Gå til innhold

Treg Turbo

Ranger emnet


vectradieselgutt

Anbefalte innlegg

Noen som har god peiling på turbo her?

Har en vectra 1,7 td. Turboen på denne begynner å lade veldig seint til å være diesel motor. Må opp på en rundt 2500-3000 omdr før den lader for fullt, har juster opp turbo trykket med en såkalt bleedventil, det hjalp litt men synes enda den lader alt for dårli på lavt turtall. Kjedeli å ha en turbodiesel man må kjøre på turtall for å få krefter :P

Er det noe man kan gjøre for å få den til å lade skikkelig på kanche 1500-2000 omdr? eller må man bytte turboen. Har hørt noe om at en mindre turbo lader opp trykk fortere en enn større men vet nå ikke helt siden denne turboen er den minste jeg har sett.

Kan det være nok å bytte ut bleed ventilen med en strupeventil siden den ikke slipper ut noe trykk? Håper på noen supre ideer :D

Opel Vectra 1.7 TD

 

Audi 100 2.2 Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en vectra 1.7td sående, regner med det er isuzu motoren du snakker om (sort topp, "TURBO" i rød skrift). På min, så lader den nesten ikke i det heletatt, og det eneste som er "output" er masse svart eksos. En av grunnene (på min bil) er gåen topp-pakning, samt at motoren har gått med gammel motorolje. Sistnevnte kan resultere i at shimmene (ventiler\topp) slites ned og ventilene vil ikke lenger åpnes like mye som de en gang gjorde, dermed mistet effekt. Jeg sier ikke at dette er dit problem, men i mitt tilfelle så er det så. Bilen er ikke i bruk lengre, men står parkert.

 

 

EDIT: Forsåvidt så er bilen ungomskjørt, og har nesten 170.000 tilbakestillet km. (mao, ukjent)

Endret av Da9eI
Glemte og legge til tekst

87 Nissan Laurel 2.4E SLX, AUT

01 Saab 9-3 2.2TiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle de dieselbilene jeg har kjørt, så kommer kreftene faktisk først rundt 2500-3000. Så det er helt normalt.

 

Om du synes det er høyt, så driver gutta med bil(bensin)motor i racingklassen min å henter krefter "først" ved 7500rpm. Så kom ikke her å si at 2500-3000 er høyt, for max blås på en dieselmotor.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pumpa er justert maks, skal forske litt på dette,kan være eksos anlegget som gir for mye motstand...har foressten kjørt mange nyere diesel biler hvor di har maks moment fra 1800-2000 omdr, men er vel begrenset hva man kan hente ut av en 1.7 liters motor med mekanisk pumpe...

Opel Vectra 1.7 TD

 

Audi 100 2.2 Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pumpa er justert maks, skal forske litt på dette,kan være eksos anlegget som gir for mye motstand...har foressten kjørt mange nyere diesel biler hvor di har maks moment fra 1800-2000 omdr, men er vel begrenset hva man kan hente ut av en 1.7 liters motor med mekanisk pumpe...

 

Hvis du kjører med det orginale eksosanlegget kan det føre til motstand til å få ut eksosen fortes mulig. Spesielt hvis du har justert opp turbotrykket og stilt på dieselmengden. Om du bør gå opp til 2.5 " på eksosanlegget, helt i fra turboen og bak, er jeg ikke kapabel til å svare på. Men generelt vil et større eksosanlegg føre til mindre motstand.

 

Tror nok at en kan hente ut ca 105 hk på en 1.7 td Isuzu motor.

 

Ved å koble ut røykbegrensningsventilen (Alda ventilen) vil en narre dieselpump til å tro at det allerede er turbotrykk når en tramer inn gassen. Dette vil føre til at bilen reagere raskere og at turbotrykket kommer mye tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår