Gå til innhold

Erfaringer med Audio Fence komponenter

Ranger emnet


m0rpheus

Anbefalte innlegg

er du helt dust eller? selvfølgelig merker du stoor forskjell på høytalere som koster 100kr eller 1000kr..

Merker du ikke det,så ta en hørselstest.

 

selvfølgelig merker du forskjell på en høytaler til 1000spenn og en til 100 over disk. 100-kroners høytaleren jeg siktet til er type de du finner hos netthandelen.no og da tror jeg ikke alla er i stand til å høre forskjell. Og vær ikke for sikker på at du merker forskjell på en til 1000spenn og en til 100 over disk heller.

 

Da jeg skulle ha nye/ny mellomtone i fordøra på a4 skulle møller ha litt over 1000spenn for det elemente og det tror jeg faktisk alle høytalere uansett pris kan slå hva angår lydkvalitet. Så endte på komponentsett fra pioner til rundt 1000lappen

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså veldig delte meninger om dette temaet (og mye off topic). Jeg har i hvertfall kjøpt et par 4" som jeg skal hive i bilen til mor, da disse spiller garantert bedre enn orginalhøytalerne i en 190D '84 modell ;)

 

Jeg har lite/ingen peiling på anlegg i bil så jeg spørr (høres sikkert dumt ut). Bror har installert en helt ok headunit fra Pioneer i bilen, vet ikke hvordan Pioneer-spiller det er eller om den duger til noe, vil denne kunne dra disse høytalerne fint uten forsterker?

 

specs på høytalerne:

4" 2-veis

P.P.injection cone rubber edge

1.5 "dome diskanthøyttaler

1" al.voice coil

6 oz magnet

4 ohm Impedans

Maks effekt: 100W

*Volkswagen Golf Mk2 uten skilter edition

"Tom, If ironi was made out of strawberrys. We'd all be drinking alot of smoothies right now"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Opprinnelig skrevet av - Pal -

selvfølgelig merker du forskjell på en høytaler til 1000spenn og en til 100 over disk.

Sitat:

Opprinnelig skrevet av - Pal -

Og vær ikke for sikker på at du merker forskjell på en til 1000spenn og en til 100 over disk heller.

Ja, akkurat nei. Hva prøver du å si sa du?

 

Jeg tror han tror høyttalere man kjøper på Netthandelen til 100,- egentlig koster 1000,- over disk, og at man således ikke hører forskjell på 100-kroners Netthandel og andre 1000-kroners høyttalere kjøpt "over disk".

 

Noe som enten betyr at Netthandelen virkelig har lyktes med sin indoktrinering av hvordan prisen der såkalt bestemmes av kundene, eller at vi faghandlere er ute og :biker angående hva vi tilbyr av 1000-kroners høyttalere... alacocaina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han tror høyttalere man kjøper på Netthandelen til 100,- egentlig koster 1000,- over disk, og at man således ikke hører forskjell på 100-kroners Netthandel og andre 1000-kroners høyttalere kjøpt "over disk".

 

Noe som enten betyr at Netthandelen virkelig har lyktes med sin indoktrinering av hvordan prisen der såkalt bestemmes av kundene, eller at vi faghandlere er ute og :biker angående hva vi tilbyr av 1000-kroners høyttalere... alacocaina

 

da får vi prøve å fotklare det jeg mener. Tror ikke at en høytaler fra netthandelen type fence audio er verdt 1000kr er kanskje ikke verdt mer enn 100kr en gsng. Men om du går i en butikk og kjøper en høytaler/høtalersett til 1000 kroner og ett til 100 i en butikk (får man egentlig så billige høytalere i butikk?) så tror jeg nok at de fleste vil høre en forskjell. Får du derimot tak i høytalerne fra netthandelen til 100kr gjør ikke dette plutselig høytaleren super, men tror at forksjell mellom denne/disse høytalerne vil være noe mindre og kannskje vil ikke alle høre forskjell, og spesielt om de kun drives av ca-spilleren. Har aldri hørt disse høytalerne spille, ville heller aldri kjøpt dem selv, så bli mest synsing, men er nå min teori i det hele da.

 

Så kommer vi til det at en 1000kroners høytaler nødvendigvis ikke behøver å være noe bedre en de du får hos netthandelen, og da tanker jeg mest på om du går til forhandeleren (audi, mercedrs, etc.) får å kjøpe deg et nytt element fordi det som sitter i bilen din fra før er ødelegt. Mitt inntryk i alle fall hos møller er at de tar en uanstendig høy pris for et produkt som er verdt langt mindre. Da f.eks en orginalhøytaler til en a4. Kan ovrehode ikke se for meg at dette ene elemte er verdt sine 1000kr og kan måle seg med et tilsvarede til 1000kr fra. f.eks pioner.

 

Så konklusjonen min her er at, en høytaler til 100kr kan nok aldri måle seg med en til 1000kr. uansett om den kommer fra netthandelen eller fra en butikk. men at det alltid vil være forskjell i kvalitet uansett prisklasse og noen ganger så kan man faktisk få tak i ting til en svært rimlig pris som ikke nødvendigvis er helt ræve kontra det langt dyrere merke.

 

Men man må ikke være helt ukritisk heller og tro at man får noe kjempebra bare fordi det er dyrt evt. dyrere enn alternative. Tenker da spesielt på møller som skulle ha litt over 1000kr for et element. Det blir bare ikke så bra bare fordi prisen er skrudd opp. Og man skal heller ikke si at ting er dårlig/ubrukelig bare fordi det er billig.

 

Selvfølgelig vil det alltid finnes ting som er billig og mer eller mindre ubrukelig, og så har du de produktene du kan leve med og som faktisk kanskje fungerer helt ok pris tatt i betrakning. Så har du den andre enden av skalaen der du finner dyere/dyrere produkter som faktisk er mer eller mindre perfekte, men så har du de som ikke nødvendigvis er så veldig mye bedre enn et tilsvarede godt billigprodukt, så da må man vurdere hvor vidt du vil legge på de ekstra kronene bare for å få noe som er litt bedre, evt. se seg om etter et helt annet produkt.

 

Som da jeg f.eks gikk for komponent sett til ca.1000kr i stedenfor ett element til ca.1000kr sier ikke at komponentsette er så sykt mye bedre, men fikk faktisk 4 helt nye høytalere (diskant og mellomtone) og delefilter for samme prisen som et element villi kostet hos møller.

 

Til slutt så er det vel litt med "alt til sitt bruk". Skal du spille høyt og klart er nok ikke fence audio noe og satse på, men hører du kun på radio og kanskje litt musikk i ny og ned, og ikke tilbringer mange timer hverdag i bilen, så tror jeg at elementene fra netthandelen kan fugere helt fint om du ikke er av den kravstore sorten.

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte fence audio 12" og den minste fence audio 2 kanaleren fra netthandelen til 600,- bare for faen for to år siden. Og det fungerte faktisk helt greit.

solgte dette videre til ei jente for et år siden og hu har hatt det i to biler gjennom et år.

 

Så det fungerer faktisk. men ikke forvent no db-drag pokal

87` Volvo 740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg "ga faen" og kjøpte 2 4" til å ha forran og 6*9 til hattehylla. Skal monteres i golfen som jeg bare skal ha til sommeren, så gadd ikke bruke så mye penger på anlegg til den.

 

Har kobla de opp til anlegget på rommet, og de spiller helt greit :partyon: Virker som de spiller bedre jo høyere volumet er, men så er jo akustikken(?) anderledes her på rommet enn i ei lita golf.

Nå er jo ikke jeg noe ekspert på lyd heller da ;)

:disco

 

Nå spørs det bare hvor lenge de holder xD

Endret av m0rpheus

*Volkswagen Golf Mk2 uten skilter edition

"Tom, If ironi was made out of strawberrys. We'd all be drinking alot of smoothies right now"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår