Gå til innhold

Bredda E30 med turbo - hva skjer?

Ranger emnet


FirstPrice

Anbefalte innlegg

Om jeg har en 320, E30 som er bredda 12cm på hver side og har 300gamp istede for orginalt, og ingenting av dette er godkjent, hva skjer når jeg blir stoppa?

 

Hk avgiftkrav, avskilting, visning.. ? Hvordan er det med forsikring ol om jeg feks kræsjer med den?

 

Har nemlig en på hånda for 45 000, men om forsikring ikke gjelder, å alt går til skauen om jeg blir stoppa, så tror jeg nesten ikke jeg gidder.

 

Evnt; Blir ting noe bedre om jeg har en bror i sverige? Kommer vel gjennom bilsakskyndig der..

Endret av FirstPrice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har en 320, E30 som er bredda 12cm på hver side og har 300gamp istede for orginalt, og ingenting av dette er godkjent, hva skjer når jeg blir stoppa?

 

Hk avgiftkrav, avskilting, visning.. ? Hvordan er det med forsikring ol om jeg feks kræsjer med den?

 

Har nemlig en på hånda for 45 000, men om forsikring ikke gjelder, å alt går til skauen om jeg blir stoppa, så tror jeg nesten ikke jeg gidder.

 

Evnt; Blir ting noe bedre om jeg har en bror i sverige? Kommer vel gjennom bilsakskyndig der..

 

det kommer nu an på kordan kontroll du bir stoppa i og kor mye de gidd og sjekk. er ikke altid biltilsynet går gjennom en bil skikelig.

 

det som kan skje hvis du bir stoppa er at du må inn tel kontroll med biln og de går gjennom biln. men er jo mulighet og få det godkjent da. si at bremsan dine hold til 220hk så kan du jo få biln benka og justert til 200hk da e jo mulighete og få biln godkjent.

 

hvis du kræsja biln go biln bir sjekka av biltilsynet så bir du og få en nedsatt forsikrings sum hvis det ikke er din feil.

 

og ei eugodkjening treng ikke hva noe problem. alle har nu en kompis som har en kompis som kan fiks godkjeninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU godkjent er den alt, men den er ikke godkjent med 6er og turbo. Ei heller breddinga.

 

Tror jeg tar den. hehe

 

På en såpass gammel bil blir det ingen hk avgift.

 

En motorbytta bil som får høyere effekt en kraftigste originale utgave av samme bilmodell, i dette tilfellet kraftigste E30, skal typegodkjennes og dermed forsikres som en sådan. Og motorbyttet skal stå i "merknader" i vognkort med opplysninger om type motor bilen er ombygd med.

 

Bilen "din", som ikke er godkjent ombygd får ikke gyldig forsikring. Du vil altså betale for en forsikring som i praksis ikke gjelder. Altså kaster du pengene i dass. Og i en eventuell teknisk kontroll vil de ganske enkelt klippe skiltene på stedet.

Altså er ikke en slik 300 hesters BMW mye å være stolt av, fordi så lenge den ikke er godkjent ombygd er den ingenting verdt. Tvert i mot utsetter du faktisk deg selv for å bli gjeldslave. :rules: Er mang en ungdom som har blitt utsatt for dette, så at enkelte aldri oppfatter poenget er helt utrolig. Kjipt men sant.

 

MEN, godkjent ombygd kan det bli en skikkelig grom bil dette. Og da kan den legalt forsikres som en E30 325. Megagunstig for en bil med 300 hk.

Komplette bremser fra en M3 E36 så er du ihvertfall et stykke på vei..

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en såpass gammel bil blir det ingen hk avgift.

 

En motorbytta bil som får høyere effekt en kraftigste originale utgave av samme bilmodell, i dette tilfellet kraftigste E30, skal typegodkjennes og dermed forsikres som en sådan. Og motorbyttet skal stå i "merknader" i vognkort med opplysninger om type motor bilen er ombygd med.

 

Bilen "din", som ikke er godkjent ombygd får ikke gyldig forsikring. Du vil altså betale for en forsikring som i praksis ikke gjelder. Altså kaster du pengene i dass. Og i en eventuell teknisk kontroll vil de ganske enkelt klippe skiltene på stedet.

Altså er ikke en slik 300 hesters BMW mye å være stolt av, fordi så lenge den ikke er godkjent ombygd er den ingenting verdt. Tvert i mot utsetter du faktisk deg selv for å bli gjeldslave. :rules: Er mang en ungdom som har blitt utsatt for dette, så at enkelte aldri oppfatter poenget er helt utrolig. Kjipt men sant.

 

 

 

MEN, godkjent ombygd kan det bli en skikkelig grom bil dette. Og da kan den legalt forsikres som en E30 325. Megagunstig for en bil med 300 hk.

Komplette bremser fra en M3 E36 så er du ihvertfall et stykke på vei..

 

Har du erfaring med dette eller? har faktiskt bidd stoppa med en såpass ombygd bil som ikke hva godkjent av biltilsynet i teknisk kontroll, kjørte biln inn og de gikk gjennom biln og jeg fikk med meg en mangel lapp om hva jeg måtte fikse for noe. Forsikringga gjeld men man får ikke fulldeket et beløp.

 

treng ikke bremser for m3 kan brukde 325 bremser.

så lenge han lever papirer fra benking dær motorn ikke drar mere hk en bremsene er tillat så får man det godkjent.

 

Går en Bmw e30 her i mo i rana som er godkjent ombygd fra 320 til turbo maskin. går under navnet jesus bmw.

http://www.powerpage.dk/tuningshistorie ... 30%20turbo

 

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=6 ... nd&start=0

 

går også 2 kadett c her med c20 maskina som e rimelig råe. og begger er godkjent som 150hk men de har et vei map og et banemap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du erfaring med dette eller? har faktiskt bidd stoppa med en såpass ombygd bil som ikke hva godkjent av biltilsynet i teknisk kontroll, kjørte biln inn og de gikk gjennom biln og jeg fikk med meg en mangel lapp om hva jeg måtte fikse for noe. Forsikringga gjeld men man får ikke fulldeket et beløp.

 

treng ikke bremser for m3 kan brukde 325 bremser.

så lenge han lever papirer fra benking dær motorn ikke drar mere hk en bremsene er tillat så får man det godkjent.

 

Går en Bmw e30 her i mo i rana som er godkjent ombygd fra 320 til turbo maskin. går under navnet jesus bmw.

http://www.powerpage.dk/tuningshistorie ... 30%20turbo

 

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=6 ... nd&start=0

 

går også 2 kadett c her med c20 maskina som e rimelig råe. og begger er godkjent som 150hk men de har et vei map og et banemap.

 

Har en del info om dette ja. Har selv en mye modifisert bil, motorbyttet med nyere og en god del kraftigere motor enn hva som kunne leveres originalt. Motor, bremser, osv står i vognkort, og reel motoreffekt står skrevet inn. Bilen er typegodkjent og legalt forsikret som største originale utgave i.h.h.t lover og regler.

 

Så hvis du tar deg bryet med å prøve å få den modifiserte bilen din godkjent, så forstår du kansje etterhvert hva som gjelder. Fordi det er helt utrolig hvor lite enkelte skjønner logikken i det de selv sier!

 

Hvis en bil, som i dette tilfellet har 300 hester, blir godkjent med 200 hk ved å "justere" ned effekten hele 100 hk!! Ja, så gjelder godkjennelsen nødvendigvis kun for 200 HK. Så ved å "justere" opp igjen effekten til 300 Hk etter godkjenning, så er bilen fortsatt akkurat like lite godkjent som den er nå. Fordi blir bilen godkjent med 200 HK, så gjelder ikke den godkjennelsen for 300 HK vet du.

 

325 bremser bør vel kansje bli akseptert til inntil 200 hk, siden en E30 325 har ca 170 hk originalt. Men til 300 hk må det nok sterkere lut til.

 

En kan selvsagt gjøre som du sier, å gjøre et forsøk på å lure biltilsynet til å godkjenne bilen med en lavere effekt enn motoren er ment for å ha. Men skulle bilen bli innblandet i ei ulykke, og effekten viser seg å være 100 HK mer en det bilen er godkjent med i vognkort, så vil forsikringa slutte helt å gjelde. Er altså ikke "bare" snakk om en avkortning. I tillegg risikerer man straff for dokumentfalsk. Og tro ikke at SFOOR, som eventuelt skal anbefale en slik godkjenning er like naive som du selv..

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan kanskje være å prøve å få "lånt" bilen av selger, og ta den med på en henger. Kjøre til nærmeste veistasjon, sammen med selger, få de til å se på den og høre hva som evt. må til for å få den godkjent.

If everything seems under control you're just not going fast enough... - Mario Andretti

 

GT: Tifosi78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan kanskje være å prøve å få "lånt" bilen av selger, og ta den med på en henger. Kjøre til nærmeste veistasjon, sammen med selger, få de til å se på den og høre hva som evt. må til for å få den godkjent.

 

Et godt forslag. Tror jeg ville ha prøvd noe lignende selv.

 

Men trolig er det ikke så enkelt. Den lokale trafikkstasjonen vil kreve dokumenter. Blant annet dokumenter fra BMW som ikke finnes. Årsaken er jo fordi en BMW E30 ikke ble levert med i nærheten av 300 HK originalt.

Så det trafikkstasjonen gjør i slike tilfeller, er å sende saken til SFOOR. Dette er ei spesialgruppe sammensatt av biltekniske fagfolk fra hele landet. Så er det opp til bilens eier å samarbeide med denne spesiagruppa, og gjøre de tekniske forandringer som SFOOR mener er hensiktsmessige for at bilen skal kunne godkjennes med inntil 300 HK. Kan på en måte si at bilen er for "rå" til at merkeforhandler og statens vegvesen kan ta ansvar for den:thumb Altså hviler det enda større ansvar på eier, ved at han følger retningslinjene til SFOOR. Men til syvende og sist er det jo statens vegvesen som eventuellt godkjenner den da, etter en eventuell anbefaling fra SFOOR hvis eier/bygger har gjort en ærlig jobb med bilen.

Førstes da blir dette en skikkelig grom BMW som er verdt å eie.

 

I motsatt fall er det langt bedre å beholde en bil original, eventuelt trimme med en motor som bilen kom med originalt. For å holde meg til BMW, f.eks en E30 320 motorbyttet til 325. Slikt noe er vel fortsatt ganske kurant å få godkjent, da dokumenter på de forskjellige E30 sine råkarosseri er like o.l.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja, nå har jeg lest litt rundt om E30 og godkjenninger.

 

Jeg skal være enig i at det er passe dumt å kjøre med en bil som ikke er godkjent med effekten, ei heller type motor, mtp. forsikring og regresskrav.

 

Men hvordan er det med prøveskilt? Bilen er i forsvarlig stand, 325 bremser, stålspunna slanger og 4punkts-belter, men den er jo ikke godkjent.

 

Har også en kompis som driver import av ulike Bmw-er, da særlig M3 og M5.

 

E30 med turbo er det jo mye mas med for å få godkjent. En M motor skal da være betydlig lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår