens første serie-produserte bil som ikke brukte mer enn 3 liter på 100km.

 

Til de som liker specs:

 

Motor: 1,2TDi(3 sylinders diesel)

Motorkode: ANY eller AYZ

Effekt: 61hk/140nm

Vekt: 830kg

0-100km/t: 14,5sek.

Toppfart: 165km/t

Lengde: 3,530mm

Bredde: 1,803mm (ink. speil)

Height: 1,447mm

Bagasjeroms kapasitet: 130 liter

Bagasjeroms kapasitet(med nedslåtte bakseter): 833 liter

 

Batteriet er også flyttet bak i bagasjerom pga. bedre vektfordeling.

Endret av coworth-racing

- 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant

- 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt

- 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek)

...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår