Gå til innhold

luftfilter

Ranger emnet


Dante

Anbefalte innlegg

hei.

jeg er midt i arbeidet med å forvandle den gamle scorpioen min til en skikkeli "råne-traktor", og som kjent så må jo alle rånere med respekt for seg selv ha et åpent luftfilter...men før jeg eventuelt gjør en feil, så tenkte jeg å rådføre meg med resten av norges rånere =)

 

så mitt spørsmål er følgende:

MÅ man nødvendigvis bruke masse penger på spesielt tilpassede kit m/braketter, rør og alskens "tjafs"?

eller går det ann å bare kjøpe et universalt filter på biltema og kløne det på plass med tape, strips og godvilje?

vil dette være vanskelig/ha negative følger?

 

motoren er en gammel 2.0 OHC forgassermotor, med en sånn stooor rund luftfilterboks med rør fram til grillen.

planen min var nemlig å fjerne det runde gamle papirfilteret, og feste kon-filteret på enden av røret framme ved grillen, og la filterboksen og alt være i fred =)

 

høres dette ut som en j*vlig dårlig idé, eller kan det funke helt fint?

 

er ikke interessert i å bruke unødvendig masse penger på dette som dere sikker skjønner =p

-91 BMW 320i

-80 Opel manta b 2.0

-93 Citroën ZX 1.4i Reflex (ikkje mobb!)

-98 Honda Snykleppar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en sabla ræva idè.

Du kan likegodt kjøre uten filter, for det er to løp på filterboksen, hele vitsen med konfilter er vekk og du får dårlig rensing.

Skal du på død å liv ha noe som ser tøft ut, skaff ett passelig stort rundt filter til V8, skrell opp bunnen på filterboksen, sleng en passelig krom-hjulkapsel eller noe oppå og skru til.

Ikke CAI, men det vil bli lyd, og det ser bedre ut enn nevnte løsning.

Kjørte heller uten på min sierra 2.0 OHC...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som en sabla ræva idè.

Du kan likegodt kjøre uten filter, for det er to løp på filterboksen, hele vitsen med konfilter er vekk og du får dårlig rensing.

Skal du på død å liv ha noe som ser tøft ut, skaff ett passelig stort rundt filter til v8, skrell opp bunnen på filterboksen, sleng en passelig krom-hjulkapsel eller noe oppå og skru til.

Ikke cai, men det vil bli lyd, og det ser bedre ut enn nevnte løsning.

Kjørte heller uten på min sierra 2.0 ohc...

 

+1

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm....fikk et gult biltemafilter hos en kompis som ikke skulle bruk det alikevel (det der kon-filteret til 99,- de har), og tenkte jeg skulle kjike nedi motorn og se om det gikk ann å fikse til noe....men som "Granada3.0GL" sa, så er det 2 løp inn (1 fra front, og 1 fra undersida)...noe jeg ikke hadde tenkt på...men det på undersida må det vel gå ann å gå forbi på et vis.

MEN så la jeg også merke til at det var en føler eller noe av et slag på "røret" som hadde ledning bort til forgasser...og føltes litt dumt å kappe røret bak den..hva er dette for noe rart?

 

og hvorfor er det et innløp som suger varmluft forresten?

 

 

jeg høres kanskje litt vanskelig ut, men jeg vil faktisk på død og liv få denne kjerra mest mulig harry, og da følger kon-filter el lignende liksom naturlig med :p

 

jeg er IKKE interessert i å kjøre uten filter, for jeg kjører en del i støvete miljøer, og vil ikke vrake bilen ENDA :p

og vil sist men ikke minst bruke minst mulig penger...og siden jeg fikk et filter gratis og franko, så vil jeg jo helst benytte dette.

 

hva varmluft angår, så var planen å lage rør helt fram i grillen, så dette ser jeg ikke som et problem.

-91 BMW 320i

-80 Opel manta b 2.0

-93 Citroën ZX 1.4i Reflex (ikkje mobb!)

-98 Honda Snykleppar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte med åpent filter på 2L ohc'en jeg hadde i bilcrossbilen.. Var så bilcrossaktig gjort at det nesten var skummelt.. :p

 

Men funka fjell.. :)

 

Hadde som du sa, den store runde stygge boksen, tok vekk filtret inni, blinda varmerøret som går fra filterboksen og til eksosen, og tredde filtret på det andre røret, å stripsa det fast frammi fronten.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår