Gå til innhold

Straff for å ha montert blålys i bil

Ranger emnet


Shibbs

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en utstillingsbil som det akkurat er montert blå strober i rundt om i bilen, både i ruter og i grill. Denne bilen er det også hvite skilter på, selvom jeg ikke kjører den så ofte så hender det jeg er ute å kjører med den.

Hvis jeg blir stoppet av politiet, og de ser at jeg har strober rundt om i bilen, noen som har noen formening om straff da? eventuelt, blir man kalt inn til teknisk? Og om det har noe å si om strobene er koblet av?

 

Håper på gode svar, også gjerne av personer som har opplevd noe rundt i den gata.

 

PS: JEG ER IKKE UTE ETTER KOMMENTARER SOM AT JEG IKKE BURDE HA DET OSV!!! DETTE ER EN SHOWBIL!!

Bruksbilen Volvo 240 2.0 Gasser

Goværsbilen Bmw 530 E12 1976

Solgt: Bmw 520 1991 24v RH22222

Skrota Bmw 520 88 12v

Skrota Merce 190 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 7 treff her inne ved å søke på: straff blålys

http://www.bilforumet.no/cfmgoogle.php?cx=partner-pub-6411872509083291%3An91v1u-jlz3&cof=FORID%3A11&ie=ISO-8859-1&q=straff+bl%E5lys&sa=S%F8k#729

 

Og jeg tror ikke det er nok å koble de fra når du ikke bruker de, de må demonteres eller dekkes til. Men det kommer jo an på hvem som stopper deg selvfølgelig...

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JChE... nå var det vel bare 2 av dem som var relavant da... men men. :)

 

Nå sa jeg ikke at alle var relevante heller da, var mer ment som et hint om at det kan lønne seg å søke :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt erlig så tror jeg ikke du får noe straff. Det er tillat å ha og tillat å bruke på lukket omeråde. Skal de gi deg noe straff for det må de bevise at du har brukt det på offentlig vei. Og hvis du bruker det på offentlig vei fortjener du å bli fratatt førerkortet bare så det er sakt.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du, hint blir ignorert :)

 

Hvis du ser på sakene som er linket til så finner du informasjon. Men som Kong-Erik J sier, de kan ikke straffe deg for å ha, men bruk.

Hvis ikke du da tenker på å måtte fjerne det og vise bilen som straff da…

 

 

Vise bilen gjør jeg gjerne :)

og har ikke tenkt å bruke det på veien uansett. blir å kjøre bilen et par ganger i året liksom

Bruksbilen Volvo 240 2.0 Gasser

Goværsbilen Bmw 530 E12 1976

Solgt: Bmw 520 1991 24v RH22222

Skrota Bmw 520 88 12v

Skrota Merce 190 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Blålys og annet som ligner effekter som politiets tjenestebiler bruker er LOV og montere (ekskludert blålys på tak, politilogo, navn osv.) Men skal aldri bli brukt på vei eller mot andre biler / personer.

 

Av / På bryter skal ikke vere tilgjengelig i bilen og skal helst kobles ut eller bryter plasseres utilgjengelig for fører, sånn at man må UT av bilen for å evt ta de på, er lovlig å bruke på lukkede områder / arrangemang.

 

En ide hvis du absolutt vil leke onkel er å montere lys og alt og ha bryter i bilen, men ver veldig forsiktig med bruk, og monter en "Hoved"bryter gjemt et sted over pedalene i dashbordet, så hvis du evt blir stoppet i kontroller og politiet ser av / på knapper montert som ikke er vanlig kan de spørre hva de hører til og om du kan skru på, da er det greit at du skrudde hovedbryter av før de kom bort og du kan si at bryterene er ikke koblet til noe for tiden.

 

 

Min bror fikk et par blitzere av en venn av seg, ganske harry i grunn, men var morsomt, og de blinket rimelig sterkt på samme "blinke"måte som politiet har, vi bestemte oss for å montere de inn i front body på bilen, i et av luftinntakene under grillen, så de var skjult men lett å se mens de var på, vi koblet den til gjennom bryter i dash og med hovedbryter i hanskerom (så man kan slå hovedbryter av mens man henter vognkort / førerkort) og vi prøvde den ut. Ca en måned etterpå når han hadde hentet meg i by`n og jeg var ganske brisen så kom det noen biler i 150-170km/t forbi på motorveien, vi gasset etter (volvo s60 240hk turbo) og tok de fort igjen, på med blitzerne og de bremset ned fort og la seg til siden med en gang, han ene gren når vi kjørte forbi og mens han andre var overrasket :fingers:

 

Dagen etter kom et dolly pizzabud forbi i stor fart, vi tok på blitzerne og han tok inn til siden med en gang.

 

Tydelig at det virket veldig bra, men absolutt ikke anbefalt, vi har demontert disse nå (DVS, er på bil men bryter koblet fra for å unngå fristelser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålys er kun lov om førerer og andre passasjerer ikek har mulighet til å bruke de når bilen er på. >Altså det skal være umulig for føreren eller andre i bilen å skru de på fra kjørestilling, og andre stillinger man kan klare å ha med motoren igang.

 

Hot:

bryter under panseret

 

Not:

Dashbordet, hanskerommet OG bagasjerommet (fordi en baksetepassasjer har mulighet til å nå bryteren)

 

Det er for å unngå problemer. Om du blir tatt med det derimot:

 

Best case er at du får advarsel. Worst case er brudd på: §3 VTRL, forhindring av politiets arbeid +++. Leste om en på en nettavisen som stoppet folk som "lekepoliti", og førerkortet hans røk og ettersom han da ikek var skikket til å kjøre bil ifølge politiet, når han gjorde slik

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålys og annet som ligner effekter som politiets tjenestebiler bruker er LOV og montere (ekskludert blålys på tak, politilogo, navn osv.) Men skal aldri bli brukt på vei eller mot andre biler / personer.

 

Av / På bryter skal ikke vere tilgjengelig i bilen og skal helst kobles ut eller bryter plasseres utilgjengelig for fører, sånn at man må UT av bilen for å evt ta de på, er lovlig å bruke på lukkede områder / arrangemang.

 

En ide hvis du absolutt vil leke onkel er å montere lys og alt og ha bryter i bilen, men ver veldig forsiktig med bruk, og monter en "Hoved"bryter gjemt et sted over pedalene i dashbordet, så hvis du evt blir stoppet i kontroller og politiet ser av / på knapper montert som ikke er vanlig kan de spørre hva de hører til og om du kan skru på, da er det greit at du skrudde hovedbryter av før de kom bort og du kan si at bryterene er ikke koblet til noe for tiden.

 

 

Min bror fikk et par blitzere av en venn av seg, ganske harry i grunn, men var morsomt, og de blinket rimelig sterkt på samme "blinke"måte som politiet har, vi bestemte oss for å montere de inn i front body på bilen, i et av luftinntakene under grillen, så de var skjult men lett å se mens de var på, vi koblet den til gjennom bryter i dash og med hovedbryter i hanskerom (så man kan slå hovedbryter av mens man henter vognkort / førerkort) og vi prøvde den ut. Ca en måned etterpå når han hadde hentet meg i by`n og jeg var ganske brisen så kom det noen biler i 150-170km/t forbi på motorveien, vi gasset etter (volvo s60 240hk turbo) og tok de fort igjen, på med blitzerne og de bremset ned fort og la seg til siden med en gang, han ene gren når vi kjørte forbi og mens han andre var overrasket :fingers:

 

Dagen etter kom et dolly pizzabud forbi i stor fart, vi tok på blitzerne og han tok inn til siden med en gang.

 

Tydelig at det virket veldig bra, men absolutt ikke anbefalt, vi har demontert disse nå (DVS, er på bil men bryter koblet fra for å unngå fristelser)

 

 

 

Hvis du hadde flashet blålys mot og jeg hadde kjørt i 170km/t så hadde du fått skambank!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår