Gå til innhold

Bytte hjullager bak, Nissan Laurel

Ranger emnet


Da9eI

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal bytte begge hjullagre bak på min 87 Nissan Laurel 2.4.

Det er delt bak-aksling.

 

Det har seg sånn at jeg står fast, har kommet meg så langt som å fjerne trommel, bremser, alle skruer og står nå som et spørsmålstegn. I settet med nye lagre (pr hjul) er det to lager, et stort, og et som er litt mindre og ei pakning(?) + fett.

Noen som har noe erfaring med dette? Hadde vært fint med bilder!

 

Hjullagrene byttes på grunn av ulyd fra begge sidene.

100_0800.jpg

 

100_0799.jpg

 

100_0801.jpg

87 Nissan Laurel 2.4E SLX, AUT

01 Saab 9-3 2.2TiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ble kompressor, slanger og luft-verktyøy (slagdrill?) kjøpt!

 

Rett etter første inlegg, så kom jeg meg litt lengre, og fikk tilgang til "mutteren" som holder hele lagersatsen på plass. Denne sitter mellom akslingen fra diffen og det som man "setter hjulet fast i".

 

Altså, denne mutteren vil IKKE løsne. Har sjekket om det er links eller ikke, vil fremdeles ikke løsne.

På høyresiden så hindrer fjeringen moment, og på venstresiden så får man ikke nok plass for og vri mutteren. Bruker 80cm latmannsarm.

 

Vurderer nå og faktisk bare trille bilen uti hagen og tippe den på siden for å få plass, sikkert vært det enkleste! Forsåvidt så har jeg snart nådd "verksted" -pris.

 

Får se etterpå, har ringt en venn.. han kan ha noe fancy greier som kan hjelpe.

87 Nissan Laurel 2.4E SLX, AUT

01 Saab 9-3 2.2TiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Mesteparten løsnet, nå gjenstår det bare å få ut akslingen og lagrene. Hvis disse er orginale og bilen har gått 324.000 km, så regner jeg med at de kan være vriene og få løs!

 

Litt uvant på denne bilen, alt er liksom speilvendt!

87 Nissan Laurel 2.4E SLX, AUT

01 Saab 9-3 2.2TiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny, og kanskje siste oppdatering:

Har fått begge lagrene løs på venstre side, ett av de måtte knuses for å få vekk. Etter at jeg fikk det første lagret på plass finner jeg ut at det lagret jeg knuste er ulik det nye! Det passer ikke!

87 Nissan Laurel 2.4E SLX, AUT

01 Saab 9-3 2.2TiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har du vel fått til stivaksling? ;) bytt det inn der du kjøpte det i ett til delt aksling

 

Har bytta det, eller rettere sagt, fått tilbake pengene for ett lagersett. Det føste hadde jeg allerede tatt i bruk (indre lager passet), mens det ytre passet ikke. Så det var ingen retur på det. Har nå et ekstre ytre lager! (som ikke passer)

 

Jeg bestilte et nytt sett på mandag som vistnok skulle passe, men det var helt ulikt det som sto på og passet ikke. Har nå hørt hos en orginal forhandler (kostet dobbelt så mye), det kan hende de har noe som passer, får mest sannsynelig delen på fredag.

 

Var noen her som ville ha noe bilder... skal se hva jeg får til :)

87 Nissan Laurel 2.4E SLX, AUT

01 Saab 9-3 2.2TiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse bilder:

 

100_0810.jpg

Akslingen, legg merke til at den er tykkere ytterst. (mot venstre)

 

100_0818.jpg

:( , stått slik en stund... (legg merke til løvet)

 

100_0816.jpg

Avstandsting? Husker ikke hva det heter når en gjenstand er tykk i den ene enden og tynn i den andre.

 

100_0815.jpg

Bedre vinkel av akslingen.

 

100_0809.jpg

Deler, u. lagrene

 

100_0811.jpg

Grunnen til at bilen ikke kan brukes :( . Restene av det orginale yttre lager.

 

100_0812.jpg

Lager som ikke passet til høyre, legg merke til senter-diameteren, orginalt ytterlager t.v.

 

100_0813.jpg

Samme som ovenfor, senterhullstørrelsesforskjel (puh)

 

100_0814.jpg

Bredden på lagrene var også ulike. Orginalt t.v., nytt ikke-passende t.h.. Ytterdiameteren var lik.

 

100_0805.jpg

Innersiden, merk at det indre lageret passet og står i. Så er det en tettering ytterst, denne var ulik, men passet.

 

100_0804.jpg

Front view.

 

100_0817.jpg

Diff.

 

100_0803.jpg

kardang? drivaksling? eller hva det nå heter...

 

 

Sånn, får håpe det går. Bildene ble litt større en jeg trudde... :diespam:

87 Nissan Laurel 2.4E SLX, AUT

01 Saab 9-3 2.2TiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår