Gå til innhold

Automatkasse trøbbel 3.0 24V

Ranger emnet


screamingpie

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har opplevd at girkassa har begynt å oppføre seg litt annerledes enn vanlig særlig i oppoverbakker. Det som skjer er at når jeg gasser på så øker bare turtallet på motoren uten at det blir noe særlig fremdrift. Jeg har feilsøkt litt og oppaget at den vaieren som går mellom gasspjeldet og den sorte elektronikkboksen som styrer girkassa på ett eller annet vis er veldig slakk.

 

er det noen som vet om vaieren skal være slakk eller hvordan dette virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner til den bilen, så pleier det å skulle være en ørliten slakk i disse. Hvordan er det med vakuumslanger....

 

Hei!

Jeg tok litt feil av den vaieren.. vaieren går til cruisecontrollen:crazysant:

 

Vakuumslanger har jeg ikke sjekket. Jeg byttet hjernen til girkassen med en nyere, men kjøremesig er det samme som før.

 

Jeg har kun problemet når motoren er ordentlig varm, ca. etter 1 mil kjøring.

 

Jeg skal se om det kan være noen vakuumslanger som er dårlige:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peil olja på kassa du, når jeg kikker litt mere så høres det ut som lavt oljenivå.

Ett olje og filterskift er sikkert ikke dumt det heller.

 

 

Litt historie. Bilen ble kjøpt i 2006 fra Tyskland. etter noen måneder røk converteren, kunne bare kjøre i 1. gir og revers. Kjøpte en helt ny converter og girkasse rett fra fabrikk. Flushet kjølesystemet for gammel kullsvart olje og helte på ny olje ( dextron 3). Alt har fungert etter det frem til forrige uke da den plutselig ruset i oppoverbakke. Oljenivået har jeg målt med bilen på tomgang både kald og varm med utslag på hot og cold merket på pinnen. Giroljen som nå har gått ca. 2000 mil har jo litt mørkere rødfarge, men ellers ok. Det lukter ikke brent av oljen og det er heller ikke spor etter partikler.

 

Det eneste jeg ikke har sjekket er filteret da jeg må suge ut en del olje da det ikke er tappeplugg på bunnpanna, men skal sjekke filteret:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peil olja på kassa du, når jeg kikker litt mere så høres det ut som lavt oljenivå.

Ett olje og filterskift er sikkert ikke dumt det heller.

 

Hei !

 

Har nå byttet filter, olje og sjekket alle plugger til magnetspoler. Det har ikke blitt noen forbdring:mekke:

 

Etter en kjøretur på 30 min la jeg hånda på bunnpanna, og den hold vel 80-90 grader:coplight og tur-retur rør for oljekjølinga var bare lunket. Er det kanskje noe galt her:wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast ut kassa og inn med manuel, ell bytt konverter ! Pappa har hatt x antall 24v med autolat ( omega riktig nokk ) og alle har begynt sånn, til slutt kommer du ikke av gårs plassen din en gang..

81' Rekord E1 2,2i - Spiker

86' Rekord E2 2,6i - Solgt !!

78' Rekord E1/2 3.0i rullende prosjekt

99' Omega B 3.0 24v R6 - Gubbebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast ut kassa og inn med manuel, ell bytt konverter ! Pappa har hatt x antall 24v med autolat ( omega riktig nokk ) og alle har begynt sånn, til slutt kommer du ikke av gårs plassen din en gang..

 

Helt enig med at det er mye mindre trøbbel med manuell kasse, men dersom converteren skulle ha vært dårlig skulle den vel også vært dårlig ved kald start og på flere gir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med at det er mye mindre trøbbel med manuell kasse, men dersom converteren skulle ha vært dårlig skulle den vel også vært dårlig ved kald start og på flere gir?

 

Huh ? Kødder den bare når den har fått opp tempen og på ett gir ?

Jeg synes det høres ut som at converteren ikke henger med, eller at "bånda" eller lamela inni kassa er brent ;)

81' Rekord E1 2,2i - Spiker

86' Rekord E2 2,6i - Solgt !!

78' Rekord E1/2 3.0i rullende prosjekt

99' Omega B 3.0 24v R6 - Gubbebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIII er vel riktig olje også?

 

Ikke godt å si hv adette kan være for noe.

Har denne automaten styreenhet? Kan det være mulig å lese ut litt data og feilkoder av en evt. styreenhet.

80-90* høres ut som en normal driftstemp det, men jeg trodde olja sirkulerte i oljekjøleren hele tiden, men mulig det sitter en termostat der...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh ? Kødder den bare når den har fått opp tempen og på ett gir ?

Jeg synes det høres ut som at converteren ikke henger med, eller at "bånda" eller lamela inni kassa er brent ;)

 

Hei!

 

Ja kun etter 1 mils kjøring da motoren har blitt varm, så når jeg kjører i "D" og den automatisk ligger i 3. gir på 1900 omdr og jeg kommer opp en bakke jeg må gasse litt på så øker turtallet til 3000-4000omdr. for å opprettholde samme fart på bilen.:camper:

 

 

Eneste jeg har gjort er å bremse på 3. og 2. gir i nedoverbakker for å slippe å bremse sånn hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIII er vel riktig olje også?

 

Ikke godt å si hv adette kan være for noe.

Har denne automaten styreenhet? Kan det være mulig å lese ut litt data og feilkoder av en evt. styreenhet.

80-90* høres ut som en normal driftstemp det, men jeg trodde olja sirkulerte i oljekjøleren hele tiden, men mulig det sitter en termostat der...

 

 

Tror 80-90 er normalt jeg også, har spurt på verksted. Det er ikke så veldig stor flow gjennom kjøleren vist nok. Jeg har byttet styreenhet uten at det hjalp. Derso mdet skule være noe alvorlig galt pleier det å komme opp en blinkende sirkel på dashbord vist nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørest ut som det er feil olje men,etter som den blir varmere,desto værre blir det.

 

 

Hei.

 

Jeg har brukt Dexron III som også står i instruksjonsboka til bilen. Jeg har sett litt etter automatkasse på nettet som skal sitte i senatoren og det er en... etter hva jeg forstår AR35 eller GM 4L30E. Når jeg ser på bilder ser det ut som om det er en vakuumslange på toppen av girkassa helt bakerst. Jeg kan ikke se det står omtalt noe om vakuumslange i Haynes boka. Jeg har bestillt en overhalingsmanual for GM 4L30E kasser som jeg skal se litt nærmere på.

 

Er det noen av dere som vet om det er vakuumslange på senatorkasser?? Hvis det er det så skal jeg sjekke at denne er hel i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ja kun etter 1 mils kjøring da motoren har blitt varm, så når jeg kjører i "D" og den automatisk ligger i 3. gir på 1900 omdr og jeg kommer opp en bakke jeg må gasse litt på så øker turtallet til 3000-4000omdr. for å opprettholde samme fart på bilen.:camper:

 

 

Eneste jeg har gjort er å bremse på 3. og 2. gir i nedoverbakker for å slippe å bremse sånn hele tiden

 

Høres merklig ut.. Men lokt på peilepinnen, lokter det brent av olja på pinnen så er kassa defekt.

81' Rekord E1 2,2i - Spiker

86' Rekord E2 2,6i - Solgt !!

78' Rekord E1/2 3.0i rullende prosjekt

99' Omega B 3.0 24v R6 - Gubbebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår