Gå til innhold

350 v8

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

noen som har noe peiling på hvor man kan få kjøpt trim til en 350 ?

eventueller høycomstempler

 

Det er bokstavelig talt et hav å velge i. Både mht salgssteder, priser og veier å gå for å få høyere effekt.

 

Hva du bør gjøre er også avhengig av hvilken type 350 motor du har.

Stempeltoppene kan f.eks være flate, nedoverbuet (dished) eller oppoverbuet (domed). Størrelsen på forbrenningskamrene varierer, og toppene du allerede har kan være ok å jobbe videre med, eller de kan være totalt ubrukelige å jobbe videre med.

 

Aller først bør du dekode motoren. Dvs finne alt av støpenummer og finne betydningen av disse. På en Chevrolet 350 er ikke det veldig vanskelig. Gå til linken under, så finner du forklaring på alt av tallkoder og støpenummer på både blokk og topper:

 

http://www.nastyz28.com/sbchevy/sblock.php

 

Så må du finne ut om din motor er original, eller modifisert og om toppene er de originale for din motor.

Spesielt kompresjon og størrelsen på forbrenningskamrene er viktig. Har du allerede ganske høy kompresjon, vil f.eks et bytte til høykompstempler gjøre motoren ubrukelig.

 

Så må du sjekke om motoren er egnet som trimmingsobjekt. Innmari surt å legge den tusenvis av kroner på en motor som raser rett etter ombyggingen, eller?

 

Når du har kontroll på dette anbefaler jeg deg å kjøpe en eller flere bøker om trimming av Chevrolets small block motorer. Det er skrevet flere bøker om dette. Hør med Automobilia bokhandel i Oslo. De sender over hele landet og har nettbutikk.

 

Etterpå vil du ha et rimelig grunnlag for å "sprite opp" motoren din.

 

Det er svært mange trimmingsmetoder og mange sannheter om hva som er "best" når det gjelder akkruat Chevrolets small block motor.

Hver for seg er sikkert mange av metodene bra, men da må de følges og forstås.

Og dersom man begynner å mikse flere metoder, ender man gjerne opp med tom lommebok, høyere drivstoff forbruk - og en motor som yter litt mindre enn før man begynte.

 

Husk også at det betyr mye hvilken bil motoren skal i: Vekt på bilen, bakakselutveksling, type gearkasse og bakhjulsdimensjon. For du ønsker jo å konsentrere kreftene i motoren omkring det turtallet som passer disse andre omgivelsene best.

 

Fristende å hoppe over dette? Vel, det blir omtrent som å hoppe over grunnmuren før man setter i gang med husbygging...:shake

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår