Gå til innhold

GTI 16V som ikke vil starte!!

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hei!

Lagde en tråd her tidligere om en 16V som bare ville gå på to sylindre. Skulle utbedre problemet, men tydeligvis forverret det seg!

 

Jeg har den siste uka hatt av innsug, ventildeksel etc. for litt oppussing, og samtidig byttet pakninger.

Jeg har også byttet plugger, tennkabler, rotor og fordelerlokk. Tenningsrekkefølgen er satt til 1-3-4-2 (Mot klokken) med sylinder nr. 1 oppe til venstre, om man ser fordeler forfra.

 

Jeg hadde god tro på at denne skulle starte nå, men den gang ei...

Mistenkte først gnist, men det viste deg at det var full fart både ut fra coil og på pluggene.

Derfor mistenker jeg nå bensintilførselen, og derfor må jeg forhøre meg her da jeg absolutt ikke kjenner denne innsprøytningsmekanismen.

 

Om jeg skrur av tilførselen til bensinmengdefordeleren fosser det bensin i massevis, så den får tydeligvis bensin der.

Jeg nappet ut en dyse og la denne forran på radiatoren mens jeg gikk inn i bilen og vred på nøkkelen. Da dusjet den så vidt det var littegrann mens pumpa gikk (1 - 2 sekunder), men om jeg dro bilen på starteren dusja den ingenting (Er dette riktig?)

 

Hvordan kan jeg ellers sjekke at dysene eller tilførselen er i orden? Er det noen mekanisme som kan gå i stå her (I bensinmengdefordeleren)?

Det er jo litt tvilsomt at alle fire dysene er tette, så den burde jo gitt noe livstegn på iallfall en eller to sylindre.

 

Er det noe jeg burde være ekstra obs på, som kjente problemer eller lignende?

 

På forhånd takk!

 

Mvh

Lars

Endret av Laaars

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja noen ganger der det som det har gått trolldom i hele greia.

 

men eg ville begynt med å opne luftfilterboksen. der finner du et spjeld som opner seg etter pådrag. denne dytter du opp. kan også ta av den store belgen å dra den opp men det blir tungt når det er trykk i bensinsystemet.

så ta ut dysene å legg dem et sted dem kan sprute vilt.

slå på tenninga å gå frem å trekk/dytt spjelet opp. da skal du kunne mannepulere mengdefordeleren å du vil se om du har et problem med noen dyser. det kan være du får et problem med at pumpa stopper men du har sikkert noen som kan vri av og på tenninga.

alle dysene skal levere like mye å samtidigt. ikke stråle spytt eller drypp men en tåke/dysj.

 

eg har ikke lest i den forje tråden din men eg har blitt lurt av fordelere som har vært 180grader feil å div annet tull.

det som oft kan være en lett måte å finne rekkefølgen på er å ta av 3stk tenpluggledninger å prøv å kjinne. hører du at den vil starte eller den starter så er den rett. ta den av å prøv neste. skulle du finne en som ikke vil prøv den et annet sted. eller ta den av å prøv neste. (kansje du finner en til som ikke vil å du kan bytte dem om).

 

er ikke lett å forklare men gjør du det slik så tar det under 10min å teste om det er noe galt.

golf2 syncro med 1,8 20v turbo.

golf2 vr6 turbo

bora 1,9tdi

vw lt bilbergningsbil

vw transporter tdi arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input... testet dette i dag.

Fruen satt og vrei om nøkkelen mens jeg holdt oppe spjeldet, først med dysene ute.

Disse sprutet en perfekt konisk dusjstråle, som en dyse skal.

Deretter dyttet jeg de inn igjen, og prøvde om igjen.

 

Og den startet fortsatt ikke...!!

 

Så nå begynner jeg å mistenke tenningen igjen.

Er det korrekt at fordeleren går MOT klokken?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input... testet dette i dag.

Fruen satt og vrei om nøkkelen mens jeg holdt oppe spjeldet, først med dysene ute.

Disse sprutet en perfekt konisk dusjstråle, som en dyse skal.

Deretter dyttet jeg de inn igjen, og prøvde om igjen.

 

Og den startet fortsatt ikke...!!

 

Så nå begynner jeg å mistenke tenningen igjen.

Er det korrekt at fordeleren går MOT klokken?

 

Fordeleren går mot klokken ja.

Er timingen helt riktig? Så lenge motoren får bensin og gnist så skal den starte.. luftfilteret er fint også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, nå blir jeg sprø snart!!

Jeg sjekka timingen i dag, og fant ut at med syl. 1 på ØDP stod rotoren ned og til høyre, altså 180 grader feil i forhold til hva jeg hadde sett for meg (Opp og til venstre).

 

Jeg tok den kjappe løsningen og bytta pluggkablene så de stod riktig i forhold til dette. (1-3-4-2 mot klokka).

Da hosta og harka den litt før den startet og gikk. Noe urent selvsagt, men helt greit. Og til slutt døde den...

Javel? Jeg snur fordeleren da så jeg får ØDP #1 opp og til venstre.

Etter dette er den død igjen. Innimellom hoster den litt i det jeg vrir om nøkkelen, men stort sett ikke noe liv.

 

Jeg har prøvd fram og tilbake med tennkabler, vri fordeler 180 grader rundt igjen osv. osv. men ikke noe liv.

Jeg har fortsatt gnist.

 

Snart går bilen billig :P

 

Spiller det egentlig noen rolle om den står 180 grader "feil" om tennkablene er riktig?

Det er jo fire skruehull for å feste den med, og ett av de er det dårlige gjenger på så jeg får ikke justert den skikkelig ene veien. Om jeg isteden skrur akselen 180 grader så den igjen står ned og til høyre, da vil jeg kunne justere den fint begge veier.

Jeg mistenkte nemlig at tenningen står heeelt på trynet, men da skulle den kanskje hosta og harka litt mer.

Endret av Laaars

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår