Gå til innhold

offroad bil

Ranger emnet


volvo240gl_1986

Anbefalte innlegg

For å svare skikkelig her tror jeg du må vite hva du skal bruke bilen til... Skal du ha en standardbil, ferdig modda bil, eller en bil du skal stasje opp selv?

 

skal du i terrenget og ha en bil som funker bra der, og som er lett å få deler til, ville jeg uten tvil gått for toyota, LJ70 eller 73, Men vær OBS disse ruster, men har ramme, så rusta er sjelden farlig. sjekk uansett ramma for rusthull der den buer oppover forran bakakselen. Disse er litt "traktor" etter veien, men det er ikke uten grunn at de nesten bare vil ha Toyota i afrika.

 

skal du ha en tøff bil, som funker bra langs veien, og ikke minst kan trekke bra med henger uten å slite nevneverdig går du for en patrol. for 70/80K får du en Y60 med 2.8td motor... god motor, litt mindre traktorfølelse over bilen. 3.3L kom i den gamle 160, ei rustbørse uten sidestykke(men man kan være heldig), men med ei drivlinje man kunne bryte fjell med....

 

Pajero er og en fin, bra bil til prisen din.... kommer igjen an på hva du skal ha bilen til...

 

de andre styrer du unna, sagt rett ut

 

gallopper: gammel pajero innpakka i plast

jeep: potent bra bil, men dyre deler, og stort sett dyre i drift

 

hva med suzuki Vitara, Grand Vitara, eller Jimny? alt ettersom hva du ser etter...

 

der kom ewt svar jeg har ventet på:p slik jeg tenkte å bruke den jo som en helt vanlig bruksbil, blir ikke så mye ut i terrenget eller noe sånnt. jeg bor på en plass der det er mye snø og når jeg står opp og skall til jobb om mårran så er det ikke sikkert det er brøytet en gang, og da blir det værre med en volvo 940 med kappa fjærer på:p

 

har sett en del på patrol Y60 med 2.8td motor. men de jeg falt for er så langt unda. og jeg gidder ikke å reise 10 timer for en bil som jeg kansje ikke kjøper en gang.

 

i helgen så skal jeg se på en 1987 mod pajero. har hørt mye snakk om topp/topp pakning på de bilene, att det er en svakhet?

er det en svakhet? eller sjer det bare med de som starter med å kjøre full gass med kald motor? og slurver med service

og rust, hvordan er disse bilene med rust og hvor?

 

 

mvh arnt olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må være ekstremt nøye med de pajerotoppene og nissan 2,8td og ryker det en vannslange er du fucked. Disse motorene er myyye verre en volvo/vw d6 og hvis du ikke har reaksjon og kikker på måleren hvert femte sekund.Døden er også og justere opp diesel og turbo. På patrol 3,3 kan du justere pumpe og turbotrykk mye og kjører du motoren varm så gjør det ingenting. Heller sprek bil med driftsikker drivlinje med rust som man ikke ser istedenfor en dau kjdelig bil som ruster nesten like mye. Hvorfor er dere så redde for rust?

Endret av Atle3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle seksere med lang alutopp har trøbbel med topp og topppakning, det er ikke noe å lure på, selvfølgelig har noen mer trøbbel enn andre.

Noen kan gå evig på samme topppakning, og noen kan være på sin andre før bilen har passert 300 000.

Til den bruken du nevner så ville jeg nok anbefalt å kikka på en Pajero, ikke den mest solide eller ettertrakta, men den kommer seg vel så godt fram, høy nok, og siden den er litt mindre ettertrakta og dermed lettere å få mere bil for pengene.

Det trøbbelet Pajero har som de andre ikke er plaga med er girkasser, de er litt spinkle, og har nivåpluggen for lavt så bilen må stå skeivt ved fylling av girolje.

 

Patrol er mye grommere enn LC etter min mening, det grommeste er jo 160 med superroof og SD33T, skuddsikre, tøffe, og ihjelrusta, samt ett dårlig elektrisk anlegg. Y60 er jo også tøft, og er på mange måter en forfina 160, RD28T-motor, mer moderne, og solid nok bygd. Har litt trøbbel med topppakning, de ruster de og men ikke like ille som 160.

Y61 er jo dagens patrol, ikke den fineste, ZD30-motor, 4 sylindra direkteinnsprøyta motor, fremdeles en grom bil, men for nytt, for mye komfort..

Det hjelper ikke stort at det er ramme på bilene med tanke på rusta når den ruster like herlig som hytta.

 

Svaret fra Sven 410 er ett godt og korrekt svar, defra Atle3 kan du bare ignorere, kikk mellom postene hans og tenk på at han ikke er gammel nok til å ha lappen en gang så skjønner du hva jeg mener.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel hvis du sier at rd28 bare har litt trøbbel med toppakning så tar du fullstendig feil. Der ryker toppene hvertfall en gang i bilens levetid.

Og pajero har ikke sekser men toppene sprekker like mye der.

 

mest på 2.3td, men jeg har hatt både det og 2.5td, 2.5td er en frisk motor selv med meget lite hk. Så en 2.5td pajero er en bil å anbefale. Men gamle patrol 160 super roof er utvilsomt det råaste man kan ha som offroader... få på store hjul, justere opp turbo og pumpe, bøttelykter og heising. Da har du en grom bil

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har påstått at toppene ikke ryker på RD28T, nei.

Men ikke alle ryker, noen holder bedre enn andre.

Ofte holder det med skifte av topppakning og evt. sliping av topp om man ikke kjører i evigheta eller glohett.

Heller ingen som har påstått noe om verken sylinderantall eller kvaliteten på pajero heller, eller kan du vise til det, det eneste som er sagt at sekser og alutopp er en dårlig miks uansett bil.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ble en 1987 pajero. nylakkert sommer 2009, tektylert forige uke. nye sommer og vinterdekk til 40 lapper. overhalt motor av mitsubishi på 280000km nåværende km er 350000. eneste som er en litin feil er att startmotor ikke slår inn vær gang. men jeg vil si det var mye bil for pengene. betalte 44 lapper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pajero er nok ikke noen dårlig bil, men vær OBS på girkassa som Granada 3.0GL sier her...

 

det som kan være tricket med slike kasser for å få dem til å vare, dersom du har ei bra girkasse er å skifte simmeringene der mellomakslene er montert på kassa...

 

så fyller du opp girkassa til det renner over på nivåpluggen, jekker bilen så høyt det lar seg gjøre i bakenden, evt setter den i en bratt nedoverbakke, og overfyller girkassa litt...

 

1-2 cm høyere oljenivå er ikke noen problem. det gjør bare at lagrene på den øvre kubben blir smurt bedre...

 

2,3 liter diesel motorene har så langt jeg vet endel topp problemer, men 2.5 er noe bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Noe som tåler tøfe tak er F serien fra Ford. Billige deler er det og. HAr to stykker så jeg snakker av erfaring. Pajero har gearkasse problemer.... Og selvfølgelig måtte det komme midt i Sahara. man man fixer slikt og :-) toyota er et supert valg. Patrol er stor og tung.... Blir litt danskeferje..... De som Kjørte Patrol Budapest - Bamako endte opp som sinker.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som tåler tøfe tak er F serien fra Ford. Billige deler er det og. HAr to stykker så jeg snakker av erfaring. Pajero har gearkasse problemer.... Og selvfølgelig måtte det komme midt i Sahara. man man fixer slikt og :-) toyota er et supert valg. Patrol er stor og tung.... Blir litt danskeferje..... De som Kjørte Patrol Budapest - Bamako endte opp som sinker.

 

Patrol e stor å tung? Ka e F-serien te F*** da liksom?? Enda stør å tynger:pimp Itj åt det e nå gæli me det da hehe.. Forøvrig Chevy som e tingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er EN bil som gjelder som offroader... Nissan patrol 3.3td, sekser med fantastisk lyd, sterk motor og tøft karosseri.

 

Blir mest sannsynlig en slik etterhvert:)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er EN bil som gjelder som offroader... Nissan patrol 3.3td, sekser med fantastisk lyd, sterk motor og tøft karosseri.

 

Blir mest sannsynlig en slik etterhvert:)

 

Nja, er ikke sååå imponert over kraften i en 3,3.. Men det kommer seg litt hvis du justerer pumpa, og monterer større og friere eksos.. Jeg kjører helst ikke med motorer under 6liter:pimp og er vant til deretter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, er ikke sååå imponert over kraften i en 3,3.. Men det kommer seg litt hvis du justerer pumpa, og monterer større og friere eksos.. Jeg kjører helst ikke med motorer under 6liter:pimp og er vant til deretter

 

du sier noe der, hehe..

 

ja, alt må justeres på maks såklart. Skal ryke blått på tomgang og svart ved pådrag.. hehe

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår