Gå til innhold

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har altså fått et liite problem med min Stratus, jeg har tidligere hatt problemer med Fjernkontrollene av Stratusen, men har fått ordnet det nogenlunde. Men nå, er det startsperren som begynner å ta kveld, eller om det er koblingen mellom Startsperre og fjernkontroller som er problemet, vet jeg ikke.

 

Men i såfall, ingen reaksjon skjer i startsperra, jeg har testet fjernkontrollene opp mot en DEFA-tester, som har meldt at den mottar signal fra fjernkontrollen, men fremdeles, ingen reaksjon i startsperra. Fremdeles aktiv.

 

Følgende har blitt utført:

- Har lokalisert startsperra, sett om det er noen fysiske feil på den, ingen funnet.

 

- Har vært i kontakt med Chrysler eksperter og verksted, de kan ikke hjelpe med annet, enn å programmere bypass inn i hjernen.

 

- Har undersøkt på nettet etter en bypassmulighet, dette er ikke mulig på europeiske Stratuser ser det ut til. (EU/FN reglemanget i 1998 som var så strenge da) Det er programmert inn i hjernen, ingen utvei.

 

- Har undersøkt på nettet etter Startsperre m/fjernkontroll, har funnet sperre, men ikke med fjernkontroller..

 

 

Det jeg lurer på er, er det mulig å kunne montere fjernstyringen av sentrallåsen på en 95 stratus, over til en 98 stratus, som et triks for å unngå startsperra, passer koblinger etc.? Noen som har vært borti dette før?

 

 

Skal kjøpe en delebil, trenger div annet og, som lykter fram, batteri og div annet småting for å få den prikkfri. Og den har fjernstyrt sentrallås, men lite sannsynlig at den har startsperre. Der kommer det med fjernkontroller osv. Så jeg tenkte jeg skulle finne ut om dette var mulig. Jeg leter fremdeles etter en som selger sin Stratus 97/98/99 i deler, som har startsperre og fjernkontroller.

 

Vet dere/kjenner dere noen, som skal vrake sin stratus, og som kan selge meg Startsperre evt. da? Eller vet dere om en lettere løsning på dette?

 

Vet at jeg kan ta den inn på verksted osv, men p.g.a. lang ventetid osv, tenkte jeg at jeg skulle finne ut av dette på egenhånd i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg lurer på hvilken fjernkontrol eller/og alarm du har? er det Defa? eller er det en original chrysler med innebygd chip i selve bil nøkklen? om det er en defa så regner med at du får åpne og låst dørane når du bruker fjernkontrolen? om det er sånt så er det slik at du slår av alarmen, dørene låses opp men du får ikke starte motoren når du vrir på tenninga? er bilen din automat eller manuel?

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

 

Det er Standard Chrysler startsperre. Brukte Defa testeren til å sjekke om det ble sendt RF signaler, det er ikke chip i nøkkelen, det er der problemet ligger. Jeg får rett og slett ikke starta den sabla bilen.

 

Tror 98 mod kommer uten nøkkelchip.

 

Det er ikke alarm på den, kun startsperre. (Sentrallås og startsperre styres av samme systemet, dvs, sentrallås låses heller ikke opp)

 

Det er automat

 

Vel, bilen startet og gikk i 3 sekunder i starten, men nå er det vel ikke igjen mer bensin i motoren, siden startsperren setter bensinpumpa ut av drift.

Endret av DJ_KeNnY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei... ettersom jeg forstår er det slik at den control enheten til fjernkontrolen er en rellee lignende boks i sikrings boksen under rattet -kan stemme det? ifra den går en styre ledning til sentral lås modulen som også ligger her, da ville jeg finne ut hvilken boks det er først og fremst og finne ut om anntena til den er i orden -den kan se ut som en liten coax ledning der de siste cm er uten kejrmen men bare n gjennomsiktig isolasjon med en leder i midten den kan rundt 5-10cm lang og den skal helst ikke ligge inntil metal eller parallel med andre ledninger. Ellers skal du høre at bensinpumpa starter når du sette på tenninga men siden du mistenker at den ikke slås på så kan du eventulet finne den og se om det ikke går en styre ledning til en "annen boks" som kan være motakeren til alarmen. dette ville jeg prøvd først eller står vel noe i haynes boka eller noe sånt? bilen min er manuelt og bare 97 modell så jeg vet ikke hvor forkjellige de er.

 

Uansett så skulle tro at om du tar motakkeren til fjernkontrolen så skulle da alt fungere som vanlig -da vil self ikke fungere sentral låsen med fjernkontrolen men greit å vite hvordan i bilen har de har koblet opp dette enhet, da dette er valfritt/extra utstyr.

 

ellers noen bilder hadde kanskje vært fint og gjørt ting lettere ;) og at du har sjekket alle sikringer tar jeg som en selfølge... også de i motor rommet :)noe annet å prøve er også å bruke fjernkontrollen helt inntil sikringsboksen og se om det hjelper med veldig kort avstand inntil mottakeren på fjernkontrollen ;)

automat gir kasse har en brytter i forbindelse med park stilling og den tilsvarer clucht brytteren i manuel girkasser -så teoretisk om den brytteren er defekt vil du også ikke få starte ;) MEN siden du ikke får åpne dørene heller så må være selve mottaker boksen eller senderen som ikke sender riktig kode også.... som du ser det kan være forkjellige grunn til feilen men man må lette systematisk. -prøv- og lykke til!!

Endret av matador

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker DEFA`s tester for å kont fjernåpneren,vil denne egentlig bare vise deg at batteriene i fjernkontrollen fungerer...ikke at den mottar signal fra den!

 

Startsperra i Stratus lar seg koble ut,men man må først ha en fjernkontroll som fungerer,denne må kodes opp mot bilen med orginal Chrysler diagnosemaskin for å deaktivere starsperra,etter dette er det en egen prosedyre for å koble startsperra ut.

 

Det gjøres da en fysisk utkobling,ingen bypass-kobling som du skrev lenger opp.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjekke svar.

 

Når det gjelder defa tester, så må den motta signal fra fjernkontrollen, for at den skal varsle om at det er liv i fjernkontrollen. Det er hovedsaklig det jeg ville vite. Ikke hvilket signal som blir sendt fra den.

 

 

matador:

 

Takk for et godt og utfyllende svar.

 

Boksen er en svart firkantete boks, med sølv etikett.. Av typen Rockwell.. AB06 om jeg ikke husker helt feil.

 

Sikringsboksen på min bil er på siden av dashbordet (Mot døren), men mottakeren til fjernkontrollen lå under rattet, veldig langt bak og opp. (Har tatt ut boksen) Antennen ligger innebygd i boksen. Det er ingen ekstern antenne opplagt ut fra boksen. Jeg mener å ha lest, at Chrysler bruker stort sett samme startsperre system på Voyager, neon og stratus i 98 modell. (Hvertfall samme fjernkontroll osv) Jeg har fått tak i en startsperre fra Chrysler Neon nå, og får den i posten til mandag hvertfall forhåpentligvis.

 

 

Har fjernet mottakeren, og prøvd. But did'nt work, det var det første jeg gjorde. Mulig startsperren må deaktiveres først, før man kan ta ut startsperren. Blir forsøkt når jeg mottar startsperra.

 

 

Har prøvd med fjernkontrollen HELT inntill selve antenne enheten. Ingen reaksjon. Fjernkontrollene har egentlig hele tiden vært dårlige, kun en har fungert, og den har hatt dårlig kontakt i dekslet på baksiden, mellom + og - på batteriene.

 

Alt av sikringer og releèr er sjekket. Forsøk på å lure releèt til bensinpumpe o.l. (Konstant 12v til pumpa, men tror det blir fjernet en annen plass, for dette funket ikke)

 

Det er lydsignal varslig over når startsperren aktiveres og deaktiveres. (2 og 1 pip ettersom om du låser opp og igjen) Det er disse jeg merker reaksjonene på.

 

Men tusen takk for svar!

 

Om det ikke blir løst med ny startsperre, så skal jeg laste opp bilder, og litt mer tilleggsinformasjon, regner med at startsperra ikke sender no slags kodesignal til hjernen, så det er bare å bytte ut startsperra.

 

 

Når det gjelder clutchbryter, så vil ikke startmotoren reagere heller hvis den ligger inne, men startmotoren går, men jeg mener at den kutter tenning etter 3 sek hvis startsperren er aktiv.

Endret av DJ_KeNnY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startrperre modulen fra Neon passer ikke! De er ikke like. kun fjernkotrollene som er like. Voyager har et annet startsperresystem.

 

Du kan uansett ikke bruke en bruk modul fra annen bil,og ny modul og fjernåpner MÅ programmeres,ellers vil du ha samme problem.

 

Når dette problemet oppstår på Neon,er det et eget kit å få til disse bilene.

 

Det skal være kommet nye fjernåpnere å få til Stratus nå,de er ikke like som de gamle,men skal kunne programmeres til bilen.

 

Eneste måten du vil få start på bilen,er å få programert en fjernåpner av samme typen du har,for så å koble startsperra ut,eller få programmert den nye type fjernkontrollen som er på markedet for disse bilene. Mulig de nye kunne programmeres uten diagnosetesteren,husker ikke helt.

 

Om nærmeste Chryslerforhandler har en fjernåpner,det skal de ha som verktøy for programmering,så er det ganske fort gjort å få koblet ut startsperra på bilen din.

 

NB! Om startsperra kobles ut på bilen din,vil ikke sentrallåsen fungere lenger ved bruk av fjernkontroll,kun med knappen på døra. Med mindre det mont DEFA e.l.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Scodaracing.

 

Skjønner ikke hvorfor ting skal være så vanskelig på stratus i forhold til neon... :S

 

Men i såfall, jeg får vel bare ringe til Nardø bil, å be om time for fjerning av startsperre der da.

 

Han som skulle sjekke startsperra skulle sjekke opp mot modellnummer osv. Så regner med at han finner feil mod. nummer da..

 

Problemet er ikke å få tak i timen, problemet er å få dit bilen.. bor ei stund unna Nardø liksom.. så ville prøve å finne en utvei..

 

Men, jeg har vel fått vite det jeg trengte nå:) Var ikke rå å finne informasjon rundt dette på nettet, så jeg er glad for at jeg fikk svar her nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til jeg lurer på, går det an, du sier det at det er lett å fjerne startsperra hvis man har en fjernkontroll som funker.. Går det da an, å bare ta vekk startsperra fysisk? (Den boksen jeg snakker om) Og at den da vil kunne starte å gå normalt hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, da regner med at dette er ikke en Defa alram med start sperre -for dette er ganske enkelt å fjerne men forstår jeg deg riktig skodar så er det slik at den originale kontrolen også komuniserer med hjernen og derfor må programeres gjennom fjernkontrol eller obd2 bussen.

 

Kan du bruke eller har du tilgang til en osciloskop DJ? da kan du sjekke om fjernkontrollen sender i det helle tatt... osci kan være av få Mhz egentlig da det du skal se etter er radio FM pulser. Du setter jordings sloyfen i kortslutning med målepinne og plasserer fjernkontrol sendere immelom og aktiverer den -da skal du se en firkantet burst med støy ved aktivering ;) da sender den isåfall fordi ofte selv om de lyser dioden på fjernkontrolen vil ikke si at FM enheten sender. Men siden det ikke hjalp å aktivere den helt intil motakkeren er greit å vite hvilken av de 2 er defekt -kan jo self være at fjernkontrolen ikke er kodet (paret) med mottakeren og ;) ergo vil den ikke godta kodene som fjernkontrolen sender...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar matador

 

Jeg har tilgang til både Osc og Defa Tester..

 

Det er ikke diodelampe på fjernkontrollen.

 

Defatesteren melder ifra når den mottar FMbånd signal fra fjernkontrollen, og det gjorde den.. Dvs, fjernkontrollen sender signalet sitt =)

 

Da er det ikke no vits i å rigge opp Oscet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår